Thomasiciklide

Thomasicilidene mine har lagt egg i dag eller i går (og fytti rakker'n å agressive de er mot coryene i karet)!

Eggene er lagt på en passe flat stein, men siden de går sammen med Flagghalecory, Ancistruser og Sort neon lurer jeg på hva jeg bør gjøre nå - skal jeg la de få passe eggene selv med lampe på om natten eller skal jeg ta steinen med eggene over i en tom men innredet 28 liter jeg har?
Jeg ville nok latt de passe eggene i karet de går i nå. En lampe som gir litt belysning på natten kan hjelpe. De vil nok kunne få problemer med naboene i karet uansett, men da får du jo se litt av den fascinerende atferden disse ciklidene kan fremvise. Ønsker du å være sikker på å lykkes med oppdrett ville jeg skaffet til veie et eget oppdrettsakvarium til paret.

Satte på ei lampe til de i natt og alle eggene var intakte da jeg kom hjem fra jobb i ettermiddag, men fikk litt lettere panikk i kveld da jeg så mor begynte å spise noen av eggene. Tok da ut stenen og la den i en glassbolle med akvarievann og luftesten, men da er det vel for sent å legge den tilbake nå...

Har som sagt en tom 28 liter som står og går men vil den være for liten til paret? Altså det er ikke snakk om permament bolig men for å se om de vil leke der om et par uker.
Du er nok trolig for sent ute nå ja. Ett par slike ciklider i en 28-liter blir for smått. Det en kan oppleve etter et mislykket forsøk er at hannen blir ivrig etter å komme igang igjen før hunnen er klar. Da kan det gå ille med henne. Da er et bittelite kar, som en 28-liter jo er, altfor lite for henne å gjemme seg unna i for hannen. Nei, la de forsøke igjen i hovedkaret og se hvordan det går, eller som sagt, skaff et egnet kar til oppdrett.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap