Derfor får ikke eplesneglene mine barn.... (side 2)

Hmmm.. tror jeg skal prøve banan til sneglene, her også
Takk for tipset, Aggi!

Det er ikke det at de har problemer med formeringen (fjerner daglig eggklaser), men hvis dette er snadderfor, så er det vel verdt å prøve
Det er første gang jeg gir banan, så hvis du venter et par dager, så kan jeg iallefall si om det var trygt eller ikke ;P
Hehe, "skaden" er allerede skjedd, og eplesneglene mine går bananas i dette øyeblikk!
Tror nok dette skal være ganske så trygg mat - har bare ikke kommet på at det går an å gi dem dette før.
Uansett, de storkoser seg!!!
Ja, hvis du gjør som jeg, fjerner restene før du køyer, så går det sikkert bra. Vi lager jo yngelmat av bananskall-vann, så det er vel ikke så farlig..... ;P
Jepp, må nok fjerne restene nå, og ta et aldri så lite vannbytte
Synker bananen hvis du bare slipper den i vannet, eller må du tynge den ned med noe?

Jeg har hundrevis av nyklekte epliser kravlende rundt i sneglekaret mitt. Får ikke slamsugd en gang, det yrer av dem overalt. Æsj som det ser ut på bunnen i det karet!

Men banan er jo mykt og fint, og passe konsistens å tygge for munnen til eplisene. At det er rikt på kalsium er ingen ulempe.
Banan flyter i vann, så du får feste den på en gaffel.

Her har det vært kø på bananen hele kvelden, så dette er snadder!!
Nix, mine bananer flyter ikke.... Men så har jeg trent dem godt, da... ;P
Hehe, ja det må være treningen som gjør det
De flyter iallefall definitivt her!
(Obsternasige små rakkere, de bananbitene mine..)

Kanskje det har noe med modningsgraden å gjøre?
Min banan (eller det vil si; sneglene mine sin banan) var ganske lite moden - den var grønn da jeg kjøpte den på lørdag.
Ja, nå begynner jeg å lure litt, for da jeg sovna fra hele bananplukkinga i går, så fant jeg den flytende i karet i dag. Tydelig at den var fornerma og ville opp! ;P
Nok tull: Vet rett og slett ikke hvordan det har seg... Den var fast og fin da jeg slapp den ned i karet, så overmoden var den iallefall ikke.. Men etter ei natt i karet, så flyter den altså... Kan det være gjæring? Det må iallefall ha noe med massetetthet å gjøre...
Alle har iallefall overlevd, og fiskene har fått små hvite mark å gumle på igjen... Så alle er fornøyd
Aggi
Har til og med hatt disse sneglene helt uten dekkglass uten at de krøp så mye som en mm over vann...


Jeg hadde eplesnegler i en Rekord 110 på kjøkkenet.
Satte meg ned for å studere karet, og det ble til at blikket festet seg på en snegle som gikk på frontglasset.
Det gikk ganske lang tid før jeg lurte på hvorfor jeg bare så skallet.
Den gikk på utsiden

Den hadde kommet seg ut på baksiden; teipen over ene ledningsluka hadde løsnet. Hvilken rute den hadde tatt for å komme på fremsiden aner jeg ikke, men det så nesten ut som den ville inn igjen
Jeg har svære hull til ledningene i dekkglasset, men ingen har ennå prøvd seg på ville turer... Ansvar og frihet er en grei oppdragelse ;P

Det blir kanskje noe annet når hundrevis av små krapyler skal oppdras
Sneglene mine har faktisk lagt egg rett under luftehullet...
Og etter bananfóringen forleden, så kom det jammen enda en eggklase rett ved siden av...

Om et par-tre uker blir det jammen liv i det karet, for nå er det enda to rekehunner som går med bær under buken, om et par uker skal det nye danio Frankei-kullet flytte inn, og så sneglebabyer.... Mon tro om en 70-liter med nedsenka vann er nok plass til alt dette...
Nå er det iallefall ingen tvil om at det er et oppdrettskar
Bilde 1: Du kjære? Nå som vi har det så godt... God råd, og god plass... vi skulle vel ikke forsøke å få oss noen hundre barn til?



Bilde 2: Det burde være god plass her... Uten at vi er nødt til å ha alt på det tørre....



Bilde 3: Skal bare sjekke litt over kanten her... Kunne vært spennende med en balkong?
Bilde 1: Hei, hvem var det som dytta meg? Leker du GUD, eller?


Bilde 2: Nå er jeg så sinna, altså? Hva? Jeg lar det ikke gå ut over min mann, nei! Han føler seg aldeles ikke tråkket på!
He he. Utrolig bra. Vurdert å lage (snegle)serie eller...?
En neve tabletter fikser på alle problemer...

(*Kaste på tentaklene* -Dette er jo en snegleserie)
Nå er jeg lett til sinns... så lett at jeg bare ta meg en tur ut i frisk luft...

Jadda, jadda, jeg skal ikke snakke med fremmede, og jeg kommer hjem igjen før midnatt...

Har bare pynta meg litt, må da få lov til det vel... Betyr vel ikke at jeg har tenkt å slange meg med andre hannsnegler....

Ikke vent oppe på meg i kveld, kjære....
Herlig, Aggi - helt herlig ))
Dum og deilig :D
Takker og bukker, folkens
Jeg synes eplesneglene er så herlige, for de finner på så mye rart, og har så mange uttrykk...
Man kan liksom sitte å fantasere om hva en tror de "tenker"...
Smarte er de ikke, men de liver iallefall opp i et reke og yngelkar
Tilfeldig bekjentskap
© MC Darup
Reklame for plussmedlemskap