rykkete svømming

Har nå et par sebrafisk som svømmer rykkete i en sirkel, som om de har mistet balansen. Men når jeg skulle fange de så klarte de å svømme raskt unna...
Har hatt noen skalarer med de samme symptoma i det siste... alle de døde
Fant også en død palett idag. Veit ikke om den har hatt disse rykkegreine for den viser seg ikke så ofte.
Hva kan dette være for noe grusomme greier???

Vannverdiene er bra. Tror det må vær en eller annen sykdom. Noen som kan gi meg tips om hva det kan være og hva jeg må gjøre. Det er så trist med syke og døde fisk.

Tenkte på å tilsette litt salt, men jeg har jo corydoras i karet, og de tåler vel ikke det.
les på sykdoms artikkelen.

husker en sykdom med disse symptomene men vært borte fra fisk hele helgen så husker ikke sånne ting nå.
Har lest artikkelen... men jeg får ikke noe til å passe der. Det står om rykkete svømming ved angrep av karpelus... men det tror jeg ikke at det er.
Ta et godt vannbytte! Det skader ikke!
Har hatt det samme symtomet på en ildbuk! Tok et vannbytte og neste dag var han fin/frisk!.........
Ja, vi holder på med et stort vannbytte nå, ca 50%.

Har studert dem litt nøyere nå. Det virker som de er litt tunge i baken lissom. Baken synker mellom hvert svømmetak slik at de skrår i vannet. Og når de ikke svømmer synker de. De gaper også hele tiden... oppe ved vannflata. Men det er bra med oksygen i vannet. Masse små luftbobler da pumpa er litt over vannflata. (mye nå ved vannbytte)

og de har blitt flere med de samme symptomene.... har fått fanga to stk nå, og satt dem i et eget kar for bedre observasjon.

Noen som har noe tips??????

Den rykkvise svømmingen er ikke noe man kan stille en diagnose fra.

Men ut i fra det du sier her, om fisk som mister evnen til å holde seg vektløs, de henger i overfalta og gisper etc, mistenker jeg at dere har flere problemer i karet.

Hva er ph og nitritt? Dette er verdier enhver akvarist bør kunne få analysert hjemme hos seg selv.
Jeg tipper at forholdene vil kunne bedre seg kort tid etter vannbyttet, men man må finne ut hvorfor dette oppsto.

Hvor nystartet er karet\ filteret?
Taina
Vannverdiene er bra.

Kan vi få litt mer spesifikke tall? Det er ikke lett å vurdere noe ut fra "bra"
Har du målt vannverdiene med dråpetester eller strips? Er det med strips, kan vannverdiene i virkeligheten være hva som helst. De er ikke til å stole på i det hele tatt.
Nitritten er knall gul, og pH er på 7,5

Pumpene (2 store utvendige, eheim2026 og den største til amtop) har gått i over et halvt år (med et avbrekk på 1 døgn for ca 3mnd siden, da vi overtok karet og pumpene) Tilsatte den gangen bactozym i tilfelle endel av bakteriene hadde gått tapt.

Tester nitritt hver uke, knall gul hver gang. pH er også stabil.

Tester alltid med dråper - Tetratest
Ph-en din er ihvertfall for høy for scalarene. De liker surt vann, altså PH under 7. Det samme gjør corydorasene dine (du nevnte ikke hvilke du har). Men jeg tror ikke dette er problemet.

Pumpa di er ihvertfall godt innkjørt (selv om baktozym er penger ut gjennom vinduet. Det fungerer svært dårlig, om i det hele tatt).

Jeg har vært innom denne siden, for å finne ut noe som passer der. Hvis du ruller deg litt nedover, finner du muligheten til å lete deg fram gjennom de forskjellige symptomene. Dessverre er det dårlig med bilder der, men akkurat i ditt tilfelle er det vel ikke så mye å se på ytre ting, men på oppførsel.
På fiskebasen har på akvaforum står det at scalare liker pH på 6-8, da burde vel 7,5 være ok!?

Jeg har C.aeneus og C.sterbai i karet. ( liker pH 6-7,5 og 6-7,6 i følge fiskebasen...)
Og disse er friske og raske! (Krise hvis de blir syke, yndlingene mine!)

Skal studere den sida du ga me, takk Men flere tips er hjertelig velkomne!

Døgnet med driftsstans drepte nok rubbel og bit av bakterier, men dette er såpass langt tilbake at dette ikke skulle påvirke dagens hendelser.

Er enig i at Ph er noe høy, men ikke tilstrekkelig til at disse problemene skulle oppstå...

Det eneste jeg kan tenke meg i full fart, er at du har fått problemer med en eller annen bakteriell infeksjon, som angriper blandt annet svømmeblæra. At fiskene peser, kan henge sammen med at de må jobbe mye mer enn vanlig for å holde seg i rett sjikt.

Jeg ville forsøkt å bytte vann daglig noen dager, for å se om dette har noen effekt.
Om dette ikke hjelper, må det medisiner til F.eks Sera Bactopur Direct kan ha den effekten som trengs. Desverre er filterbakteriene atter en saga blott med denne medisinen
Har mistenkt at det må være noe med svømmeblæra eller noe... men det virker rimelig smittsomt

De medisinene jeg har på lager er eSHa exit, og eSHa-2000.. du veit ikke om noe av de kan hjelpe?

Ellers har jeg tilsatt minaroll nå under vannbytte... det skal lissom øke immunforsvaret.

Bytte vann daglig i en 660 liter.. da har man jobben... hvor mye bør jeg bytte ut?
Om karet er 50L eller 5000L (sikle!!!), kan vannbyttene være like tunge\ enkle.
Det gjelder bare å finne løsningen som er enkel. Selv bytter jeg ut 4-500L hver uke. Hvor mye tror du jeg sliter med dette?
Ikke noe, sitter her på AF når jeg bytter vann, jeg

Ang medisinene, kan eSHa 2000 ha effekt. Tør ikke gi noen garantier, siden dette virker noe diffust. Men det er etter min mening verdt ett forsøk!

Edit: Arghhhh, svar på alt da :p
Jeg ville tatt ett vannbytte på mellom 100 og 180L daglig.
Tar gjerne imot tips om hvordan jeg kan gjøre vannbytte enklere

De to syke sebrafiskene lever fortsatt. Den ene er like syk sånn ca, og den andre har friskna til.(Har dem i en egen liten tank... med litt salt) Kan ikke se noe mer sykdomstegn på flere fisk i karet... ennå....

Fortsetter vannbytte i noen dager fremover.

Krysser fingrene!
Skaff en slange som er lang nok til å nå til en krane med vann. Om den er for lang, spiller liten rolle.

Skaff også en bend i U-form, slik at slangen kan henges etter denne over kanten på karet. Evt bruk en slik greie som er på slangene til vaskemaskinger, for å bøye de til en U. Sett på svamp på slangen, juster høyden slik at den stanser å tappe ved ett vist nivå.
Enten legger du slangen i sluket, ut av vindu\ dør etc, slik at vannet kan renne fritt uten å gjøre skade.
Sug, og len deg tilbake å la tyngdekraften gjøre jobben.

Fyll karet med å koble slangen til krana, baljene med vann (tar det som en selvfølge at du forstår at du må ha noe her til å dytte vannet til karet :p), eller hva du normalt bruker for å fylle karet etter vannbytte
Takk for svar

Bruker du helt kaldt vann rett i karet? Det er en del dele meninger om det der nemlig. Personlig synes jeg at det ser ut som om de aller fleste fiskene elsker det nye kalde vannet som kommer!
Nei, jeg mellomlagrer vannet, der jeg justerer Ph, gh, temp og evt annet.
Dette gjøres i 30L vinbøtter, og pumpes i karet ved hjelp av ett 2500L\t pumpehode, koblet til en 16\22mm slange.

Enkelt, og svært kontrollerbart.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap