MÅ man tilføre CO2?

De fleste jeg har snakket med ang dette sier at Co2 må man ha i ett kar for å få optimal plantevekst. I mitt kar så vokser det så voldsomt at jeg må klippe ned minst 1 gang i uka,og alle plantene er fine og friske i fargen. Når dette er tilfelle,trenger man vel kanskje ikke Co2?

Det hele handler om å tilpasse plantene til hva som er miljøet i karret. Noen planter krever mye lys og Co2 for å trives mens andre klarer seg med lite lys og passelig med Co2.

Planter har som regel adgang til to former for uorganisk karbon: Karbondioksid (CO2) og bikarbonat (HCO3-). De fleste plantene foretrekker CO2 fremfor HCO3- siden det opptas uten energiforbruk fra mediet og dessuten kan mange vannplanter ikke utnytte HCO3- direkte i fotosyntesen.

Det er spesielt de plantene som har annen farge enn grønn som er mere krevende og har behov for mye lys samt tilførsel av CO2.

I discuskarret mitt benyttet jeg meg av CO2 for å regulere pH. Bivirkningen var at plantene fikk tilført CO2 og vokste noe helt grasat. For meg ble dette et slit da jeg måtte spa ut planter hver uke. Nå har karret stått oppe siden januar 2004 og er nå i så god balanse at pH har en tendens til å legg seg rundt 6.2 uten at jeg tilfører noe CO2. Det eneste jeg gjør er å tilføre litt bikarbonat slik at pH og kH øker moderat. KH på rundt 2 samt pH på 6.5 som tilsvarer 18 mg/liter CO2. Med å holde igjen på plantenæring så har veksten holdt seg moderat.

Plantene vokser fortsatt villig, men de mest krevende har tatt kvelden. Fordelen er at jeg slipper all lukingen hver uke. Jeg bytter nå kun vann annenhver dag og tilfører litt bikarbonat. Luking skjer kun en gang i måneden.

Svaret på spørsmålet ditt er sammensatt som du skjønner, men det er ikke et absolutt krav å tilføre CO2 for å få plantevekst.
Jeg skjønner poenget ditt. JEg synes det er rart igrunn,at de plantene jeg har som er røde og rosaaktig holder seg så godt men jeg skal ihvertfall ikke klage Det bli nok Co2 med tiden, og iom at det er en så kostbar innvistering vil jeg vente til jeg har råd til det. Men in the mean time, så går det nok bra uten
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap