Hvorfor klekker ikke corydoras eggene?

Jeg har nå forsøkt flere ganger til å få egg fra corydoras sterbai til å klekke, uten å lykkes.

Jeg har tatt eggene jeg finner forsiktig opp i en plastbeholder og tilsatt Euflavin til jeg får farge på vannet. En brusesten sørger for sirkulasjon i beholderen. Det ser ut som om at etter 4-5 dager så begynner eggene å skrumpe inn, fargen på eggene er fremdeles gulaktig når dette skjer. Eggene klekker ikke.

Noen som vet hva jeg gjør galt?

Dropp medikament-tilsetningen. Det kan ha en medvirkende årsak.

Du kan evt ha det i beholderen det første døgnet, maks to, så bytter du alt vannet og får fjernet medisinrestene. Medikamentet har da uansett gjort sin nytte, og trengs ikke mer. For å forebygge soppangrep kan du bytte vann på eggene daglig, og klekke dem i vann i romtemperatur. Det tar kan hende litt lenger tid, men jo varme vannet er jo høyere risiko for mugg.

Hvor mye Euflavin har du egentlig brukt? Pr liter vann, hvor mange dråper?
Har ikke benyttet så mye, tilsatte dråpevis til jeg fikk litt grønnfarge på vannet. Vannet tok jeg fra akvarie som corydorasen går i.

Jeg foretok ingen vannbytter i beholderen under "klekke" forsøket. Temperaturen i rommet er rundt 24° C.

Helge Waldeland
Ikke sikkert de er befruktet.


Trodde eggene ble hvite dersom de ikke er befruktet.
Thomas A Eriksen
[QUOTE=Helge Waldeland]Ikke sikkert de er befruktet.


Trodde eggene ble hvite dersom de ikke er befruktet.

De blir hvite etter ca.ett døgn. Jeg pleier og la de bli i akvariet en stund. De som er befruktet får en mørkere farge og de som er ubefruktet blir, som du riktig sier, helt hvite.
helge!!!
har du oppdrett på cory? isåfall hvilke? kan du svare på email hvis du har noe
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap