Vannskifte og Fluval innvendig filter

Dette er kanskje vel så mye et praktisk nybegynnerspørsmål som et teknisk spørsmål, men:

Jeg har et Fluval 4+ og et Fluval 2+ i akvariet. 4+'en er "Bjarne-modifisert".
(Ja, jeg HAR to filtere. Og det er slett ikke så dumt, skal jeg si! Da jeg var borte i tre dager, og mannen skulle stelle heime, hadde 4'ern gått tett (blåsvampen hadde blitt dyttet helt opp i propellen på en eller annen måte), mannen hadde jo ikke reagert på at det ble litt skittent i akvariet, og jeg tror det hadde blitt katastrofe om ikke 2'ern hadde holdt fortet!)

Når jeg skal gjøre vannskifte må jeg jo trekke ut kontakten til filterne, for hvis ikke så pumper de seg jo tørre.
Men når pumpene ikke går, og jeg begynner å splæsje oppi nytt vann, så kommer det så mye dritt og drums ut av filterne! Det ser jo helt pyton ut de første timene etter vannskifte, jo! Stakkar fisk...

Er det noen måte å løse dette på?
- Tappe vann/slamsuge med en hånd mens jeg øser oppi nytt vann med den andre, så filterne hele tiden er under vann? (Lite effektivt for vannbyttingen sin del, siden jeg da etterhvert vil bytte ut endel NYTT vann også...)
- Legge filterne NED så de blir under vann hele tiden? (Jeg har prøvd å flytte litt på dem mens de går, og jeg synes det kommer ut en del dritt likevel)
- Krype til korset og innrømme ovenfor Gud, Frank og all verden at -jo, det HADDE vært bedre med et utvendig Eheim... (hei, Frank ;o)

Noen tips?
Joda, ett utvendig er alltid bedre enn innvendig. Men du har med disse to trolig tilstrekkelig kapasitet til at karet kan ha normal belastning. Så om behovet er stort eller ei, skal jeg ikke ta opp her

Jeg syntes det er rart at du opplever dette med grumsing fra filtrene når vannet fylles i karet. Det har jeg tilgode å oppleve, med mindre jeg har åpen svamp, og heller vannet rett på...
Jeg ville nok forsøkt å rett å slett hekte filtrene av festet (er det ikke fremdeles slike fester der du bare huker filteret rett av, uten å herje med sugekopper?) og sørget for at det fikk vann hele tiden.
Vet ikke hvor dypt karet ditt er, men i alle fall 2-er`n skulle være fullt nedsenkbar ved vannbytte.
Ser ikke bort i fra at du forresten vil ha mer effekt av filteret om dette plasseres dypere i karet på permanent basis

Kan nevne at i karet med reker i racken min, har jeg begge svampefiltrene (maxijet med proflow) stående direkte på bunnlaget, 12-15cm under overflata. De blåser litt oppover, men minimalt. For å si det slik; det er ikke en krusing på vannet med mindre jeg nyser når jeg ser på rekene :p Dette gjennspeiler planteveksten, siden Co2 ikke luftes ut hele tiden
Karet mitt er 40 cm dypt, og med bunnsubstrat går 4'ern bare akkurat stående under vann.
2'ern står nesten helt nede på bunnen allerede, dette fordi 4'ern skaper svært rikelig med strøm i vannoverflaten, så jeg ville fordele litt nedover i vannet, ja.
Jeg hadde planer om å får montert 4'ern liggende (hengende) vannrett, så for meg en løsning med o-ringer som stropper rundt filterboksen festet i sugekopper. Jeg får vel kanskje prøve ut den løsningen igjen.
Siden 4'ern er modifisert, er det jo ikke noen bunn i filterboksen, og den står helt nedi sanda, så jeg er litt bekymret for at den skal klare å trekke en del sand (biltema) opp i pumpa også.

Ja, jeg synes det er litt rart at det skal komme ut så mye gørr?

Det var jo egentlig ikke meningen å ha to filter i dette karet. 2'ern kjøpte jeg egentlig med tanke på å ha i et lite kar som jeg startet med. Men etter at jeg fikk det store, har jeg ikke fått i gang det lille igjen. Det får bli når det evt. blir yngel på noen nye, spennende arter. Guppyyngelen får klare seg sammen med de voksne, de går det liksom inflasjon i etterhvert...!
Jeg har fluval 4 i et kar på 40 cm høyde, akkurat som deg. Før hadde jeg det liggende på grunn av den voldsomme overflatebevegelsen. Nå har jeg det stående, for jeg har laget meg en diffusor av en slangestump. Endelig har flyteplantene det bra. Men nå skal jeg komme til saken: tapper jeg ut en tredjedel av vannet, så går ikke pumpa tørr hos meg... Eneste rusket som kommer opp i vannet, er fra sandbunnen hvis jeg tømmer for raskt fra bøttene... Jeg unngår det problemet ved å sikte meg inn på stein-ura. Da blir det minimalt med rusk i vannet...

Ps: hvis du er redd for at filteret skal suge sand, så kan du grave ned en flat stein akkurat der filteret skal stå... Det har jeg tenkt å gjøre den dagen jeg finner ut at jeg skal modifisere filteret...
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind Sandaas
Reklame for plussmedlemskap