Hvordan medisinere med salt?

Jeg har en Paradisfisk som har fått finneråte og jeg leste i arteikelen om sykdomer at jeg kan medisinere med salt. Kan noen fortelle meg litt mer om dette?
Salt kan på enkelte arter benyttes som enten hovedbehandling, eller som supplerende behanling.
Jer er usikker på salttolleransen til dine fisker, så jeg kan ikke gi noe eksakt svar på hvor den kritiske grensen for salinitet går.

Det som skjer når en salter fisk, er at enkelte bakterier får en markant nedbremsing i sin celledeling. Enkelte dør sågar, men da kun med større dosseringer.
Fiskene får under langvarig saltbehandling frigjort en del av sine resursjer, slik at de kan bruke energi på å booste immunforsvaret i stedet for å hele tiden jobbe for å utligne trykket mellom egne celler og vannet rundt seg.

De fleste som kjører saltkur rett i karet, dosserer mellom 0,1 og 0,2 % saltinnhold. Alt over 0,3% på kortere tid enn 14 dager, destruerer bakteriefloraen i filteret.
For å oppnå ett slikt saltinnhold, dosserer en 1g pr liter vann for å få o,1%, osv.

Korttidsbad i salt er også noe enkelte praktiserer. Dette er helt klart mer stressende for fiskene, inn og ut av kar, håving etc. Noen ganger gjør denne behandlingen vondt værre.
Under korttidsbad er det ulike styrker på saltinnholdet mange velger å benytte.
F.eks 1% saltinnhold, her kan fiskene oppholde seg i 15-20min.
2%, 5-6min
5% 30 sek

Slik behandling må hele tiden utføres på eget ansvar, og med konstant overvåking. Fra fisken ser ok ut, til den har fått for mye salt, er en meget smal og kronglete vei.

Behandle med salt til fisken(e) er frisk, eller til du ser at dette funket ikke, og velger mer annerkjente behandlingsalternativer
Takk for godt svar!
Jeg har to scalarer, paradisfisker, en gibbiceps og en Bikir. Viss noen hvet hvor mye salt disse fiskene tåler så sier jeg ikke nei takk til å få hvite det.
Hvor lenge kan jeg ha f.eks. 0,2% salt i akvariet viss alt går bra?
Den som kommer til å sutre både mest og først er gibbien.
Jeg ville ikke hatt mer enn 0,15% salt med denne karen i karet. Er usikker på hvor mye salt paradisene og bikir`n tåler, rett å slett fordi jeg aldri har hatt slike

Hvor lenge en kjører kuren, kommer ann på hvor fort fiskene blir friske.
Det er ikke noe problem om man ikke opplever negativ respons på behandlingen å behandle med en slik saltkur i flere uker sammenhengende
Okay. Takk takk, da får jeg ta det veldig forsiktig da. Gibbicepsen er ganske liten så de er den vel enda mer følsom.
Unnskyld at jeg skriver her, men tenkte det var litt dumt å starte en ny tråd...

Var akkurat inne på rommet mitt og så på fiskene. Da så jeg at jeg har fått finneråte

Kan jeg starte rett på medisineringen, eller burde jeg prøve salt først?
Valget er ditt, Malin. Man medisinerer alltid med det en tror har best effekt, med minst mulig skadevirkninger
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap