Hvordan kan jeg holde ph-en stabil med co2 tilsettning i akvariet?

Har planer om ikke så alt for lenge å prøve meg på Bjarne's hjemmelaget co2 sats. Men som alle vet så vil jo ph-en svinge veldig. Det jeg lurer på er om det finnes en måte å holde ph-en stabil på eller KH-en stabil på? Vil det hjelpe å ta en av korgene i det utvedige filteret å fylle det med korall rester?
Noen som kan i meg noen gode råd angående dette
Så lenge det er tilstrekkelig Kh i vannet, vil Ph svinge minimalt.

Antar at du tenker å kjøre denne 24\7, og da vil verdien kun endre seg når satsen svekkes, og nattetid når plantene ikke sysler med fotosyntese.

Akkurat hvor høy Kh trenger å være, kommer noe ann på ønsket Ph og tilsatt Co2.

Sier vi at du har en Kh på 4, og tilsetter Co2 til 12mg\L på dagtid, gir dette en Ph på 7. Økes Co2 mengen nattetid til 18mg\L, vil dette redusere Ph til 6,8.
Bare for å komme med eksempler
Vil det hjelpe på KH at jeg tar en av korgene i filter å fyller det med korall rester istedet for de kulene som er der nå??
cikliden Oscar
Vil det hjelpe på KH at jeg tar en av korgene i filter å fyller det med korall rester istedet for de kulene som er der nå??

Dette er en ganske ukontrollerbar måpte å øke Kh på. I tillegg forsvinner mye nødvendig plass til bakteriene. Jeg ville enkelt å greit ha tilsatt bikarbonat (natron) ved vannbytter. Enkelt, og meget kontrollerbart
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap