- Hjem
- Forum
- Labyrintfisk
- Hr og fru kampfisk.
Hr og fru kampfisk.
Hei, hei.
Det er noe jeg lurer på.
Har veldig lyst på kampfiskbebiser
Leser her inne og på svein`s sider, at mamman og pappan ikke må treffe hverandre, før etter at det er bygget skumrede?
Mine går sammen i et kar for seg selv, uten annen fisk.
Betyr det at mine ikke vil få bebiser, før jeg tar ut mammaen?
Ble litt forvirret jeg nå.
De bor vel sammen i naturen også? Eller?
Håper noen kan svare på dette
Det er noe jeg lurer på.
Har veldig lyst på kampfiskbebiser
Leser her inne og på svein`s sider, at mamman og pappan ikke må treffe hverandre, før etter at det er bygget skumrede?
Mine går sammen i et kar for seg selv, uten annen fisk.
Betyr det at mine ikke vil få bebiser, før jeg tar ut mammaen?
Ble litt forvirret jeg nå.
De bor vel sammen i naturen også? Eller?
Håper noen kan svare på dette
Postet 20.05.07 kl 19:23
Inaktiv bruker
I naturen har hannen et revir som er hans, der han lager skumrede og jager vekk andre hanner. Når det kommer en hunne begynner han å vise seg frem for henne, og jage henne. Etter en stund vil (forhåpentligvis) hunnen overgi seg til han, og de begynner da med å flette seg til hverandre.
Det er etter min mening galt å holde hunn og han sammen hele tiden, fordi det fort kan ende med at hannen dreper hunnen. Dessuten må du huske på at det er utolig mye arbeid de 2 månedene etter egglegging, og du må ha hver hanne for seg selv etter 2 mnd. Det vil si opptil 100 bokser/akvarium..
Det er etter min mening galt å holde hunn og han sammen hele tiden, fordi det fort kan ende med at hannen dreper hunnen. Dessuten må du huske på at det er utolig mye arbeid de 2 månedene etter egglegging, og du må ha hver hanne for seg selv etter 2 mnd. Det vil si opptil 100 bokser/akvarium..
Postet 20.05.07 kl 21:39
Torjus KnutsenDessuten må du huske på at det er utolig mye arbeid de 2 månedene etter egglegging, og du må ha hver hanne for seg selv etter 2 mnd. Det vil si opptil 100 bokser/akvarium..
Jeg bare lurer på noe..
Kan man ha hannene i fødeakvarie i det akvariet der jentene er? Kan man liksom bruke fødeakvarier som har "skillevegg", og liksom ha to stykker i et?
Postet 20.05.07 kl 22:18
Inaktiv bruker
Tenker du på å ha to fødekasser, men én hanne i hver, eller ha en hanne i en fødekasse mens det svømmer splendens-damer i selve karet?
Postet 20.05.07 kl 22:20
Tenkte liksom en sånn fødekasse for levendefødere, sånn med skillevegg for at man kan ha to fisker i en, bare at skilleveggen skiller dem.
Sånn at man kanskje kan ha to hanner i en fødekasse, med skillevegg mellom seg. Da tenker jeg liksom å ha fødekassene i akvariet der hunnene svømmer rundt.
Er ganske dårlig til å forklare :P:P
Sånn at man kanskje kan ha to hanner i en fødekasse, med skillevegg mellom seg. Da tenker jeg liksom å ha fødekassene i akvariet der hunnene svømmer rundt.
Er ganske dårlig til å forklare :P:P
Postet 20.05.07 kl 23:03
Inaktiv bruker
Je har ikke slik selv, men det er vel ikke store plassen i disse? Det blir jo veldig liten plass til hver kampfisk. Dessuten er skilleveggen gjennomsiktig, noe som vil gjøre at de hele tiden irriterer seg over hverandre, og blåser seg opp. Om du absolutt skal ha 2 kampfisker burde du ha 2 kar å ha dem i. Ikke under 30-40 liter etter min mening..
Postet 21.05.07 kl 01:31
Tusen takk for svar
Ja jeg vet det er sinnsykt mye arbeid og mange kopper, med mye søl
Det er sikkert lurt å vente til etter ferien, slik at "ferievakta" slipper all yngelpleien.
Men det hadde vært lettvindt for meg da.tjihi.
Ja ,jeg tengte å ta ut mammaen når eggene var lagt. Men det var om de kunne være sammen inntil da.
Eller om pappaen ikke vil begynne å bygge rede når hunn er der.
Det var egentlig det jeg lurte på
Dårlig til å forklare meg
Ja jeg vet det er sinnsykt mye arbeid og mange kopper, med mye søl
Det er sikkert lurt å vente til etter ferien, slik at "ferievakta" slipper all yngelpleien.
Men det hadde vært lettvindt for meg da.tjihi.
Ja ,jeg tengte å ta ut mammaen når eggene var lagt. Men det var om de kunne være sammen inntil da.
Eller om pappaen ikke vil begynne å bygge rede når hunn er der.
Det var egentlig det jeg lurte på
Dårlig til å forklare meg
Postet 21.05.07 kl 17:53
Hei.
Om du vil at hannen skal lage skumrede, må det ikke være noe sstrøm i overflaten. Feil vannverdier (f. eks. basisk vann) gjør det også vanskelig for hannen å lage skumreden.
Prøv å fjern pumpa (eller dekk den til, snu den), og ha kampfisk-samen i et annet kar noen dager. Så flytter du henne tilbake til kampfisk-hannen, men i et fødekar - da skal han i teorien begynne å bygge.
Dette har fungert utmerket hos meg.
Om du vil at hannen skal lage skumrede, må det ikke være noe sstrøm i overflaten. Feil vannverdier (f. eks. basisk vann) gjør det også vanskelig for hannen å lage skumreden.
Prøv å fjern pumpa (eller dekk den til, snu den), og ha kampfisk-samen i et annet kar noen dager. Så flytter du henne tilbake til kampfisk-hannen, men i et fødekar - da skal han i teorien begynne å bygge.
Dette har fungert utmerket hos meg.
Postet 21.05.07 kl 23:02
KesolHei. og ha kampfisk-samen i et annet kar noen dager. Så flytter du henne tilbake til kampfisk-hannen, men i et fødekar - da skal han i teorien begynne å bygge. Dette har fungert utmerket hos meg.
Utrolig morsomt at vi har fått kampfisk på Finmarksvidda, kesol
Hva er grunnen til at du gjør det på den måten?
Svein
Postet 21.05.07 kl 23:11
Postet 23.05.07 kl 09:36
Endret: 23.05.07 kl 09:37