Lysrør?

Jeg har et 205 l akvarie og nå er det ene lysrøret gått. Det er veldig hvit lys av de lysrørene. Jeg har et lite akvarie ca 20 l der er lyset mere gult, finere farge enn i det store.Er det forskjellige lysrør å få kjøpe? Bør jeg holde meg til det som følge med akvariet når jeg kjøpte det eller kan man bytte? Er det noen lysrør som er bedre enn andre til fiskene, plantene og ikke minst algevekst? Er det noen som har noen gode svar på dette, så blir jeg kjempe glad. Jeg er helt blank på dette tema.
Det finnes en del hundre ulike rør. Mange produsenter har flere titalts rør i hver styrke, og når det da er så mange ulike produsenter på markedet, er det ikke godt å si hva du har

For å komme med konkrete tips til hvilke rør som egner seg for deg, må det nesten opplyses om hvor mange W røret er på (evt hvor mange cm det er på), og hvilken produsent det er.
Står det noen tall-koder på røret, eller ett eller annet navn, hjelper dette godt.

Jeg vil anta at i det lille karet er det en vanlig glødelampe, og dette er ikke ett lys som egner seg til akvariet, selv ikke om en går over til lysrør med samme egenskapene.
Wkb, er dette kjøpt hos Ken?

Frank, hva kan man bytte glødepæren ut med, i så fall?
Ja det er bare en glødelampe i det lille akvariet. I det andre så står det på lysrøret F30 T8 30W 6500K. Etter jeg hadde hatt akvariet mitt igang bare en mnd så smeltet toppen, mellom lysrørene. Da fikk jeg ny topp, det har gått bra helt til nå når jeg skulle sjekke hvilken rør jeg hadde da så jeg at den var smeltet på nytt. Sist gang brukte jeg glassplaten imellom toppen og vannet, men det har jeg ikke gjort nå. Skal glasset være på eller ikke?
Er det noen andre som har opplevd det samme?
Det står wromak på toppen min, svart plastikk. liker ikke å klage til butikken
de er ikke så veldig mottakelig til kritikk, særlig når det skjer 2 ganger.

Kesol:det er ikke kjøpt hos ken men på dyrebutikken med obs.
Ok. Ken har samme greia inne.
Er også interessert i å vite det wkb spør om. Anyone?
Lysrør + smeltet topp
Er det ingen som kan hjelpe meg, skal på dyrebutikken i dag.
Bør vite om jeg har gjort noe feil siden det toppen smelter. Skulle jeg ha hatt glassene på?
Jeg vil tro at dette må skyldes en alvorlig deffekt i oppsettet. Det skal ganske mye varme til for å smelte plast, og om ting er montert riktig fra fabrikk, skal slikt ikke skje.

Bruk av dekkglass kombinert med heldekkende armatur, er kun nødvendig dersom koblingene til rørene er åpne. Det er ytterst få armaturer til vårt bruk som har en lavere IP-standard (hvor mye fukt tåles) enn IP44. Er festene slik en har i vanlige tak\ veggarmaturer på kjøkken og bad, da må glasset være der, ellers ikke.

Jeg ville klaget igjen. Dette er en uholdbar sitiasjon, som reduserer levetid på rør og elektronikk vesentlig. For ikke å snakke om faren for at dette utarter seg til noe langt mer kjedelig...


Ang lyset som var det opprinnerlige spørsmålet.
30W er en størrelse på rør som det ikke finnes flust av gode farger i. 6500K er det ideele for karet, og jeg vil anbefale videre bruk av rør i samme kelvinområde.
Men det er selvsagt forskjeller på de ulike rørene, og dette kan gi utslag i liker\ liker ikke.

Til karet ditt vil jeg anbefale deg å kjøpe rør fra Hagen. Disse fører rør av høy kvalitet, og i ønsket styrke. Selv bruker jeg nå rør fra Hagen i samtlige kar utenom ett (blir hagen der også).
Hagen Life-gloII er ett rør med nesten samme K som det du har, men vesentlig bedret fargegjengivelse.
Sun-glo er ett rør med mer likt lys det en får fra glødelamper. Dette røret passer best i sortvannsbiotoper, da i kombinasjon med LG.

Når det gjelder dette med, eller uten glødelys, er valgene få.
Glødelys har en fargetemp på 1800K, og det fins svært få glødelamper som har mer dagslyslingende farge.
Osram fører en pæreserie, kalt active eller noe sånt (pærene er blå og "kantene"). Desverre fins disse ikke i så svake W-styrker at de egner seg til akvariebruk med små kar.
En annen ulempe med glødelys, er at om du kjører 10W glødelys, gir dette mindre lys til karet enn ett 2W rør ville gjort, om disse fantes.
En kan selvsagt benytte mikro-sparepærer (altså størrelsen, ikke ovnen), disse er noe bedre både med tanke på lysutbytte og farge, men ikek godt nok.

Det beste er egentlig å kaste toppen på fyllinga, og sette ett rør over.
Er karet for lite, fins det spesialarmaturer fra Arcadia som er beregnet for små kar (Arcpod).
Disse benytter kompaktrør, som finnes i en del ulike fargetemperaturer\ fargegjengivelser.
Tusen takk, Frank!

Tror jeg skal kjøpe dama en Arcadia Arcpod 11w og en 25w Jäger varmekolbe, da...
Tilfeldig bekjentskap
© Jarle Fevang
Reklame for plussmedlemskap