Flere fisker har dødd de siste dagene, alle vannverdier OK! (side 3)

Jeg er glad du ikke rørte filteret. Jeg er redd at om det skulle bli ennå mere problemer for fiskene, så ville dødstakten bli ennå kjedeligere.

Jeg støtter helt og fullt tipset om Flubenol 15. Denne er rett å slett noe som bør finnes i etthvert hjem, der det er fisk i fangenskap.
Eneste negative med denne, er at den må bestilles fra utlandet.
Vurderer derfor å ta inn ett parti til noen tusenlapper av denne, for videre hurtigsalg.

Heldigvis har vi gode venner her på AF, og det er stort sett noen som kan avse en dasj av ting en trenger både fort og billig
Det er slik det skal være også
Frank Angell
Jeg støtter helt og fullt tipset om Flubenol 15. Eneste negative med denne, er at den må bestilles fra utlandet.


Er det ikke lov å selge denne i Norge, siden ingen butikker her selger dem?
Virkningsstoffene er tillat til bl.a. fjørfe, så det er nok bare en formalitet at det ikke er godkjent for akvariebruk...
Harald har nå vært her hos meg og fått med seg en pakke Flubenol 15 Det var virkelig hyggelig å møte han, en ordentlig trivelig kar
Selvsagt ble det en lengre fiskeprat også, og det er alltid hyggelig.

Harald kommer sikkert innom denne tråden etterpå. Han skulle medisinere allerede i kveld, så dette blir spennende. Håper og krysser fingrene for at han har samme supre effekten på dette som alle vi andre norske (og britiske) brukere har hatt på den
Om den fungerer i karet hans så spørs det om ikke jeg må hive meg rundt og bestille selv hvis min litt kraftigere esha kombo kur ikke hjelper på miraclestes`ene mine. De kommer seg sakte mens sikkert ser det ut til så i det minste kjøper det meg litt tid Skjellreisningen er også godt ned litt. Men tror ikke det er bukvannsott.

Denne Flubenol 15 skal bli fast i mitt medisnskap om den er like vidunderlig som esha og like vennelig mot filter
Flubenol 15: Helt utrolig!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dagens hendelser i resyme:
Mona tilbyr seg å "låne meg" Flubenol 15.

Kommer hjem fra arbeid og finner en C. C003 død og sommerfuglhunnen er forsvunnet. Har ikke lenger telling på antall (kjente) dødsfall.

Besøker Mona og har en utrolig hyggelig prat og omvisning i akvarierommet og reiser hjem med Flubenol 15 nok til 100 gallon.

Vel tilbake foretar jeg et ca. 40% vannskifte, renser filtersvampene lett for slam pga. av redusert gjennomstrømning og tilsetter Flubenol 15.

Etter ca. 2 timer skjer det noe helt utrolig i karet: En del av de gjenlevende coryene (både robineae og C003) våkner til liv og begynner å foreta seg vanlige cory-ting igjen: sandfresing, grusgraving, frisvømming osv. De samme fiskene har ligget helt apatiske under rota de siste dagene!

De andre fiskene i karet har også blitt livligere, tetraene svømmer i midtre og øvre vannlag i stedet for å gjemme seg blandt plantene. Apistoparet er veldig forelsket og hevder territorie (på en "snill" måte). Dverggurami-hannen klør seg fremdeles litt.

Hvis denne utviklingen fortsetter vil jeg nesten kalle dette et mirakel!

Mona:
Nok en gang: TUSEN TAKK!
Jeg brukte forresten hele posen på en gang, 100 gallon = 454,6 liter så det ville ikke holdt til to behandlinger. Man må jo iflg. produsenten passe på å ikke underdosere og overdosering inntil 10x skader hverken fisk eller planter eller filterbakterier. Skal bestille noen pakker av dette vidundermiddelet etterpå.

Frank:
Å ødelegge filteret var egentlig aldri noen opsjon. Etter den, iflg. noens mening, altfor vitenskapelige innkjøringen av filteret mitt, vet jeg å sette pris på denne dønn stabile "gullkumpen".

Fredrik84:
Løp og kjøp!

PS.
Måtte bare ut og sjekke karet en gang til, så nå 5 av C. robineae-ene i aksjon, kanskje alle de 6 jeg hadde lever ennå?

Gjett om jeg er glad
Notert,skal bestille den straks jeg får lønna
Harald Krystad
Vel tilbake foretar jeg et ca. 40% vannskifte, renser filtersvampene lett for slam pga. av redusert gjennomstrømning og tilsetter Flubenol 15.


Det gleder meg å se at du da fikk renset filteret ditt tilslutt. Ettersom du har en forgiftning og at 20 -25 fisk har dødd er det ingen grunn til å tro at "hjertet" eller gullklumpen skulle være upåvirket av dette.

Så får man inderlig håpe en ny medisinering vil fungere, det impliserer selvfølgelig at vannverdier ol begynner å komme under kontroll.

Svein
Det var da merkelig hvor fort den medisinen virket!?

For meg synes det mer sannsynlig at de reagerte positivt på kraftigere vannstrøm.

P.S. Dette betyr ikke at jeg rakker ned på medisinen.
Svein Antonsen
Det gleder meg å se at du da fikk renset filteret ditt tilslutt. Ettersom du har en forgiftning og at 20 -25 fisk har dødd er det ingen grunn til å tro at "hjertet" eller gullklumpen skulle være upåvirket av dette. Så får man inderlig håpe en ny medisinering vil fungere, det impliserer selvfølgelig at vannverdier ol begynner å komme under kontroll. Svein


Hvilken filter-relatert forgiftningsproblematikk var det du tenkte på her Svein A ?
Som H.K. skriver tidligere i tråden er det verken målbar nitritt eller ammoniakk i akvariet..... og nitrat/KH/ GH er også bra.....


Liz H
[QUOTE=Svein Antonsen]Det gleder meg å se at du da fikk renset filteret ditt tilslutt. Ettersom du har en forgiftning og at 20 -25 fisk har dødd er det ingen grunn til å tro at "hjertet" eller gullklumpen skulle være upåvirket av dette. Så får man inderlig håpe en ny medisinering vil fungere, det impliserer selvfølgelig at vannverdier ol begynner å komme under kontroll. Svein


Hvilken filter-relatert forgiftningsproblematikk var det du tenkte på her Svein A ?
Som H.K. skriver tidligere i tråden er det verken målbar nitritt eller ammoniakk i akvariet..... og nitrat/KH/ GH er også bra.....



Ja, jeg ser at alle målingene er "perfekte" iflg hans målinger, men jeg stoler av erfaringer ikke alltid på amoniakk målinger, og når det samtidig kommer gass fra filteret så hadde jeg iverksatt tiltak mot filteret, og det er mulig at jeg hørtes dramatisk ut ved at filteret skulle skylles godt i lunkent vann, altså en helt ufarlig handling med tanke på eventuelt nyttebakterier i filteret.

Dette er noe jeg har god erfaring på selv derav mitt forslag.

Når man får det jeg kaller et massedødsfall med flere forskjellige sykdomssymptomer, så er det ofte et kjennetegn på en forgiftning, enten bakteriell eller som jeg har hatt 1 gang, forgiftninger gjennom metaller (jeg hadde kobber)


Ellers kan det vel ikke strengt tatt være så mange andre årsaker, bortsett fra et dramatisk ph fall med dertil store divergenser i fiskens osmotisk trykk.

Så skal jeg være den første til å innrømme at det er meget vanskelig å sitte å fjerndiagnostisere et akvarie
Derfor gav jeg den "smærbrødlista" som tidligere beskrevet som har vist seg å være meget virkningsfullt på akvarier som har kommet fullstendig ut av balanse, noe dette akvariet har/hadde alle symptomer på.

Du må forresten gjerne komme med forslag Liz, det er alltid interessant med en meningsutveksling.
Svein
Det er forskjell på å barbere seg og å skjære haka av seg!
Å barbere seg:
Svein Antonsen
Det gleder meg å se at du da fikk renset filteret ditt tilslutt.

Å skjære haka av seg:
Svein Antonsen
Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann

Det er stor forskjell på vanlig filtervedlikehold og det du foreslo i din smørbrødliste. Grunnen til redusert gjennomstrømning er at jeg har kjørt med +50% pumpekapasitet inntil i går kveld, dette drar mer slam inn i filteret. Satte tilbake originalpumpa da det virket som om den sterke strømmen slet på allerede svekket fisk.
Donald
Det var da merkelig hvor fort den medisinen virket!? For meg synes det mer sannsynlig at de reagerte positivt på kraftigere vannstrøm. P.S. Dette betyr ikke at jeg rakker ned på medisinen.

Ja det er merkelig, men jeg er ikke den første som opplever dette, sjekk kundeutsagn (flere norske kunder)her. Som sagt over så var vannstrømmen kraftig inntil i går kveld, men fiskene var slappe tross det.

For å gjenta meg selv: vannverdiene (Nh3/4, No2, No3, Ph, Gh, Kh) og temperatur har vært stabile og bra hele tiden, sjekk første innlegg i tråden.
Tror vel ikke jeg skal diskutere med deg hvordan man renser et filter )

Dessuten må jeg være en stor machosist som gidder å forsøke å hjelpe når jeg så absolutt ikke når frem til mottaker

Slik tilfeller fasinerer meg pga:

Dersom alle dine vannverdier er OK, ja da skulle du ikke ha mistet 25 fisk?
Da vil jeg tro at du har gjenstander som avgir metaller, som sagt så mye annet kan det ikke være, SÅ vanskelig er tross alt ikke ferskvann å finne ut av.

Å drive å medisinere et akvarie som er i ubalanse og hvor man ikke finner årsaken, ja det blir som å spraye seg under armene med deodorant hver gang det lukter vondt, det hjelper litt i begynnelsen osv osv
Det var mitt siste innlegg i denne tråden, lucky you

Svein
Naive meg forstår ikke helt hvordan en filterrens skal kunne fjerne eventuelle metallforgiftninger. Om disse samlet seg i filtermassen, var det jo helt bortkasta å medisinere\ bruke plantenæring. Med mindre en da ønsket å få svampene til å vokse, og har misforstått ett og annet

Jeg har ikke noe problem å se at fisk kan daue som fluer selv om vannet er perfekt. Sykdom kan ramme fisk selv om alle forhold er optimale, på tross av at det er vanligere å oppleve sykdom på fisk som lever under ugunstige forhold.

Jeg håper, tror og mener, at dette er noe som lar seg rette opp med bruk av riktig medisin.
Uansett hva en gjør, vil feil behandling kunne kamuflere symptomene over en kort periode, før det er utaforbakke igjen
Harald Krystad Å skjære haka av seg: [QUOTE=Svein Antonsen
Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann



Da skjærer jeg haka av meg hele tiden

Dette gjør jeg hver eneste gang jeg rengjør et filter; bruker bare blåsvamp.
Grunnen til dette er at jeg ikke takler iskaldt vann på hendene særlig lenge
Likevel er ikke min behandling av filteret i nærheten det samme som å kjøre det i vaskemaskin.

I løpet av mine tre? år som akvarist har jeg kun hatt et tydelig sykdomsfrafall(dette er selvfølgelig en god dose flaks).
Det var fisker jeg mottok av en kamerat. Men selvfølgelig har jeg mistet enkeltfisker.

Jeg startet en tråd engang om filterstørrelse/filterbakterier. Det endte opp med 0 svar, tror jeg.
Spørsmålet var: Når er det nok?

Ser folk anbefaler utvendig filter gjerne ned til så lite som 80 litere.
Ja, hvorfor ikke? Men når jeg engang får min etterlengtede 1460, så kommer jeg fremdeles til å kjøre Powerhead bak blåsvamp

Man kommer utrolig langt bare med vannbytter.
Svein Antonsen
Ja, jeg ser at alle målingene er "perfekte" iflg hans målinger, men jeg stoler av erfaringer ikke alltid på amoniakk målinger, og når det samtidig kommer gass fra filteret så hadde jeg iverksatt tiltak mot filteret, og det er mulig at jeg hørtes dramatisk ut ved at filteret skulle skylles godt i lunkent vann, altså en helt ufarlig handling med tanke på eventuelt nyttebakterier i filteret.

Jeg må innrømme at jeg ble ganske skeptisk da du kom med dette forslaget i smørbrødlista di, å skylle grundig i lunkent vann går i mot alt det jeg har fått med meg av råd for vedlikehold av filterbakteriene, både her på AF, andre nettsteder og i fiske-sjapper. At du i tillegg var et ganske ubeskrevet blad her på AF øket skepsisen enda mer (bl.a. ingen info om egne kar i profilen din). Senere har jeg jo funnet deg på NA og derfra din egen hjemmeside...

Det som imidlertid gjorde meg mest skeptisk var din "diskusjonsteknikk" i påfølgende innlegg, både i denne tråden og andre. Jeg synes det er synd at du, med din lange erfaring, holder en slik spydig tone. Det virker nesten angstbitersk. Jeg er sikker på at du har tonnevis med erfaring å bidra med for "oss amatøra", men du bør legge bredt på å videreformidle din kunnskap og meninger på en mer pedagogisk (les: mindre syrlig) måte.

Til slutt en saksopplysning: Vannverdiene har blitt testet og kryss-sjekket, med dråpetetser fra Tetra, Elos og Prodac, jeg har skuffen full!
Svein Antonsen
Tror vel ikke jeg skal diskutere med deg hvordan man renser et filter :-)) Dessuten må jeg være en stor machosist som gidder å forsøke å hjelpe når jeg så absolutt ikke når frem til mottaker :-) Slik tilfeller fasinerer meg pga: Dersom alle dine vannverdier er OK, ja da skulle du ikke ha mistet 25 fisk? Da vil jeg tro at du har gjenstander som avgir metaller, som sagt så mye annet kan det ikke være, SÅ vanskelig er tross alt ikke ferskvann å finne ut av. Å drive å medisinere et akvarie som er i ubalanse og hvor man ikke finner årsaken, ja det blir som å spraye seg under armene med deodorant hver gang det lukter vondt, det hjelper litt i begynnelsen osv osv :-) Det var mitt siste innlegg i denne tråden, lucky you :-) Svein

Harald Krystad
Det som imidlertid gjorde meg mest skeptisk var din "diskusjonsteknikk" i påfølgende innlegg, både i denne tråden og andre. Jeg synes det er synd at du, med din lange erfaring, holder en slik spydig tone. Det virker nesten angstbitersk. Jeg er sikker på at du har tonnevis med erfaring å bidra med for "oss amatøra", men du bør legge bredt på å videreformidle din kunnskap og meninger på en mer pedagogisk (les: mindre syrlig) måte.

Donald
[QUOTE=Harald Krystad Å skjære haka av seg:

Svein Antonsen
Skyll filteret ditt veldig godt i lunkent vann


Da skjærer jeg haka av meg hele tiden


Dette gjør jeg hver eneste gang jeg rengjør et filter; bruker bare blåsvamp.
Grunnen til dette er at jeg ikke takler iskaldt vann på hendene særlig lenge
Det var ikke nødvendigvis temperaturen jeg reagerte på, han skriver jo at filteret skal skylles veldig godt (min uthevning). Dette kontra rådene her på AF ala "krystes forsiktig i akvarievann i en bøtte" osv.

Håper haka di er like hel, tross alt
Ironi er veldig vanskelig å formidle skriftlig, Harald.
Oppgitthet likeså

Jeg har ikke noe særskilt behov for å forsvare noen som helst, men det hersker vel ikke noen som helst tvil om(får jeg håpe) at Svein er den dyktigste/mest kunnskapsrike akvaristen i denne tråden; selv om det er flere her jeg støtter meg på.

Men det finnes bare en Gud, og han tror jeg ikke på
Harald Krystad
Dette kontra rådene her på AF ala "krystes forsiktig i akvarievann i en bøtte" osv. Håper haka di er like hel, tross alt ;-)


Hehe, haka er fin den

Du blir lei av skånsom skylling av et blåsvampfilter ganske raskt.
Dersom du ikke digger å gjøre dette svært, svært ofte da
Tilfeldig bekjentskap
© Dgp.martin (Wikimedia Commons)
Reklame for plussmedlemskap