Hvor lang tid fra gul flekk til evnt synlige egg hos kirsebærreke?

Har en kirsebærrekehunn som har hatt en klar og tydelig gul flekk/sadel i nakken. Hun går i et kar sammen med 3 hanner. På mandag eller tirsdag oppholdt hunnreken seg inne i kokosnøtthulen sammen med 2 hanner hele dagen. Da rekene omsider kom frem igjen, var den gule flekken borte. Det er ikke mulig å oppdage egg mellom beina på hunnreken. Betyr det at det ikke skjedde noe i kokosnøtthulen og at alt håp om små rekebebiser er ute for denne gang? Eller tar det tid (evnt hvor lang tid) fra den gule flekken forsvinner til eggene blir synlige?
Kanskje hun har lagt egg og mistet dem? Hos mine reker har hunnen synlig sadel helt til rekene er kommet ned mellom beina. Man ser selve vandringen av eggene bakover på kroppen.

Nå vet jeg ikke om det har noe å si med kjønnsfordeling, det må noen andre si noe om, men kanskje du har for mange hanner, og de har kranglet om hvem som skulle befrukte eggene? Akkurat dette er bare en antagelse, altså...
Takk for svar Aggi
Tror nok dessverre hun har mistet eggene. Nå i ettermiddag oppdaget jeg to små klynger med små grønne kuler på bunnen av akvariet. Kan dette være rekeegg? Mener jeg har lest et sted at de er grønne til og begynne med. Har ikke sett snurten av hunnreken i dag, så aner ikke om det er noen egg igjen der.

Har lurt på dette med kjønnsfordeling selv også. Vi har hatt kirsebærreker siden i fjor høst, og de har faktisk ikke laget en eneste liten rekebaby! Vi har selvfølgelig hatt reker av begge kjønn. En lang stund hadde vi kun to reker, en hann og en hunn. Hunnen døde, og da skaffet vi oss tre reker til. Men ingen søte små har dukket opp. Litt frustrerende siden kirsebærreker skal yngle som bare det... Men løsningen på "problemet" kan altså være å skaffe flere reker? Bør man i tilfelle ha 50-50 fordeling på kjønn?
Tror en hann kan betjene ganske mange hunnreker... Jeg har bare en hann på seks hunnreker... Nå er det flust med rekebarn... Men det er jo også mye reker ikke tåler. Så det behøver jo ikke være kjønnsfordelingen. Jeg mistet mange reker mens de var nye... Kobber, medisiner, gjødsel og klor er av de tingene som rekene ikke tåler. De liker visst ikke for høye temperaturer eller temperatursjokk heller...

Vet ikke angående de grønne kulene... Eggene til mine reker har alltid vært gule under hele "svangerskapet" men forskjellige gultoner... Har hørt at andre har omtalt dem som grønne, så det er sikkert mulig at det er dem...
En liten reke!!
Oppdaget nettopp en miniatyrreke i rekekaret
Trodde hunnreken vår mistet alle eggene og/eller at de ikke ble befruktet, men minst ett egg må ha klart seg selv om det ikke var noen synlige tegn til "graviditet".
Er i dag 20 dager siden den gule flekken forsvant, så antar at den lille reken er relativt "nyfødt". Første gang rekene har formert seg, vi har ventet tålmodig siden i fjor høst. Har trukket strømpe over filterinnsuget og håper denne lille vokser opp. Kanskje er det noen søsken på lur i javamosen også.
Gøy
Hos mine reker så er det en stund mellom den gule flekken i nakken forsvinner til jeg ser eggene tydelige,1-2 dager tipper jeg. Kommer helt an på hvor rød reka er å da. Da kan det ta lang tid før jeg ser eggene Hehe morro,jeg luke vekk litt alger fra flamme mosen i dag og da spratt det masse rekebarn utav mosen! Snedig,der må de ha vært lenge! Er ca 3 uker siden jeg ommøblerte karet og da satt jeg alle rekene i eget kar. Men morro at de har overlevd i 240litern
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap