Filtrere med kull,hvorfor?

Inaktiv bruker
Har lest flere steder at aktivt kull fjerner medisinrester fra vannet. Fjerner det andre ting? Har det noen påvirkning på andre verdier? Noen som vet?
Kull fjerner gift
Kull (aktivt kull) fjerner gift av ymse sorter og brukes til alt fra filtrering av hjemmebrent til kurering av matforgiftninger. Ungene mine pleide å si at "når jeg bærsjer svart er magen bra igjen"

Vær oppmerksom på at kullet har en gitt absorbsjonsevne og vil til slutt begynne å frigi giftene igjen. For kullsvampene fra Juwel som jeg bruker akkurat nå er brukstiden oppgitt til 4 uker.
Aktivt kull binder opp en rekke kjemiske forbindelser, noen nyttige, noen unyttige, og noen skadelige.
I akvariesammenheng benyttes kull primært til å fjerne medisinrester, rester av tungmetaller og misfarging av vannet.
For vår del, med stort sett høy kvalitet på vannet, er det derfor flest tilfeller der en ønsker å fjerne medisiner.

Som Harald sier, så er kull noe som må byttes ut jevnlig. Lengste levetid er gjerne 28 dager, enkelte vil miste effekten (og det som er bundet) raskere.
anskaffelse av kull.
Kan man kjøpe kull på noen butikker?
Kan man bruke vanlig kull fra et bål?
Prøver å få tukt med en sopp og håper at kullet vil ta opp sporene fra soppen slik at det ikke blir flere av dem.
Inaktiv bruker
Hva slags sopp er det snakk om. Er den i grusen, røttene eller på planten.
Kull til akvariebruk kjøpes i akvariebutikker. Bruk av bålkull, aktivt kull til filtrering av sterkere vann enn akvarievann etc vil ikke ha den ønskede effekten.
Det vil derimot kunne rasere vannverdiene, og øke Ph til langt over smertegrensen.

Kull vil ikke ha noen effekt på å binde opp soppsporer, forøvring. Dette er organiske problemer, kull har der ingen effekt.
finnes
Hva slags sopp er det snakk om. Er den i grusen, røttene eller på planten.

Soppen ble brakt til akvariet gjennom noen røtter jeg fant i ei myr. jeg fikk ikke kokt de nok og de tok med seg soppen ned i vannen. soppen er hvit og har en diameter på 2 mm. Det første jeg så av soppen var at røttene jeg fant var fulle av dem. Etter hvert fant jeg dem i sanden, på ei plante og på stenene i akvariet. Jeg har hatt problemet i ett halvt år nå uten å bli kvitt dem. har nå tatt ned akvariet for å vaske det godt og starte på nytt. Røttene plukket jeg selfølgelig ut med en gang jeg så at de hadde sopp på seg. Hvis du vet en måte jeg kan motvirke å få dem i det nye akvariet så hadde det vært bra. Jeg har en mistanke om at det er sopp i pumpen også og da kan det bli vanskelig å finne dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørgen Paulsen
Reklame for plussmedlemskap