Aquabid - hallo?

Om jeg har forstått engelsken på Aquabid rett, selges det faktisk VF Endlers guppy der...

Et lite mirakel...?
Må nok skuffe deg litt.... "wild stock" betyr ikke VF
*piuh*

Skuffa og skuffa. :P Det gjorde meg i alle fall litt tryggere om jeg en dag skulle handle der.

Hva betyr "wild stock"?
Kesol
Hva betyr "wild stock"?

F.eks. blant bønder som har kveg og andre husdyr, kalles alle de levende dyrene for "live stock".

Det er på en måte "beholdningen" man har. "Wild stock" skulle derfor ikke være vanskelig å tolke
mona o
[QUOTE=Kesol]Hva betyr "wild stock"?

Det er på en måte "beholdningen" man har. "Wild stock" skulle derfor ikke være vanskelig å tolke
Kanskje du kunne være så vennlig å forklare det?
Svein
Svein Antonsen
Kanskje du kunne være så vennlig å forklare det? Svein

Kan ikke du være så vennlig...?
Siterer fra en annonse på AquaBid ang. Endlers guppy som er merket som "wild stock":

"Your bidding on three pairs (Wild Stock)Peacock Endlers Livebearer.. Strain developed by (Adrian HD) from wild caught Specimens.. Endler’s Livebearers are small wild livebearers closely related to the guppy and originating from Northeast Venezuela.

These vibrant, hardy fish are peaceful, prolific, easy to keep and ideal for small aquariums. The endlers I offer come directly from fish collected by Armando Pou at the various bodies of water still known to contain endlers in NE Venezuela. Each of these locations contain their own unique populations of endlers. I have maintained pure lines of each.

Armando is well known and respected in the tropical fish hobby and regularly collects a variety of wild livebearers from throughout Latin America. TFH published an article of his in November detailing his most recent collecting trip to Venezuela. He collected several hundred fish on this trip exclusively for ((AdrianHD--SwampriverAquatics)) to maintain these pure lines and to distribute them throughout the hobby. I keep my endlers in optimal conditions. Top water quality, a mix of fresh and live foods as well as plenty of room to grow and reproduce are our keys to spectacular fish. At Swampriver Aquatics we have both the old blood lines and the newly collected ones and periodically introduce wild caught fish into these lines from the same collection sites they came from to ensure top quality specimens. This is the closest you can get to wild caught endlers without making the trip yourself..........."
Det er meget mulig at jeg er litt "dum" her, men jeg skjønner fortsatt ikke hva "wild stock" betyr :-S
Wild stock
Har lest den samme annonsen og reagert på den. Ser at han skriver "wild stock" i parentes. Jeg søkte litt på nettet, og fikk forståelsen av at wild stock betyr nettopp VF, ikke oppdrett. Selgeren her synes å trekke wild stock begrepet noe langt ved å kalle det wild stock fordi det er blandet inn "VF-blod" i oppdrettet. Korriger meg gjerne hvis det er feil, men hva er VF hvis det ikke er wild stock?

Mvh John
mona o
[QUOTE=Svein Antonsen]Kanskje du kunne være så vennlig å forklare det? Svein

Kan ikke du være så vennlig...?

Ettersom du svarer spørsmålstiller at det ikke skulle være så vanskelig å tolke så regnet jeg med at du visste det, og da synest jeg ikke det er noe poeng å drive en form for gjettelek

Så er spørsmålet, kan dette teoretisk være viltfanget fisk? (Håvard sier nei)Iflg. bixen sin henvisning kan det faktisk det, den definerer vel strengt tatt forskjellen mello vill og domestisert?

Svein
Fant denne tolkningen på
Wild stock -- A stock that is sustained by natural spawning and rearing in the natural habitat, regardless of parentage (includes native).

"the natural habitat" betyr vel der fisken kommer fra?

Mvh John
Tolker også dette som Viltfanget.
P1800 4 ever!
Wild stock -- A stock that is sustained by natural spawning and rearing in the natural habitat, regardless of parentage (includes native). "the natural habitat" betyr vel der fisken kommer fra? Mvh John

Om dette er definisjonen, og det er sant at han har "blandet inn" Vf-guppy i sine Endlers, er det jo ikke helt rene Endlers..?
Slik jeg tolker uttrykket, basert på bruk jeg har sett og urbandictionary definisjonen (som dog ikke er offisiell) så vil det si at det er en oppdrettsfisk av en i utgangspunktet viltfanget fisk. Dvs. det er mer passende til F1 enn VF. Og dermed vil jeg ikke si det er VF som menes, men å kalle det F1 blir vel også teknisk feil i dette tilfellet uten at jeg har peiling på fisken dere snakker om.
Hva er F1?

Endlers er en art som ikke finnes, og har aldri funne, vill. Det er en art som er drettet fra guppy til at det ble en egen art.
Hvis mora og faren din var VF, ville du ha vert F1;0)
Eh... Kinkyeh.... Fysj.

Er neste generasjon F2 da?
Kesol
Endlers er en art som ikke finnes, og har aldri funne, vill. Det er en art som er drettet fra guppy til at det ble en egen art.

Så du forteller oss at alt som står her, bare er oppspinn ?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap