Mygglarver - hvor mye?

Har max 2 min til en kjos det er mye liv i

Isen har nå nesten forsvunnet, og jeg var i går og hentet min første ladning med sorte mygglarver. Var veldig spent på hvordan de ville falle i smak, men hadde ingen grunn til bekymring - dette er snadder!
Nå har jeg hentet en ny ladning, og det er fest igjen

Lurer på hvor mye/ofte jeg kan fore med dette?

Det blir jo endel rusk med selv om jeg prøver å unngå det. Bruker dere å fjerne dette, eller er det greit at det kommer noe med i karene?

Froskene har også vært produktive, det er store eggeklaser overalt. Koselig.

Tror ikke det finnes grenser, ikke hvis du spør fiskene i allefall

Du vil jo merke hvor fort de spiser det, og hvor mye det evnt forurenser.
Hadde jeg hatt lett tilgang til levende larver hadde jeg nok gitt det i allefall annenhver dag.

Nydelige bilder forresten!
Takker for svar. De har fått litt alt fra 3 ganger om dagen til ikke noe..... Får skikkelig god samvittighet når jeg serverer så fersk mat. Forer mindre nå enn de første dagene for å si det sånn.

Har til min store bekymring lagt merke til at de faktisk er litt større enn rekebabyene - men de er jo på langt nær så kjappe. Mygglarvene virker mindre glupe rett og slett, der de vrikker i vannet og nærmest ber fiskene om å fange dem.

Ang rusk i bøtta, så har jeg sett en løsning i en annen tråd: Forstod jeg det rett, hadde de fangsten i et lite spann el dunk med lokk. I lokket var det borret flere små hull. Denne ble så senket i en større bøtte med "rent" vann, og mygglarvene svømte ut av hullene i lokket og rusket ble igjen i den lille dunken.
Klønete forklaring som vanlig. Har ikke prøvd dette selv enda, men det står for tur.
Nå har mygga begynt å stikke, så det er bare å fange mere

Det er utrolig fint ved kjosen. Har egentlig ikke tenkt så mye over det tidligere, men det er som de vakreste akvariene jeg har sett bilder av. Det ligger mosegrodde trær og greiner i og over vannet. Mosen er full av nydelige bobler og det yrer av liv i vannet.

Fikk selvfølgelig god fangst i dag også. Dette jeg nevnte tidligere med å ha mygglarvene i en liten boks oppi en bøtte fungerte kjempefint. Myggisene svømmer ut hullene i lokket og rusket forblir i boksen.

Til sist: Hva i all verden er det på det siste bildet. Satt og stirret i vannet og oppdaget plutselig flere "rusk" som gikk rundt omkring på bunnen. Disse var ca 1 cm lange.
Trine T
Til sist: Hva i all verden er det på det siste bildet. Satt og stirret i vannet og oppdaget plutselig flere "rusk" som gikk rundt omkring på bunnen. Disse var ca 1 cm lange.

Ja! Dette har jeg å sett! Har til og med hatt de i akvariet mitt! Det er noen rare skapninger, er lissom noe som lever inne en "Kvist"... kommer et hode og noen "bein" som kraveler rundt, det var litt fasinerende og se på! Noen som vet hva det er?
Er det det samme som på bildet? Har også sett noe slikt som du beskriver i elven. Denne var mer som diverse småpinner og rusk satt sammen i et kaos
He, he - for noen merkelige skapninger som finnes!
hang hele klompen sammen?:p nej da var det ikke sånn... men det vår noen små pinne som gikk rundt...:p
Da har vi svaret: det er en vårfluelarve.....
okay! kansje det er god fiske mat?:p Har du prøvd?
Vet ikke om de er gode - de ser ikke særlig fristende ut. Jeg slapp den ut etter jeg hadde tatt bilde av den.
Vårfluelarver er skikkelig snacks for fiskene Har du sett artikkelen her?
Trine T
Vet ikke om de er gode - de ser ikke særlig fristende ut. Jeg slapp den ut etter jeg hadde tatt bilde av den.

Kan ikke si at mygglarver ser videre fristende ut de heller
Vårfluelarver kan iklé se mye rart avhengig av hvor de ferdes. Denne fant jeg i en bekk her i by'n. Den hadde bygget seg et fint hus av sandkorn. Andre bygger hus av småpinner, planterester m.m.

Vårfluelarver er en såkalt indikatorart på at vannet er friskt og rent og ikke forstyrret av forsuring.
Bjarne
Vårfluelarver kan iklé se mye rart avhengig av hvor de ferdes. Denne fant jeg i en bekk her i by'n. Den hadde bygget seg et fint hus av sandkorn. Andre bygger hus av småpinner, planterester m.m. Vårfluelarver er en såkalt indikatorart på at vannet er friskt og rent og ikke forstyrret av forsuring.

Den du fant var jo fin! De jeg "hadde" var stygge! Er det da bra og ha den i et akvarium? De er jo litt fasinerende! Men spiser de abre ting i akvariet da? alger og dritt? For da kunne jeg trengt et par stykker!
Kan man bare putte de i akvariet?
Flott artikkel Bjarne, hadde av en eller annen grunn ikke fått den med meg... Fint at den var med bilder også, slik at man kan finne ut hva man fanger.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap