Kakadueciklider lager trøbbel med resten av fisk
Postet 27.05.07 kl 21:36
Endret: 28.05.07 kl 16:23
Postet 28.05.07 kl 00:52
jeg har apistogramma cacatuoides... den har blitt veldig fiendtlig imot alt anna som er i akvariet... og i går da jeg gjorde rent akvariet hadde jeg nedi en rimelig stor tønne(tenkte at gibbisepsen kanskje ville bytte hus for den har begynt å vokse seg ut av sitt), men apistogramma gutten,alfred(hehe), overtok den med en eneste gang og alle osm nærmer seg blir jaget bort... dessuten har han begynt å ta turer rundt i akvariet for rett og slett å jage på alle andre... hvorfor??
jeg har skjønt at de er blitt kjønsmodne for hoa er blitt helt gul og gutten har fått gul buk...men er det virkelig noen grunn til å være så slem da?
jeg har skjønt at de er blitt kjønsmodne for hoa er blitt helt gul og gutten har fått gul buk...men er det virkelig noen grunn til å være så slem da?
Postet 28.05.07 kl 15:51
At fiskene nå er kjønnsmodne, endrer ofte adferden. De er som pubertale skapninger flest; tøffere i trynet ett hva helsa har godt av.
Det kan være derfor at de ypper på bråk, det kan også være at det er lek på gang.
De kakaduene jeg hadde, laget aldri klammeri av noen form, selv om de ble kjøpt som kjønnsmodne (mistet 3 av 4 i løpet av kort tid, ukjent grunn)
Det kan være derfor at de ypper på bråk, det kan også være at det er lek på gang.
De kakaduene jeg hadde, laget aldri klammeri av noen form, selv om de ble kjøpt som kjønnsmodne (mistet 3 av 4 i løpet av kort tid, ukjent grunn)
Postet 28.05.07 kl 16:18
Postet 28.05.07 kl 16:21
Om det er leksrelatert krangling, vil dette forekomme ved hver omgang med egglegging og oppvarting av småtroll.
Om det er pubertetsrelatert, bør de vokse dette av seg
Men det finnes alltid regler med mange unntak, enkelte fisk er bare rett å slett klin gærne i fra naturen side.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har kakket mer enn en galning (altså fisk) i hue på grunn av adferd som ikke er forsvarlig å ha sammen med andre individer.
Om det er pubertetsrelatert, bør de vokse dette av seg
Men det finnes alltid regler med mange unntak, enkelte fisk er bare rett å slett klin gærne i fra naturen side.
Jeg skal ærlig innrømme at jeg har kakket mer enn en galning (altså fisk) i hue på grunn av adferd som ikke er forsvarlig å ha sammen med andre individer.
Postet 28.05.07 kl 16:25
Postet 28.05.07 kl 19:16
Postet 29.05.07 kl 11:46
aia88... dessuten har han begynt å ta turer rundt i akvariet for rett og slett å jage på alle andre... hvorfor?? ...men er det virkelig noen grunn til å være så slem da?
Innimellom finnes det riktignok enkelte fisker som kan opptre som virkelige tyranner, men også det motsatte.
Her mener jeg tvilen foreløpig må komme tiltalte til gode:
Fisken er med all sannsynlighet ikke slem i det hele tatt, den gjør tvertimot akkurat det den er laget for å gjøre.
Apistogramma cacatuoides er en polygam art, dvs den etablerer storrevir med flere hunner i, når anledningen byr seg (Parvis hold går også utmerket).
Polygame Apistogramma er kjent for å etablere store revirer i forhold til fiskens beskjedne størrelse: i naturen er det observert hanner som etablerer revir på over 3 kvadratmeter.
Hvis du har denne fisken i det største akvariet ditt, som i følge profilen din er på 120 liter, har den et bunnareal til disposisjon som ikke engang er 1/3 kvadratmeter.
Det er derfor meget stor mulighet for at denne hannen din har etablert hele karet som sitt revir. Og da er han jo egentlig veldig flink; han prøver å rydde / jage unna all annen fisk fra reviret sitt som kan utgjøre en trussel mot kona og framtidige egg og barn !
I naturen vil de andre fiskene skjønne tegninga og svømme til et annet sted, noe de ikke har muligheter til her. Hannen din oppfatter nok kanskje at de andre fiskene er meget trassige og ypper til strid, ved ikke å svømme sin vei.
Da prøver den metoder som nok er innebygget i seg; den øker aggresjonen for å vise at den mener alvor. Husk: den er ensporet innstilt på å forsvare kona & framtidige barn.
Det er ingen grunn til å anta at han vil roe seg når fruen legger egg, er han flink skal jo påpasseligheten tvertimot øke i en slik situasjon.
En måte å endre noe på dette, er å endre på akvariets innredning. Hvis karet inneholder solide fysiske avgrensninger, som store planter og/eller røtter, som gjør at hannen ikke ser alle de andre fiskene hele tiden, og som kan fungere som naturlige reviravgrensninger, kan det hende han nøyer seg med å forsvare et noe mindre revir. Det vil da være greit for annen fisk å oppholde seg i andre deler av karet.
Men hvis du har alle de andre fiskene som i følge profilen din finnes i dette karet, i tillegg til den omtalte hannen og fruen, er jeg redd du har litt for mange fisk i karet til at alle vil trives i en eventuell del av karet som ikke er okkupert av A. cacatuoides-hannen.
Lykke til !
Postet 29.05.07 kl 13:34