Kan man ta med fisk på innenriksfly?

Jeg skulle gjerne hatt fisk med på flyet fra Bergen til Oslo (Norwegian), men er det mulig? Evt. hvordan ordner man det praktiske?

Om det går an vil jeg ha alt i orden i forkant så jeg ikke risikerer å måtte sette igjen fisken på flyplassen...

Det er forresten små yngel (1-2 cm) dette dreier seg om, ikke store sakene, som ikke tar mye plass.

Skal til Oslo neste helg, så det er flott om noen kunne gi meg noen tips før den tid!

Da må du sende det som spesialbagasje, det er ikke lov å ha med så mye væske i flyet.
Jeg fikk ta med en pose med fisk ombord, men da måtte det ikke være mer enn en liter vann i posen, og den måtte gå nedi den posen de leverer ut på flyplassen, og den måtte være gjennomsiktig, slik at de på flyplassen så hva det var.

De konkluderte jo igrunn fort med at levende vesen neppe lever i denslags veske som de er redde for på flyene.

Ring vaktselskapet på flyplassen og spør, så slipper du å måtte sette fiskene igjen.

Jeg fløy med Norwegian, Værnes-Gardemoen.
Takk kjappe svar!

Søkte litt på forumet her før jeg postet spørsmålet uten å finne frem til noen tråd om dette. Lette litt til, og jeg fant, jeg fant! Her står det meste tror jeg:

Siden det er yngel av små levendefødere jeg skal ha med er jeg fristet til å pakke de godt og putte de i kofferten, ser ut til at det er enkleste måten å gjøre det på. Ikke er det lange turen de skal ut på heller...

I fjor sommer hadde jeg forresten med meg 8 poser med store ciklider i håndbagasjen fra Kristiansand til Bergen. Bagen ble gjennomlyst og personalet bare lo da de forstod jeg hadde med levende fisk. -Ikke noe stess da, men nå tror jeg ikke jeg vil prøve meg på noe liknende nei!
Å få dem gjennomlyst er vel ikke noe særlig, med tanke på at det er levende vesen...

De på Værnes var i hvertfall klar på at posen ikke skulle gjennom maskina, og derfor måtte jeg da pakke dem i en blank pose, slik at de kunne se dem med egen øyne.
Carrera; Sikkert sant det du sier med gjennomlysning... Når jeg tenker tilbake nå tror jeg jammen ikke jeg tenkte i det hele tatt da jeg tok de med (blondinegenene spilte kanskje litt inn her?) -arvet fiskene av lillebror, og det ble bestemt at jeg skulle ta de med like før jeg skulle dra til flyplassen. Pakken de i full fart, og puttet de i bagen og dro, tenkte ikke et sekund på om det var lov, om jeg kunne ha de med i kabinen ol...

Midlertidig mental utkobling må det ha vært

Ring dem
turnips
Jeg skulle gjerne hatt fisk med på flyet fra Bergen til Oslo (Norwegian), men er det mulig? Evt. hvordan ordner man det praktiske? Om det går an vil jeg ha alt i orden i forkant så jeg ikke risikerer å måtte sette igjen fisken på flyplassen... Det er forresten små yngel (1-2 cm) dette dreier seg om, ikke store sakene, som ikke tar mye plass. Skal til Oslo neste helg, så det er flott om noen kunne gi meg noen tips før den tid! :)

siden det er FISK - er det mulig du får muligheten til å ta dem med deg ......
Carrera
De konkluderte jo igrunn fort med at levende vesen neppe lever i denslags veske som de er redde for på flyene.

Jeg tror også sikkerhetsfolkene vil være litt fleksible der, siden levende fisk neppe ville svømt rundt i de flytende eksplosivene de er så redde for å få ombord
Det er dog godt mulig at fisk kunne svømt rundt i noe en kunne blande til å bli eksplosivt, ihvertfall en stund. Men jeg synes de siste reglene er vel drøye, hadde de brukt like mye tid og ressurser på å sjekke og fikse flyene så hadde det vært noen katastrofer mindre. De har jo metallbestikk i restauranten etter kontrollen på mange flyplasser, hvorfor skal de da nekte noen å ta med en negleklipper :P

1 liter væske er mer enn hva som er lov iflg reglene.
Det har tydeligvis vært en fleksibel sikkerthetsvakt, noe jeg ikke hatt tatt sjansen på var der hver gang.

Reglene er uklare, har lest at folk her har spurt og fått ulike svar.

Du kan sikkert ring det aktuelle flyselskapet, men jeg ville da hatt et "ja, det er greit" skriftlig.

Uansett, siden det er så mye usikkerhet ville ikke jeg tatt sjansen på å hatt dette med som håndbagasje.
Har snakket med luftfartstilsynet

Ringte til luftfartstilsynet, og hun var klar.
Man kan ikke ta med mer enn 1 liter væske, og denne skal være fordelt i oppbevaringflasker/bokser på 100ml/1dl.

Hun sa at siden man har med mennesker å gjøre, sikkerhetsvakter, kan man oppleve at noen praktisere annerledes, men reglene er slik de er.
Å kunne få ta med fisker er et "heldig unntak" for den det gjelder.

Hun ville ikke satset på å få tatt de med, selv om fiskene levde i vannet.
Det er væske i håndbagasje som er underlagt strenge restriksjoner fordi man er redd for at terrorister skal blande væske-A med væske-B inne på toalettet på flyet. A+B=pang.

Fisk pakker man i små poser eller flasker og legger sammen med klær ol. i bagasjen man sjekker inn. Dette er såre enkelt og fungerer utmerket.

Det beste er "pølseposene" som killi og poeciliafolk bruker ved reiser, auksjoner osv. Gjennomlysning er et fiktivt problem.

Ja, jeg snakker om væske i kabin.
Jeg fikk nei til å ha med fisk som håndbagasje fra Flesland til Oslo.

Ringte Gardemoen før jeg tok turen hjem igjen til Bergen.

Jeg forklarte at jeg skulle ha med akvariefisk, og fikk til svar at det gikk greit å ta med levende fisk som håndbagasje.

Noterte meg navnet på ham jeg snakket med i tilfelle trøbbel, og tok sjansen på å pakke alt som håndbagasje.

Det gikk kjempegreit på Gardemoen! Hadde fiskene i småposer i en bærepose i en sekk, og vaktene tok posen ut av sekken så de ikke ble med inn i gjennomlysningen, men med meg gjennom "bøylen" vi må gå gjennom.

De var bare hyggelige og effektive og det var ikke noe stress for meg i det hele tatt!

Så all ære til Gardemoen for at jeg og fiskene fikk god service! Av ca 30 fisk, de fleste yngel var det bare en som var død da jeg kom hjem. Resten har klart turen helt fint!

Viktig å notere navnet på den som gir tillatelse, men dette er egentlig ikke lov å gi tillatelse til.

Man kan ta med 1000 ml væske, fordelt i beholdere på 100ml.

Punktum.

De som får gjort annet har rett og slett flaks, ikke noe jeg ville gamblet med.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap