Endelig mat i magan... Men pellets???
Nå virker det som den 5 uker lange stureperioden er over for alenqueren min. Etter prazipro kuren har den endelig begynt å nippe litt mat... Kalkunhjerte? Nei. Artemia? Nei. Røde myggiser? Nei. Diskus babyblanding? Nei. Men Tetra diskus, det vil'n ha... Raring altså. Den tar ikke mat som ligger på bunn, kun det som daler ned. Kan det være for at den har gått i BB-kar før?
Postet 28.05.07 kl 22:37
Postet 28.05.07 kl 22:51
Ikke overrasket. Mine vil ikke ha myggiser lenger. Etter en lang sykdomsperiode (med innvollsorm) begynte jeg å bli temmelig bekymret med tanke på at de ikke spiste. Jeg forsøkte å lokke dem i gang med mygglarver, noe som var det eneste jeg fikk dem til å spise da jeg i sin tid fikk dem i huset. Men, nei. Jeg forsøkte dag etter dag. Til slutt ble jeg så desperat at jeg stappa oppi en bit av mitt hjemmelagde rekefor (som det tidligere hadde tatt litt tid for meg å få dem til å spise), og det kasta de seg over! Discus er rare fisker! De vil forresten fortsatt ikke ha mygglarver...
Postet 29.05.07 kl 08:24
Har du noe mot å dele oppskriften på rekemixen med andre desperate, og hvor fint skal man male det?
Det virker som det er forskjell i kvalitet på myggisene etter produsent, de til finafisken var mye mer populære enn de nye "blokkene" jeg har kjøpt (nutri... ett eller anna). Der er mange av larvene gjennomsiktige/hvite, og diskusen er bare bortpå og snuser...
Det virker som det er forskjell i kvalitet på myggisene etter produsent, de til finafisken var mye mer populære enn de nye "blokkene" jeg har kjøpt (nutri... ett eller anna). Der er mange av larvene gjennomsiktige/hvite, og diskusen er bare bortpå og snuser...
Postet 29.05.07 kl 10:08
Endret: 29.05.07 kl 10:19
GyrdHar du noe mot å dele oppskriften på rekemixen med andre desperate, og hvor fint skal man male det? :-)
Det er ikke så vanskelig, men tar bare litt tid. Jeg brukte to timer på å lage det til (midt på natta, selvsagt ). Egentlig brukte jeg Geir Kristiansens oppskrift på oksehjertefor, men med noen modifiseringer:
Brukte like mye reker som det skulle vært oksehjerte
2 kyllingfileter
En liten dæsj erter
Man burde sannsynligvis male det atskillig bedre enn jeg gjorde, men jeg holdt på med dette midt på natta, og hurtigmikseren bråket noe helt vanvittig. Og ettersom det er ganske lydt i huset, var jeg livredd for at støyen skulle høres ned til naboen. Det som er greit å være oppmerksom på, er at man, når man fryser det ned, må ha fått smurt gørra utover i så tynt lag som mulig (det var egentlig skikkelig ekkelt arbeide). Ellers blir det vanskelig å brekke det opp senere. Jeg løste det med å ta en dæsj masse ned i en vanlig frysepose, og så trykke det utover inni posen. Deretter tapet jeg igjen posen og kastet den i fryseren. Det ble mange poser. Vær også oppmerksom på at alt annet som ligger i fryseren, kommer til å smake hvitløk etterpå. Selv isbitene smakte hvitløk (jeg takler bare ikke hvitløkssmak. Æsj!). Så da jeg skulle kose meg med brus og popcorn, ble det cola med hvitløkssmak (isbitene var de skyldige), og det er definitivt ikke en smak Coca Cola bør satse på i framtiden.
Ah! Det er flere som har mistanke om det, ja. Men jeg kom fram til at det sikkert var discusene som var sære etter sykdommen. Men det stemmer tydeligvis, ja. For det var Fina Fisken de i sin tid kun ville spise, og nå er det Akvarieteknik de ikke vil ha. Jeg har vært inne på tanken om at det kunne være merket... Dessverre får jeg for tiden ikke tak i annet, ettersom jeg boikotter den ene dyrebutikken i Askim (og de har Fina Fisken), og den andre selger altså Akvarietekniks røde mygglarver.
Postet 29.05.07 kl 11:42
Hvis det er Buster som er i askim vil de sikkert bytte bort finafisken de også, de har gjort i ski i hvertfall, dyrere ble myggisene også... Kjøpte de jeg har nå hos dahls i moss. Mulig dem har finafisken på Ski aquarium (makan til misvisende navn), men der handler jeg ikke... Må nok hamstre neste gang jeg kommer over det.
Postet 29.05.07 kl 13:42
GyrdHvis det er Buster som er i askim vil de sikkert bytte bort finafisken de også, de har gjort i ski i hvertfall, dyrere ble myggisene også...
Det kan godt være de har gjort det her også. Jeg har ikke satt mine ben i den butikken siden før Påske. Da stakk jeg faktisk innom for å kjøpe mygglarver, og kom ut veldig sint og fast bestemt på at de aldri skal få ei krone mer av meg...
Postet 29.05.07 kl 14:53
Jeg vet bare at jeg handler minst mulig i ski. Men det er begynt ei ny ei nå som skulle kjøpe seg akvarium og oppriktig interresert i å lære mer, positivt! Kjøpte diskus der (før jeg skjønte hva det gikk ut på), i hvertfall så er min minst dobbelt så stor som dem som står igjen i butikken nå... Vi snakker en måneds tid bare. Skulle krevd å få dem til halv pris, selv om noen sier at man kun skal kjøpe tipptopp sånnogsånn diskus (abnorm i mine øyne, mangler bare gåsetrakt), så er jeg litt svak for de stusselige. Få dem på finnene igjen på en måte...
Postet 29.05.07 kl 15:11