Hvorfor skriver vi egentlig fiskearter med stor forbokstav?

Har merket meg at jeg ikke er den eneste. "Så pen Discus du har."

Er det av respekt og interesse for fisken, eller er det bare for å markere at det er en art der?
Præhæ. Er det ikke så!
De vitenskapelige navnene skrives med stor forbokstav f.eks. Pelvicachromis pulcher. Kanskje kommer det derfra? Nemlig Palettciklide med stor "P".

Det er jo artsnavn, så da skal det skrives med stor forbokstav. Akkurat som Shafer, Dvergvedder og Senegalpappegøye. Hund, kanin og pappegøye skrives derimot med liten bokstav, da dette er samleord for mange arter.
Er vel egentlig genus/slekt og ikke art som skrives med stor forbokstav? Jeg skriver personlig ikke navnene med store forbokstaver, men jeg antar grunnen er at folk som bare bruker populærnavn regner det nettopp som et slags egennavn og da bruker stor forbokstav. Vi kan vel like godt spør, hvorfor skriver noen folk feil? Det gjør alle av og til :P
Det er en regel i systematikken. Slekt og artsnavn skrives i kursiv der teksten er normal, og normal der teksten er kursiv. Dessuten skal det brukes stor forbosktad på slektsnavnet.

Dette gjelder alle de 4 rikene, men kun vitenskaplige navn.

E
Jeg bruker kun stor bokstav om det er latin det dreier seg om. På norsk heter palett, palett.

Skriver jo heller ikke smørblomst, stemor og stokkrose med stor bokstav
Hm.

Gry: Sikker på at man skal skrive artsnavn med stor forbokstav, i henhold til norsk rettskrivning?

Erlend: Skulle til å spørre deg hvordan man lager kursiv, men innså at jeg har vært blind. Min Betta splendens trives.
Kesol; nei det er jeg ikke sikker på, men håpet å overbesvise dere......*ler*
For å være alvorlig, så trodde jeg det, men innser at jeg nok tar feil der.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap