Mark i vannet?? EKKELT!!

Inaktiv bruker
Tenkte jeg skulle skylle filteret mitt i stad.. og når jeg løftet det opp var det et par 3 mark som svømte rundt, hva er dette? Er det noe farlig? BITTE små.. var ikke yngel, det er jeg hundre 100% sikker på.. svømte i slange/mark style.. hvitbrune.. en halv cm kanskje.. ekkelt var det i hvertfall, og uansett om det er positivt eller ikke, så tok jeg alle med slamsugern, hehe. De jeg så i hvert fall, kan jo være flere jeg ikke vet om, og hvor kan de ha kommet fra? De lever med guppy, neontetra og kobbertetra..
Har du fått med noen ålyngel fra butikken kanskje?
Inaktiv bruker
Tviler på at det er ål.. leste noe nå i stad om noe på pl.. resten husker jeg ikke.. men lurer på om dette er farlig? kanke smitte noe mennesker eller andre dyr? Bare la fiska kose seg med å spise det? =P
De er en eller annen type Planarier. De kommer i akvariene våre stadig vekk, og er ikke farlig.

De fleste fisk spiser de.

Ta et søk på Planarier, så får du op mange tråder der folk diskuterer disse.
Slike ser jeg stadig vekk, særlig hvis jeg har rotet rundt og skiftet vann og slamsugd. Da dukker det opp noen. De er ikke farlige, og som nevnt ovenfor er det mange fisk som spiser dem.
Du vil bli forbauset om du visste hvor mye "usynlig liv" det egentlig finnes i et akvarium....

Men jeg skal være enig i at de ikke er særlig delikate å få øye på
Inaktiv bruker
Nei, det skal være sikkert, tror kanskje det kommer av overforing.. samme i 160 literen også, der det har vært litt massedød blant scalarene.. er redd det kan være problem der også.. selv om det kun gjelder scalarene.. humfs.. Jaja, får slutte å fore så mye! Ta et par dager faste på de:P
Planarier eller ikke?
Da jeg ser at det har blitt skrevet en del om mark i vannet eller planarier tenkte jeg jeg kunne dra meg på en allerede startet tråd.

Mitt problem er at jeg ikke vet om mine "marker" er planarier. De fleste planarier jeg leste om hadde også en viss tykkelse, men mine er syltynne. Jeg så noe bilder, men det liknet ikke i det hele tatt.

De er rundt 5 mm lange og syltynne. Kanskje 1/10 mm. Kan forveksles med annet dritt nedi akvariet, men de bevegde seg på en slik måta at jeg fant ut det ikke kunne være det. De buktet seg nesten om seg selv. Helt hvite.

Har sett disse en gang før, men da mye lengre. Det var ikke mitt akvarium, men jeg husker ikke hvor, og jeg vet ikke hva eieren i akvariet gjorde for å bli kvitt dette.

Disse "markene" dukket opp ved siste vannbytte, og jeg vil gjerne vite hva det er for noe. Det kan se ut som om de har hatt sitt tilholdssted i grusen, og kommet opp når det virvlet i vannet.
Det så ut som om gullfiskene gumlet disse i seg, men de gumler i seg alt de ser.

Har tenkt å la være å fore noen dager for å se om de forsvinner da. Håper det!

Andre tips taes imot med glede
Kryper de på ruta eller svømmer de rundt i vannet?

Har hatt/har microorm, de kryper rundt på ruta, fiskene spiser sånne

Bilde: Ser det sånn ut?:P
Tja, som sagt ble de virvlet rundt da jeg hadde oppi nytt vann. Regner derfor med at de holder til nedi grusen. De "svømte" altså rundt i vannet, men forsvant igjen da vannet stilnet.

De jeg så en annen gang fulgte også med strømmen som pumpa forårsaket, men prøvde å klamre seg fast til noe. For å si det sånn, tror jeg ikke poenget var å svømme.

Tegningen du la med viser ikke så veldig mye, men de var som sagt lange, veldig tynne og helt hvit. Ikke prøvde de å holde seg nær overflaten heller(som det ser ut som om microormene på tegningen prøver å gjøre). I skrivende stund fikk jeg bare øye på en som fulgte med strømmen i akvariet. Ingen ble observert på ruta. Kan selvfølgelig hende jeg ikke så godt/lenge nok etter.
Tilfeldig bekjentskap
© Norman Behr
Reklame for plussmedlemskap