Noen tips til planter med røde blad som er enkle å få til??

Har ikke turt å prøvd meg på denne typen panter. For de krever litt mer lys å sånn...

Men det hadde vært kjekt å prøvd for man får jo litt kontraster i karet (inn i mellom alt det grønne). Så hvis noen har tips om en rød plante som er enkel å få til, hadde det vært flott =)

Tar i mot alle tips med takk=)

(Er litt vanskelig å lete i plantebasen da jeg ikke vet hva jeg er ute etter engang hihi

Jeg har hatt endel nymphea lotus, har ikke hatt noen problemer med å få denne til
Nå aner jeg ikke hvor stort karet er, men har selv kun positive erfaringer med E. Rubin.
Denne har røde blader, som etterhvert går over i normal grønnfarge.
Planten er lettstelt, og storvokst, og passer derfor for de fleste som vil ha en flott kraftig plante, med varierende farger
Lotusen var virkelig fin!

Jeg synes bilde nummer 2 i plantebasen burde avansere til hovedbilde
Jeg vil også anbefale deg å prøve Nymphea lotus. Den kan bli fin selv om du ikke har kjempemye lys og co2. Den blir ikke så sterk i rødfargen i svakt lys, men den vil vokse og trives allikevel.

Her ser du forskjell på denne planten med mye, og middels lys.
Glemte bildene.

Øverst med mye lys, og nederst med litt mindre.

Jeg vil også anbefale deg en plante som heter Hygrophila polysperma "Rosanervig" Dette er en nydelig plante som går fint i et kar med middels lys.
Er dette uten CO2, Rose?
Den øverste er med, den nederste fikk hyppige vannskift. Som du ser så klarte ricciaen seg også godt uten co2.

Man kan godt ha litt krevende planter i akvarier med middels lys, uten co2. Men da bør man etter mine erfaringer ikke la det gå så lang tid mellom vannskift.

Ludwigia Repens "Rubin" er nokså lett, men det sier seg selv at røde blader bruker en annen farge lys enn de grønne, derfor har planter/blader forskjellige lyskrav og må velges med omhu
Frank Angell
Nå aner jeg ikke hvor stort karet er, men har selv kun positive erfaringer med E. Rubin. Denne har røde blader, som etterhvert går over i normal grønnfarge. Planten er lettstelt, og storvokst, og passer derfor for de fleste som vil ha en flott kraftig plante, med varierende farger ;)

Min rubin gjorde det helt andre veien... Kjøpte den veldig grønn, og så ble den rødere og rødere etterhvert som jeg hadde den...
Donald
Lotusen var virkelig fin! Jeg synes bilde nummer 2 i plantebasen burde avansere til hovedbilde:-)


Og jeg var visst enig med deg

Lotusen er nydelig ja.
Jeg har fått den til uten noe mer fiksfakseri enn mastergrow gjødsel.

Har nå 6 stykker i en 160 liter, men de er bittesmå enda.
Alternanthera reineckii "roseafolia" er ikke så vanskelig å få til. Den vokste å trivdes under et vanlig juwel armatur med bare 2x18W fordelt på 110 liter og minimal gjødning.
Takker så mye=)
Det må jeg si, her er det ingen som ligger på latsiden. Tusen takk skal dere ha, det var rask respons =) Da skal jeg prøve ut noen av de (gleder meg.

Har forresten et 180 liters (så det var noen som lurte =)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap