- Hjem
- Forum
- Foto & Film
- bilderedigering: redigere på best mulig måte ;)
bilderedigering: redigere på best mulig måte ;)
derer det noe jeg skrev men ville ikke okupere tråden helt.
hvordan redigere bilde best mulig??
hvordan forminske bilde??
lurer noe på hva det raw greiene er.(de pratet noe om dette i linken over)
vet det kansje var litt dårlige spørsmål. men bedre å spørre nå en å lure hele tiden.
bruker adobe photoshop album starter edition 3.0(er gratis)
har også irfanveiw, den har jeg ikke skjønt helt (ikke helt giddi å prøvd)
har noen bilder jeg har redigert men de er litt dårlige og litt store.
før:
etter:
hvordan redigere bilde best mulig??
hvordan forminske bilde??
lurer noe på hva det raw greiene er.(de pratet noe om dette i linken over)
vet det kansje var litt dårlige spørsmål. men bedre å spørre nå en å lure hele tiden.
bruker adobe photoshop album starter edition 3.0(er gratis)
har også irfanveiw, den har jeg ikke skjønt helt (ikke helt giddi å prøvd)
har noen bilder jeg har redigert men de er litt dårlige og litt store.
før:
etter:
Postet 16.05.07 kl 18:47
Først av alt trenger du et rimelig skarpt bilde. Dette var veldig uklart, og da er det vanskelig å gjøre særlig mye.
Kjenner ikke programmet du har. Jeg bruker Adobe Photoshop Elements, de er nok i slekt - mulig de har endel like funksjoner.
Her er en innføring i Photoshop. Se litt på den, og så kan du etterpå spørre litt mer konkret hva du lurer på.
Raw er betegnelsen på bilder som ikke er "blitt jpeg eller bmp" enda, ettersom jeg forstår. Dette gjør at du kan gjøre mere med bildene, da de inneholder ekstra mye info. Det er ikke alle kameraer som kan ta raw-format bilder. (føler meg på litt tynn is nå: forklar gjerne slik at jeg også forstår det bedre)
Forminske bilde gjør jeg under "image-resize-image size".
Kjenner ikke programmet du har. Jeg bruker Adobe Photoshop Elements, de er nok i slekt - mulig de har endel like funksjoner.
Her er en innføring i Photoshop. Se litt på den, og så kan du etterpå spørre litt mer konkret hva du lurer på.
Raw er betegnelsen på bilder som ikke er "blitt jpeg eller bmp" enda, ettersom jeg forstår. Dette gjør at du kan gjøre mere med bildene, da de inneholder ekstra mye info. Det er ikke alle kameraer som kan ta raw-format bilder. (føler meg på litt tynn is nå: forklar gjerne slik at jeg også forstår det bedre)
Forminske bilde gjør jeg under "image-resize-image size".
Postet 16.05.07 kl 19:23
Endret: 16.05.07 kl 19:24
RAW er et slags bildenegativ (slike du får i en lomme når du fremkalte filmer før i tiden :P ) i digitalform. Her kan du endre på kamerainnstillingene for bildet ETTER at bildet er på PCen din. Hvis du har tatt et bilde som er for mørkt og blåaktig, så kan du fikse på det i en håndvending, uten å forverre bildekvalitet, og uten å miste bildeinformasjon, du kan når som helst ta det tilbake til slik det var når du tok bildet.
RAW format støttes ikke av alle kameraer og minnekort. De fleste digitale speilrefleks har støtte for dette hvis de er laget de siste åra.
fiskeren: Som jeg sa tidligere, fisken må se klar ut på bildet. Ellers er det ingenting å redigere. Dog vil bildet se ok ut hvis du gjør det lite nok :P I de fleste programmer så heter dette image resize som nevnes ovenfor. Se i menyen øverst for å finne det.
RAW format støttes ikke av alle kameraer og minnekort. De fleste digitale speilrefleks har støtte for dette hvis de er laget de siste åra.
fiskeren: Som jeg sa tidligere, fisken må se klar ut på bildet. Ellers er det ingenting å redigere. Dog vil bildet se ok ut hvis du gjør det lite nok :P I de fleste programmer så heter dette image resize som nevnes ovenfor. Se i menyen øverst for å finne det.
Postet 16.05.07 kl 19:44
Endret: 16.05.07 kl 19:48
Forskjellige billedformater
For de første digitale fargebildene som ble laget inneholdt den lagrede filen opplysninger om farge på hver eneste pixel, størrelse på bildet, mmm (med masse mer) Dette ga en DIGER fil, men den er ubesudlet. (Hmm rart ord.) Det er det vi i dag kjenner som RAW-formatet. (Raw=Rå=Ubehandlet)
For å få filene mindre var det flere smartinger som laget måter å komprimere filene på. Og gjennom noen år har vi f.eks. JPG, GIF, PNG, PSD, TIFF, EPS m.fl.
Noen av disse inneholder også smarte opplysninger som kan gi animasjon eller sørger for at bildet blir likt samme hvor en skriver det ut osv.
Et JPG-format er vel det mest brukte for folk flest. Bl.a fordi du som regel har anledning til å bestemme komprimeringa sjøl. Hard komp. gir dårlig bilde - liten fil. Mens liten komp. nærmer seg RAW-formatet.
Sjøl lagrer jeg alltid et "verdifullt" bilde i PSD (Photoshop-format) eller TIFF og sender til andre i JPG (hvis det ikke skal behandles videre av mottaker da). Og, jeg sender i JPG for jeg vet knapt noe program som ikke kan lese det.
For å få filene mindre var det flere smartinger som laget måter å komprimere filene på. Og gjennom noen år har vi f.eks. JPG, GIF, PNG, PSD, TIFF, EPS m.fl.
Noen av disse inneholder også smarte opplysninger som kan gi animasjon eller sørger for at bildet blir likt samme hvor en skriver det ut osv.
Et JPG-format er vel det mest brukte for folk flest. Bl.a fordi du som regel har anledning til å bestemme komprimeringa sjøl. Hard komp. gir dårlig bilde - liten fil. Mens liten komp. nærmer seg RAW-formatet.
Sjøl lagrer jeg alltid et "verdifullt" bilde i PSD (Photoshop-format) eller TIFF og sender til andre i JPG (hvis det ikke skal behandles videre av mottaker da). Og, jeg sender i JPG for jeg vet knapt noe program som ikke kan lese det.
Postet 16.05.07 kl 20:10
Postet 16.05.07 kl 20:55
Postet 16.05.07 kl 21:36
Postet 16.05.07 kl 21:42
Hehe - du har jo noen muligheter, men det er veldig begrensa. Regner med at det var derfor du havna her med spørsmålet ditt.
Det andre programmet kjenner jeg ikke. Men se om du finner noen autoløsninger for farger f.eks. Ikke alltid bra, men ofte gir det et kjapt og overraskende resultat. Fjerner fargestikk osv. (bøørp - ooops,. unnskyld - drakk litt Cola).
Good luck to You.
Det andre programmet kjenner jeg ikke. Men se om du finner noen autoløsninger for farger f.eks. Ikke alltid bra, men ofte gir det et kjapt og overraskende resultat. Fjerner fargestikk osv. (bøørp - ooops,. unnskyld - drakk litt Cola).
Good luck to You.
Postet 16.05.07 kl 21:53
Postet 16.05.07 kl 22:00
TomLewisHehe - du har jo noen muligheter, men det er veldig begrensa. Regner med at det var derfor du havna her med spørsmålet ditt. Det andre programmet kjenner jeg ikke. Men se om du finner noen autoløsninger for farger f.eks. Ikke alltid bra, men ofte gir det et kjapt og overraskende resultat. Fjerner fargestikk osv. (bøørp - ooops,. unnskyld - drakk litt Cola). Good luck to You.
tror det var på bilderedigeringartikkelen jeg leste irfanveiw fant ut nå at den ikke var noe bra av det jeg skjønte.
virker som du kjeder deg litt tom, du skriver bøørp liksom at du rapa som du sikkert gjorde og det beviser at du kjeder deg litt. (litt for mye)
Postet 16.05.07 kl 22:03
Postet 17.05.07 kl 15:10
Postet 21.05.07 kl 21:06
Postet 24.05.07 kl 17:26
TomLewis kan du hjelpe meg vis du kan den photoshopen du ga meg??
jeg har lest den linken photoshop jeg fikk, men mange knapper jeg ikke finner. f.eks creat new fill or adjustment layer.
Photoshop.
det er linken kansje du vet d trine du som sendte linken.
jeg har lest den linken photoshop jeg fikk, men mange knapper jeg ikke finner. f.eks creat new fill or adjustment layer.
Photoshop.
det er linken kansje du vet d trine du som sendte linken.
Postet 01.06.07 kl 18:04
Postet 02.06.07 kl 02:24