Oppdrett av sebrafisk

Jeg har 10 sebrafisk (Danio Rerio) og ønsker å få flere

Jeg har lest de registrerte oppdrettene og ser at de 'leker over klinkekuler'. Er det da slik at man slipper vanlige klinkekuler (hvor mange?) oppi akvariet og så "ordner det seg"? Er det noen som kan gi en oppskrift på dette?
Zebrafisk leker konstant (hver morgen når lyeset kommer på, elelr sola står opp), men de skjuler ikke eggene, og alle fisk (inkludert dem selv) spiser eggene.

Om du fjerner grus i et kar, og erstatter det med klinkekuler, finner rett og slet tikke fisk eggene etter de er lagt. De forsvinner mellom kulene.
Det beste er å sette opp ett eget oppdrettskar til disse. Her dekker en hele bunnen med kuler.

Å drette disse i ett selskapskar er om ikke umulig, nesten umulig
Til det er de søte små alt for gode å knaske på ;p
Du bør ha halvannet lag med klinkekuler eller stein i tilsvarende størrelse...
La foreldrene være der i et par døgn, og ta dem deretter ut .

Se forøvrig tråden om Leopard Danio egg, samme opplegg...
Kan man sette en mann og en kvinne oppi et 10l or de vil uansett leke? med klinkekuler
ja de vil leke men det beste er to hanner pr hunn. (jeg leker med 6-10 fisk i en 63 liter)

de leker best med temp på 22-23 grader. da blir ikke hannene for tidlig utmattet under lek.

skiller du hann og hunn fisk noen dager før lek, får du store kull

lykke til
Kulefisken
Kan man sette en mann og en kvinne oppi et 10l or de vil uansett leke? med klinkekuler

En mann og en kvinne trenger nok mer enn ti liter... Kanskje to kubikkmeter er plass nok til å leke med klinkekuler? ;P
Takk for alle svar!

Hvor stort "armslag" trenger de (la oss si 2 hanner og 1 hunn) for å legge egg? Er sikkert et veldig dumt spørsmål, men kan de gå i en fødekasse eller lign. som flyter i akvariet med de andre fiskene? Det ser jo lite ut, men...
Nei, de kan ikke gå i en fødekasse. Eggene er svært lette, og yngelen er smale som kaktusnåler. Du vil ikke klare å holde dem inne i kassen.
Du kan få lek på fiskene i en bøtte/bolle/balje... Jeg fikk lek på dem i en 8 liters bolle. Null problem. Men du ha noe i bunn som hindrer dem i å spise eggene.
hvor lang tid tar det før og få eggene klekket, og er du garangtert egg hvis du gjør dette?
Les den tråden jeg linket til, så får du svar på mange ting
Eggene tar mellom 1-5 døgn for å klekke. Eggene er ingen garanti, for det kan gå mugg i dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap