Andemat

Tenkte jeg skulle gi eplesneglene mine andemat for å få fart i egglegginga deres.

Men - eneste stedet jeg fikk tak i det her, er på ett gartneri hvor det vokste ute i hagedammen deres. Er det trygt å legge dette i karene mine, eller kan det følge med sykdommer av noe slag?

(Vet ikke om dette var riktig plass for spørsmålet mitt men..)

Malagi
Ikke helt det du spurte om men mine eplesnegler spiser ikke andemat og den er rett og slett ugrass hos meg.
Tviler på at det er noe skumlere med andemat fra en dam enn fra et akavrie i butikk om du legger dem i en sil og skyller med vann før du putter dem i karet.
Ja, skyllte de godt før jeg hadde dem oppi.
Leste om flere som hadde snegler som likte å ligge i vannskorpa å slurpe i seg andemat - og at det satte fart i egglegginga. Men mine kunne ikke bry seg mindre.

Har ganske mange tilsammen, rundt 20 stk i fire kar, som blir flyttet litt rundt i blant (de vokser ekstremt mye raskere i det ene karet enn de andre). Men eggklasene er de gniene på...
De er kjipe på egg hos meg også. Men jeg har nettopp satt opp et oppdrettsakvarie til a. agasizziene mine og der trives de i allefall kjempegodt og vokser i utrolig tempo, mens de ikke vokser og mange har dødd i selskapstanken min. Oppdrettstanken ligger ganske lavt i ph (6,5 ca) og rundt 3 i Gh, der vokser de i allefall kjempefint. Kanskje egg på meg snart også. Andemat i begge karene, dessvere, det blir jo sånne mengder !
Tilfeldig bekjentskap
© T Knutsen
Reklame for plussmedlemskap