Et hjertesukk..


Har fått i gang div akvarier her, men jeg er helt tom i hodet.

Har fått ordnet det ene akvariet i reolen (2 x 160 liter), og det ble ganske så fint.
420 literen er veldig fin.

Men resten.. *urk*

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne!!
Jeg er jo i en litt luksusposisjon, kan starte på null.. feks 112 literen. Bakgrunne der er en sort, flat sak fra Juwel.
Resten er et blankt ark for meg.

Men jeg er sååå tom i hodet!

Ja, jeg har sett rundt på bilder.

Og Tanganyika- karet står tomt (240 liter), og nå har jeg funnet ut at bakgrunnen jeg har bestilt nok blir for rød.. *sukk*
hehe ja man kan gjøre ganske mye i et akvarium men du må finne ut hva du synns er pent og gjøre det..

legg ut noen bilder
Jeg synes det er lettere å finne inspirasjonen om jeg vet hvilke fisk jeg skal ha i karet Da begynner jeg å tenke på habitat, utforming, bruk av røtter og/eller stein, plantevalg, mengde av hvert, styrke på lys, osv osv.

Så om du vet hva slags type fisk du skal ha der, er det kanskje lettere å pense seg inn på riktig spor. Bl.a. ved å søke rundt på nettet etter bilder fra disse fiskenes naturlige habitat. Måten steinen ligger på, hvor mye røtter, er det planter der osv. Du følger det ikke nødvendigvis slavisk så klart, om du ikke vil, men det er et sted å begynne (å hente inspirasjon fra naturen).

For eksempel vet jeg at når jeg skal skaffe meg Galaxyrasboraen, så skal jeg ha en del siv-lignende, litt stive planter, mikset med noen få "pinner", litt torv og løv rundt på bunnen. Så noen bilder fra de nesten myraktige markene der de er funnet en gang, og det ga meg "et bilde i hodet" av hvordan jeg vil innrede karet.

Ja, det er lurt Mona
Men jeg er usikker på hvilke fisker jeg skal ha.. neppe noen biotop.

I 112 liter feks blir det noen mindre maller, og kanskje et par med en pelvicachromis.. eller en gjeng bolivianere.
Eller kanskje munnrugerparet mitt får være der.

Jauda, ikke enkelt.
Vet bare at jeg har kjempelyst til å starte med betta artskar, ikke de vanlige, men kanskje en smaragdina eller coccina. Mange av artene er såpass rolige at de kan holdes i grupper. Skikkelig sump med betta hadde vært noe

Jeg liker ikke betta :S

Jeg liker ciklider, ciklider.. og ciklider.
Og maller.

Og goby.
Og reker og litt snegler.

Og noen andre fisker.

Apropos goby, finnes det noen skikkelige bildedatabaser over gobier? Hvordan kan både drageål og indianer goby være gobier? Misbruk av gobynavnet? Eller rettere sagt hva er en goby?

Nei, begge er gobyer.

Rødmunntetra og piraya er jo i samme familie
Påfuglkutling er en veldig fin goby, men finner den ikke i basen...
MC Darup
Har fått i gang div akvarier her, men jeg er helt tom i hodet.

Hva har dette med hverandre å gjøre?

Kanskje en mallegruppe hadde vært noe i den ledige 160en?
Aggi
Påfuglkutling er en veldig fin goby, men finner den ikke i basen...


Sikkert denne?
Donald
[QUOTE=MC Darup] Har fått i gang div akvarier her, men jeg er helt tom i hodet.

Hva har dette med hverandre å gjøre?

Kanskje en mallegruppe hadde vært noe i den ledige 160en?

Joooa.. men jeg vil gjerne ha noe mer enn kun maller i ett akvarie.
Er forsåvidt enig med deg der.

Hva med kuhlii, cory, 1 par L-144 og 1 ciklidepar som legger eggene i skjul
+ noe fyll på toppen
Bjarne
[QUOTE=Aggi]Påfuglkutling er en veldig fin goby, men finner den ikke i basen...


Sikkert denne?

Ja, der var den gitt
Donald
Er forsåvidt enig med deg der. Hva med kuhlii, cory, 1 par L-144 og 1 ciklidepar som legger eggene i skjul + noe fyll på toppen:-)


Hvilket kar snakker du om nå?
En av 160 literne?

Jeg har nå et par med pelvicachromis sp. "Foto" der, og 3 SAEer.
Og jeg har en sirkulasjonpumpe der for jeg tenkte på mine to L- 144, som jeg ikke er 100% sikker på kjønn på enda (det ene er en han, det andre er jeg i tvil ang)

Jeg har satt ned endel nymphea lotus i det, og et par røtter.
Men jeg er overhodet ikke fornøyd med hvordan innredninga er :S

Og dumme meg tenkte jeg skulle ha litt forandring, og ha grus i dette.
Jeg angrer!!
Jeg tenkte på 160en, ja.
MC Darup
Men jeg er usikker på hvilke fisker jeg skal ha.. neppe noen biotop.

Neida, ikke nødvendigvis biotop, men et sted må man jo begynne Så om du tar utgangspunkt i kanskje èn art du vet du vil ha der, så kan du jo hente inspirasjon med tanke på deres habitater som nevnt i første post. Så får resten av fiskene bare finne seg i det
ta en titt på Håvard Støre Andresen sine akvarier
jeg har fått mye inspirasjon av hans akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap