Galaxyrasbora - Celestichthys margaritatus

Jeg så Galaxyrasbora på en dyrebutikk for en stund siden. Tenkte jeg skulle kjøpe de hvis dyrebutikken enda har dem, det var vel ca. 10 stykker. Hvor stor akvarie trenger de da?

Skal kjøpe et nytt akvarie jeg kan ha dem i, da bruker jeg sand og vann fra et annet akvarie, og lar det stå litt før jeg kjøper fisk.

Hvordan skal akvariet "innredes"?

Skal prøve med oppdrett på de, er det noe jeg trenger å vite da?

Kan jeg mate de med mygglarver? Har også noe tørket krill, og noe knust reke-greier, kan det brukes?

Kan de bo sammen med disse fiskene:

2 stk Ancistrus - Ancistrus sp. ´oppdrettvariant´
2 stk Sterbais pansermalle - Corydoras sterbai
2 stk Skjørtetetra - Gymnocorymbus ternetzi
2 stk Svart neontetra, Sort neontetra - Hyphessobrycon herbertaxelrodi
4 stk Neontetra - Paracheirodon innesi
20 stk Guppy - Poecilia reticulata
10 stk Endlers levendeføder - Poecilia wingei

til jeg får ordnet akvarie til dem?
Har lest litt på trådene her, og de spiser visstnok det aller meste bare det er smått nok.

Tror ikke de har noen problemer med å gå med noen av dine fisk (i alle fall ikke om det du var redd for at de skulle bli spist opp) - Galaxy er jo også svært tolerant for vannverdier.
Er det ingen av fiskene mine som kan spise dem?
Så de kan bo sammen med de andre fiskene mine noen dager, til akvariet deres er klart?

Hvordan bør akvariet innredes?
Er det samme hvilken planter de får?

Burde jeg kjøpe dem, i det hele tatt?
Mine har nå gått med dverggurami, sommerguglciklide og kampfiske i 2 dager, og alle lever i beste velgående. Karet har for øvrig lite planter.

Kjøpe eller ikke kjøpe...
Om det er VF fisk (sjekk før du kjøper) syns jeg vi i alle fall er forpliktet til å drette dem, siden de (kanskje) er lit ti faresonen for å bli utrydningstruet. Om det er drettet fisk tyder det jo på at det går bra, og da er det kanskje ikke så big deal.

Skal finne en tråd om innredning... Eneste jeg vet er at de liker å formere seg i mose (f. eks. javamose).
Er det vanskelig å ha oppdrett på Galaxyrasbora?
Tenkte liksom på, er det vanskelig å få yngelen til å overleve?
Spiser de ungene sine? Burde jeg ha et yngelakvarie?
Dette vet jeg selv ikke noe om, men går strengt tatt ut i fra at de spiser avkommet (som de fleste andre fisker gjør).

Men, om du putter inn masse mose skal det i alle fall bli enkelt for dem å gjemme seg. I mosen vil det også bli masse fint yngelfor i form av encellede organismer.

Evt. kan du kanskje lage en bunn av klinkekuler der eggene havner, der fiskene ikk ser dem, og du suger dem opp med en sprøyte. Men vet ikke om dette vil fungere, siden det virker som om de foretrekker å legge egg i mose.
Malin P:

Hvor stort akvarie har du?
Hvilke verdier ligger vannet ditt på
Akvariet er 54 liter, men de skal jo bare bo der kanskje noen dager eller noe.
Ph er 7,0
Og det er ikke nitrit!
(det er de eneste testene jeg har)

Men jeg skal kjøpe nytt akvarie til Galaxyrasboraene! Er det nok med kanskje 40 liter?
Hei, Malin.

De vil nok få det greit i en 40- liter, men det er kanskje bedre å kjøpe en 54-liter til
Da blir karet mer egnet til andre arter, dersom du senere vil ha det.

Men hvorfor må du kjøpe dem nå før du får et nytt kar i gang?
Det pleier ikke å være et problem å legge av fisker i noen dager i butikker, ved forhåndsbetaling.
Spesielt i små akvariebutikker kan de være villige til det.
Mulig å spørre ihvertfall
Donald
Men hvorfor må du kjøpe dem nå før du får et nytt kar i gang? Det pleier ikke å være et problem å legge av fisker i noen dager i butikker, ved forhåndsbetaling. Spesielt i små akvariebutikker kan de være villige til det. Mulig å spørre ihvertfall:-)

Tenkte bare å kjøpe dem for å få dem i huse liksom. Sånn at jeg vet at jeg får dem :P

Men kan de bo sammen med de andre fiskene noen dager?
kan du ikke gå i butikken, så spør du om du kan reservere de? så sier du at du henter de når du får karet klart... det kan vel gå an? :p
Malin.P
[QUOTE=Donald]Men hvorfor må du kjøpe dem nå før du får et nytt kar i gang? Det pleier ikke å være et problem å legge av fisker i noen dager i butikker, ved forhåndsbetaling. Spesielt i små akvariebutikker kan de være villige til det. Mulig å spørre ihvertfall:-)

Tenkte bare å kjøpe dem for å få dem i huse liksom. Sånn at jeg vet at jeg får dem :P

Men kan de bo sammen med de andre fiskene noen dager?

Ja. Du skal få nye av meg om de blir spist.

...ok, det har jeg ikke råd til. Men som sagt; cikliden og guramien og kampfisken klarer ikke å spise dem, da klarer ikke dine fisk det heller.
Galaxy virker svært tolerant mot alle slags vannverdier.
Så de blir altså ikke å spise Galaxyrasboraene?

Men er det noe annet enn javamose Galaxyrasbora liker? Røtter kanskje?

Er det noen her inne som har litt javamose til overs? :P
Var ikke det her veldig billig for en fisk som er utryddningstruet?
Det går helt sikkert bra å ha dem der noen dager. Men du må huske å være forsiktig med flytting mellom kar, det er ofte en påkjenning for fisken.

Kanskje det ikke er VF fisk da.
Det er strengt tatt også ikke helt sikkert om den er utrydningstruet - det er visstnok bare noe av leveområdet dens som har blitt utbygd.
Men hvorfor sier de da at de er utryddningstruet? :O

Men er 40-45 liter nok til noen Galaxyrasbora??
Malin.P
Men hvorfor sier de da at de er utryddningstruet? :O Men er 40-45 liter nok til noen Galaxyrasbora??

Det er nok!
Var på dyrebutikken i dag å kjøpte et akvarie på 63 liter.. Også fikk jeg bestillt 10
Galaxyrasbora

De kommer 1. juni

Jeg gleder meg veldig

De skal bo i den nye 63 literen.. Skal ta sand og vann fra et annet akvarie.
Kan jeg blande sanda med ny grus (som ikke er brukt før), sånn at det ikke trenger
å stå i en måned? Eller vil jeg få nitrit?
Sett det nye filteret som tilleggsfilter i et innkjørt kar, start det gjerne med filtergugge fra et innkjørt filter. La det stå der til fiskene kommer og skal settes inn... Burde hjelpe noe,men følg med likevel
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap