Mørk/lys sand/stein

Jeg har lest ett eller annet sted her på forumet at man skal ikke bruke lys bunn i karet, for fisken vil ha det lyst over seg og mørkt under seg.
Men jeg ser av bilder her, at det er mange som bruker lys sand/stein. Har det noe med fiskeslaget å gjøre.
det har aldri jeg hørt
Det sies at mørke omgivelser virker beroligende på fisk.

Jeg tror selv at dette er riktig, men ikke avgjørende for trivsel.
OK, jeg visste ikke helt hva jeg skulle tro
Jeg mener bestemt en erfaren akvarist nylig hevdet at en art han hadde ikke trivdes med mørkt bunnlag.
Kanskje det kan være forskjeller på hva enkelte arter foretrekker?
Jeg vil også tro at det er store forskjeller i hva de ulike artene er mest fortrolig med. Oppdrettsfisk takler nok det meste, si den de har sett det meste tidligere.
VF-fisk derimot, har nok ett markant behov for at også bunnlaget er mer normalisert enn hva bare akvaristens smak mener
Det at du har sett mye lys sand i det siste, og da gjerne den fine biltemasanden er vel et resultat av litt mote relatert til maller.

Hvis vi tar for oss de tropiske fiskene som vi har, så har svært mange av dem sterke irisiderende farger, dvs. nærmest selvlysenede, disse fargene ser man kommer til sin rett når man har en mørk bunn. har man en tilnærmet hvit/lys bunn vil fargene ofte bli svakere, og som Håvard sier, fisken vil bli mere utrygg.

Ser vi på biotoper så er bunnen svært ofte tildekket med slam og nedfallsblader. unntaksvis vil da være i elver med sterk strøm, der vil man finne sand.

Faktisk så er det litt morsomt å iaktta norske elver relatert til hvilken sandfarge man finner, den er svært ofte brun.

Jeg synest også at det er en god tanke å forsøke å etterligne biotoper spesielt da med tanke på fargen på bunnmateriale, og jeg vil se det som en tilfredsstillese at også oppdrettfisk får en nærmest korrekt bunn, men til syvende og sist så er det den enkelte akvaristen som bestemmer selv ut fra sitt eget etiske syn??
For egen regning så tror jeg at jeg aldri har hatt lys sand i mine akvarier

Svein
Biltemasand er helt klart en motesak, ja
Men så lys sand finnes også i Amazonas.
Har sett utallige bilder av det.

Man trenger vel ikke ha mørkt substrat fordi det er løv med mer på bunnen i den rette biotopen? Bedre med løv med mer i karet

At mange fisker ikke farger skikkelig ut med lyst substrat er ingenting å diskutere; det er fakta.
Men det blir feil å si at Biltemasand ikke kan være biotopriktig, fargemessig sett.

Donald
Men så lys sand finnes også i Amazonas. Har sett utallige bilder av det.



Helt korrekt Donald, det har jeg sett med egne øyne så ingen har vel nevnt at det er feil. men mer som et svar til spørsmålstiller hvorfor så mange bruker lys sand.

Slam og løv er best, yeah ( og du hentet aldri all det flott eikeløvet jeg hadde med til deg når jeg var i Odda)

Svein
Oj, jeg trodde du hadde glemt det jeg
Hadde ikke lyst å mase. Tydeligvis en stor misforståelse
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap