Hvordan blir man kvitt smitte i et kar når det er reker og snegler i karet? vil UV hjelpe?

Hvordan blir man kvitt smitte (sykdom eller parasitter, generellt) i et kar når det er reker og snegler i karet?
Jeg har reker som snart har yngel, så jeg har ikke lyst å flytte rekene vekk fra karet... Og så er det sneglene, også da?
Jeg har flyttet fiskene for å behandle dem med flubenol... Vil karet bli fritt for parasitter og evt. sykdom dersom det fortsatt går reker og snegl i karet?
I sykdomsartikkelen så står det at snegler er vert for øyeorm, men vil de ikke kunne være vert for annen innvolsorm, også? Og hva med rekene? Kan de være vert for parasitter eller sykdom?

Jeg har satt inn en uv-sterilisator i karet. Dette vil vel være til hjelp, vel...?

Hvor lang tid bør karet stå slik før jeg trygt kan sette fiskene tilbake?

Vil det i det hele tatt fungere?
Parasitter trenger en vert for å leve. De parasitter som benytter seg av sneiler, er vanligvis parasitter som krever en såkalt mellomvert.
Parasitt spises av sneile, sneile spises av fisk, fisk spises av fugl, fugl driter ut parasittegg som spises av sneile etc.

Jeg tror derfor at det ytterst skjelden vil være ett problem i karet, siden slike mellomlandinger mangler en vesentlig faktor her; fugl.
Om sneila er infisert med parasitten ved innførsel, stiller saken seg i ett annerledes lys, selvsagt

Siden parasitten trenger en vert, og når den ikke får dette, vil den da daue. Hvor lang tid dette tar, varierer fra timer til uker.
De fleste av de parasittene vi stifter ufrivillig bekjenyskap med, vil dø i løpet av 4-10 dager uten denne verten (fra eggene er klekket.)
Så etter 14 dager skal det i alle fall rent teoretisk være kun døde parasitter i karet.
Jeg vil imidlertid legge til; jeg kjenner ikke alle parasitter som fins. Det er det vel de færreste som gjør, om noen i det hele tatt.
Så det finnes med temmelig høy sikkerhet arter som greier seg lengre enn dette uten noen å frotse på\i.

Når det gjelder UV, vil dette ødelegge arvestoffet til de parasittene som passerer belysningen. Dette gjør til at de ikke kan formere seg etter denne behandlingen, selv om de på ett vis ennå lever (det gjør også de fleste bakterier, alger og sporer. De kan bare ikke bli flere etter denne sol-timen)
Siden det kun er de mikroorganismene som passerer UV-sterilisatoren, er det alltid en fare for at det er tilstrekkelig med smittestoff igjen i karet, etter behandling.
Men at dette reduserer ett eventuelt smittepress, det er det ikke ett snev av tvil om engang.

Jeg ville rett å slett latt sterilisatoren jobbe konstant fremover, i alle fall i 6 uker.
Fiskene ville jeg behandlet, og avventet i minst 2, helst 3 uker, med å ha tilbake i sitt våte, men trygge hjem.
Tusen takk for svar, Frank!
Det ser ut til at den digre uv-sterilisatoren, som egentlig er beregnet for kar over 200 liter (:P) blir værende der den er, ja... Kanskje det karet den gjør mest nytte av seg, siden jeg ikke kan medisinere der...

Funderer å sette en ekstra blåsvamp på inntaket, slik at dette kanskje kan fungere som et biologisk filter også. I tillegg er jeg litt redd for at rekeyngel skal suges inn i sterilisatoren. Venter nemlig tre kull med reker snart
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap