Kar uten varmekolbe - varmepære

Dama kjøpte kar uten kolbe, men med varmepære. Det jeg ikke liker med denne, er jo at den slås av om natta.

Blir det stort temperaturfall i et 18-liters kar (rommet holder romtemeperatur)?
Hvor mye varmer egentlig denne pæra (skal måle med termometer senere, da)?
Hva koster en liten varmekolbe (evt. varme under grusen) til et kar på denne størrelsen?
Har brukt en liten 15W pære til varme selv i et kar (kaffikaret). Fungerte helt greit, men den sto på døgnet rundt i "pumperommet".

Har du vanlig romtemperatur (rundt 20 grader) vil temperaturen i verste fall synke med ca. 5 grader om natta. Dette vil skje jevnt og har du fisker uten for sære krav vil det ikke skade dem. Også i naturen vil temperaturen variere en del, avhengig av om det er elv eller en liten pytt fiskene lever i. Har du sirkulasjonspumpe i karet vil også denne avgi noe varme. Så med mindre du kjører romtemperaturen mye ned under 20 grader om natta ville jeg ikke bekymret meg særlig
Jeg har mange akvarier uten varmekolbe. Men i mitt akvarierom ligger romtemperaturen gjerne rundt 22 C. Jeg har ingen varme på der, det er alle akvariene som varmer opp rommet. Og med lyset på i løpet av dagen over akvariene, ligger temperaturen i karene rundt 24-26 C.

I f.eks. en 98 liter som har 25 C om kvelden når jeg slår av lyset, så er ikke temperaturen sunket lenger ned enn 24 C til neste morgen. Heldekkende armatur og varmen i rommet holder lenge på varmen.

Det tar mange timer for temperaturen å synke noen få grader, og i vanlig romtemperatur holder det fint for mange av de vanlige akvariefiskene. Ingen sære eller spesielt varmekjære fisk kanskje, men fisk som guppy o.l. trenger ikke varmekolbe.

Har hun dekkglass på i tillegg, vil det ta enda lenger tid for varmen å synke ettersom det hemmer fordampingen (fordamping virker nedkjølende).
Med "varmepære" antar jeg du egentlig snakker om en vanlig glødelampe, og ikke det som egentlig er en varmepære (varmepærer ser ut som lyspærer, men gir 99,8% varme, og resten lys)?

Hvor mye denne pæra varmer karet, må du nesten måle deg fram til. I løpet av nattens muml og mørke, vil tempen falle til romtemp.
Mange fisker takler dette bra, andre vil rett å slett slite.
Jeg ville spandert en kolbe på karet, jeg
Og bedre lys :p
Mente det, vettu.

Skal gå en kampfisk, går det bra? Starter egen tråd om det.

Lyset i seg selv tror jeg egentlig er bra nok, men lyset er det verre med...

Takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Daniel Gran
Reklame for plussmedlemskap