Sort belegg = brune alger?

Heisan! Har fått så mye fin hjelp av alle dere akvarister der ute at jeg drister meg til å spørre om noe mer. Er dypt takknemlig overfor alle dere som svarer.

Plantene, og et fiskegjemmested i keramikk har fått et sort belegg. Plantene bare i ytterkant på bladene. Er dette det dere kaller brune alger? Og hva gjør jeg for å bli kvitt det?

Jeg er forsåvidt kvitt det nå, idet jeg hev ut alle plantene, gjorde rent karet og plantet på nytt. Guri malla, så pent det ble! Men forventer ikke annet enn at det kommer tilbake når jeg ikke vet årsak og/eller løsning på problemet.

Du må nok bli litt mer presis når du sier sort belegg. Er dette belegget "pelslignende", i så tilfelle kan det være penselalger. Et bilde hjelper veldig, selv om det bare er med mobilen.

Det beste man kan gjøre når man er plaget med alger er å sette inn hurtigvoksende planter. Hornblad og Vannpest er utmerket i så måte.
Ikke pels
Nei, dette er ikke pelslignende. Det er bare et sort belegg i ytterkant på bladene. Jeg har prøvd å skrape det bort med negla, men det går ikke.

Må nevne at Mattilsynet mistenker at vi har altfor mye kobber/andre metaller i vannet. Kanskje dette er årsaken?

Skal ta bilde av det hvis det dukker opp på nytt.
Hvis du kan skrape det lett av med hånden, og det er nokså løst, så er det nok brune alger. Da hadde ottoer vært løsningen, men hvis det sitter så veldig så tror ikke jeg det er brune alger, spørs hvor lenge det har vært der.
Otto? :)
Med fare for å avsløre min ufattelige uvitenhet, må jeg bare spørre:
Hva er ottoer?
Kallenavn for otocinclus. Ta et søk i fiskebasen. Det er vel ca. 18 arter av disse søte små mallene
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap