Lur idé med tanke på grus og sand

Dama setter opp en 18-liter, og kom med en aldri så liten ganske genial idé.

Vanlig 3-8mm grus i hele karet, vanlig oppsett med dybdeforskjeller, men med et lite område/en sirkel der du ser glasset. Dette glasset fyller du med sand fra fjæra, slik at det ligner på en liten oase.

Blir det litt tøft?
jo dette vil bli bra det, har dette selv. men du må regne med at grusen vil blande seg med sanden. og da er det ikke like fint i lengden
Skarpt avgrensede "mønster" eller områder med ulik farge på bunnlaget, er ikke min personlige smak. Det ser veldig unaturlig og kunstig ut i mine øyne. Men, det er nå bare meg da Smaken er jo forskjellig.

Det vil dessuten være kort tid det er snakk om at sand og grus ligger pent adskilt slik dama di legger det ned Etter relativt kort tid er alt blandet ganske bra sammen uansett.
Så da er det kanskje ikke så lurt å blande grus og sand?
Jeg vet om folk som har sand i forgrunn og grus bak med plantene. De må rydde litt innimellom. Da tar de håven og håver opp sand i forgrunnen, og så rister de den over sanden, sånn at sanden siles. Deretter tar de grusen som er igjen i håven og legger denne tilbake på plass....
Har man bare ett kar, så kan man jo ta seg det bryet , men ikke hvis man har mange...
Jeg har kombo sand/grus og det går utmerket !
Etter slamsuging og vannbytter må jeg gå over sanden med fingrene og dytte ned evt småstein som har kommet opp, utover dette ikke noe eksta styr. Har planter som avgrenser sandbanken. ( se i profilen på 200l. min)
Hos meg er sand og grus blandet i en herlig smørje,nå var det ikke laget til så veldig avgrenset at det gjorde noe heller men fiskene vil garantert klare å ommøblere slikt ganske enkelt
Ja, har man fiskeslag som graver og roter, så får man jo litt av en jobb med rydding ;P
Da vi skulle anskaffe vårt Juwel 240 liter så kona i en eller annen brosjyre et oppsett med planter og grus og hvit sand i midten foran og derfor ble det til at vi forsøkte dette.

Vi ble frarådet å bruke hvit sand da denne fort blr misfarget (grønn) og valgte chinchilla-sand i stedet. Denne er meget finkornet (se Franks artikkel om akvariegrus).

Vår erfaring er at sanden blir spredt utover grusen etterhvert, både pga. fisker som roter i sanda (coryer og ciklider) og strømningen i vannet.

Der vi har plantet gress i overgangen mellom sand og grus holder skillet seg nogenlunde, de andre stedene blir det mer "flytende" overganger. Denne effekten minner meg om synsinntrykk fra dykking i sydlige strøk, riktignok i saltvann, og jeg er derfor, i hvert fall foreløpig, fornøyd med miksen.

Jeg har ved et par anledninger foretatt flytting av sanddyner tilbake til der jeg vil ha dem, den uønskede forflytningen var i hovedsak forårsaket av (for) sterk sirkulasjonspumpe ifb. med medisinering i karet.

Du kan få litt inntrykk av miksen sand/grus ved å sjekke bildene av Mysteriet.. De første 4 bildene er ganske ferske, de andre er fra et tidligere stadium.
Men går det bra for Corydoras å ha begge deler, hvis grusen ikke er skarp?

Jeg syns det hadde vært litt kult med både sand og grus
Så lenge grusen ikke er skarp går det bra. Mine C. robineae storkoser seg med å rote nede i grusen, men bruker også sanda. De litt mindre C. sp c003 roter mest i sanda og støvsuger kun overflata av grusen.
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap