Skille kjønnene på ancistrus.

Noen som vet hvor lange ancistrusene må være for at man sikkert kan se forskjell på kjønnene?
Det kommer litt ann på hvor sterk vekst de har hatt.
De fleste gangene jeg vil være helt sikker, lar jeg yngelen passere ca 6cm, før jeg avgjør om det er damer eller ikke (eller andre veien)
frank jeg lurte på om du vet om det er vanskelig og få golden nugget til og legge egg??
Stian Salvik
frank jeg lurte på om du vet om det er vanskelig og få golden nugget til og legge egg??
Aner ikke, har ikke hatt arten (men fy f.. hvor lyst jeg har på en gruppe).
Det blir uansett så OT at det passer seg best i en egen tråd
Frank Angell
[QUOTE=Stian Salvik]frank jeg lurte på om du vet om det er vanskelig og få golden nugget til og legge egg??
Aner ikke, har ikke hatt arten (men fy f.. hvor lyst jeg har på en gruppe).
Det blir uansett så OT at det passer seg best i en egen tråd

Jeg for ta sjansen på å svare deg selv om dette er OT.

Baryancistrus sp. L-177 har blitt drettet i Tyskland. Akvariet var på 450 liter, hannen var 22 cm og hoa 18 cm. Eggklasen var på mellom 90 og 100 egg. Eggene ble lagt i en hule og hannen passset på.
Dette ansses som svært skjeldent. Så vidt jeg vet er dette den eneste arten som har blitt drettet i sleketen Baryancistrus. Hovedproblemet er nok at de som blir solgt i butikken er for små, og de vokser utrolig sakte. Dødligeten er dessuten også meget stor.

E
Erlend D Bertelsen
Dødligeten er dessuten også meget stor.

Huff, ja. Jeg har gitt opp GN (med ett unntak). De lever aldri lenge. De nekter bare å leve hos meg! Med unntak av L-177. Jeg kjøpte en i februar, og den lever i beste velgående. Og den ser ut til å ha det godt også Lekker sak.
PS: Frank. Det er ikke snakk om gruppe når det gjelder GN. De er svært territorielle, og kan til og med ha trøbbel med å godta andre sugemallearter.
Jeg vet at enkelte hoer har litt bart, men hvor mye bart kan de ha? Jeg har en som helt klart er ei ho, men den andre er jeg litt usikker på...
Den er ca 6 cm utenom halen, og bartene er ca 3mm lange, og ligger i 3 rader på overleppa... Har jeg en dame med mustasj, eller en gutt ned dun på leppa?
Jeg fikk dem som små for ca 10 måneder siden, så jeg går ut fra at de er halvannet år eller mer...?

Skal se om jeg får tatt et bilde...
Her er et bilde...
Litt dårlig, men vil kanskje kunne hjelpe?
Er denne krabaten 6 cm ville jeg nok ta sjansen på å tippe hankjønn. Selv min produktive mamma-ancistrus på 10-11 cm har ikke så store barter! Pappa'n derimot er ca 9-10 cm og har tydelige barter. Hannene får også barter oppover "snuten" i en rad etterhvert. Kikk etter det også)
Ja, det er det jeg håper på..
De driver med litt knuffing, men det er ikke noen tegn til egglegging ennå, så jeg var litt usikker... Men det er vel litt tidlig ennå..
Hmm.. Dersom dette er en hann er min ancistrus også en hann! Takk for hjelpen

Er ancistrus en art som trives alene, eller bør jeg skaffe han en dame? Jeg kjøpte to stk den gangen jeg kjøpte han, men den andre døde ganske tidlig. Nå begynner han å bli stor, og jeg er redd for om han er ensom...
Har bare guppyer i karet forutenom ancisen.

Ser helt klart ut som en hanfisk dette, Aggi Men om han er i stand til å få lurt med seg en frøken inn i hula, og gjøre det som gjøres bør, er jeg litt usikker på. Har selv aldri fått til lek med så små fisk
Mine 2 ancistrus er ca. 5 og 6 cm. Har hatt de ca. 2 mnd, og den ene vokser raskere enn den andre.

Den største så jeg nå hadde "horn"? over øynene. Vet ikke hva det heter. Den minste er det ikke antydning til noe ennå.
Frank Angell
Ser helt klart ut som en hanfisk dette, Aggi :) Men om han er i stand til å få lurt med seg en frøken inn i hula, og gjøre det som gjøres bør, er jeg litt usikker på. Har selv aldri fått til lek med så små fisk :)

Takker
Nei, det er ikke tegn til lek ennå, men busta vokser, så det er nok en hann, ja..
Fikk målt dem nøyaktig da de satt på glasset i dag.... Det er visst under 6 cm... Hannen er 5,5 cm fra halerot til snute, og hunnen er 5 cm...

De har fått ei kokkosnøtt, men det er tydelig at de ikke vet hva de skal bruke den til...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap