kan røde øyne være tegn på sykdom?

Den ene blå guramien min har begynt å få røde øyne. Er det en blødning? Sykdomstegn?

Den andre blå guramien min har fått et sår el.l på panna... lure på om de røde øynene var et symptom på en sykdom og om denne kan smitte de andre fiskene!

De virker ikke syke
De spiser.
Vannverdiene er: pH 7,5 gH 3-4, nitritt knall gul

Hva bør jeg gjøre!!!!????
Røde øyne
Jeg har to blå, og én gullgurami. Alle sammen har en rød "flekk" i overkant av øyet. De har hatt det der så lenge jeg kan huske, og de virker ikke syke. Såret i pannen vet jeg ikke noe om. Prøver å sette inn ett bilde. Det er ikke sikkert den røde flekken synes, men hvis den gjør det så ser du den best på "Sally"(som egentlig er en hann...).
Jeg kan ikke si at jeg kan se at dette med røde øyne i seg selv er ett definerbart symptom. I alle fall ikke for å stille en diagnose.
Og som jankis sier, noe rødtone på øyet er normalt for disse fiskene.

Hullene du nevner, er oftest på denne type fisk vitaminmangel. Tilsett flytende vitaminer for fisk i akvariet, så retter dette seg trolig.
Anefaler eSHa Optima til dette bruket. eSHa Minaroll er også grei til dette
Det kan også dreie seg om hullsyke, forårsaket av flagelatter i fiskene. Les mer om behandling av denne i sykdomsartikkelen, dersom dette ikke heles med rikelig med rent vann, og vitaminer
har bestilt optima og minarol fra tropefisk.no
HÅper det kommer snart i posten da

Skal se om jeg får tatt et bilde å legge ut.
Jeg får ikke tatt bilde. De flykter så fort jeg tar fram kamera.
Øyet er mindre rødt nå. Kan det veksle med humør???

Såret på den andre guramien er også blitt bedre synes jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap