Vannverdier, rask pust og prazipro.
Nå er jeg inne i andre del av medisineringen med prazipro. Jeg bruker luftpumpe ved siden av for å opprettholde o2 verdien i vannet. Men diskusene har likevel veldig rask pust. Jeg skifter 20-30 % vann så og si hver dag og temperaturen er 30 grader. Nitritt er 0, pH 6, KH 0 og GH 15. Matlysten har synket, og det er så ille at SAE har vært i overflata for luft. Hva gjør jeg feil? Har akkurat hatt i natron for å heve Kh og pH, for å se om det hjelper. Kan det være innvollsorm?
Postet 30.05.07 kl 13:22
Endret: 30.05.07 kl 13:22
Postet 30.05.07 kl 13:28
Postet 30.05.07 kl 13:34
Høy temperatur + medisin gjør vannet veldig oksygenfattig. Jeg hadde en cory som strøyk med pga. luftmangel når jeg brukte prazipro selv, da hadde jeg bobler i overflaten men ikke nok, måtte kjøre fullt med det. Tempen var bare 25 grader.
Edit: Så det er sagt så har jeg ikke peiling på discus og om du kan gjøre det litt kaldere.
Edit: Så det er sagt så har jeg ikke peiling på discus og om du kan gjøre det litt kaldere.
Postet 30.05.07 kl 13:52
Endret: 30.05.07 kl 13:53
Jeg satte i gang andre doseringen i går, og dobla doseringen som ble anbefalt her inne. Utblåsningsrøret peker oppover og jeg kjører luftpumpe, skulle tro at det skulle gjøre nytten. De sloss og gjellelokkene fungerer igjen, men skal jeg fase ut praziproen ved vannbytter, eller skal jeg opprettholde konsentrasjonen noen dager til? Det med matlyst gjør meg nervøs for innvollsorm, men det kan vel være praziproen også?
Postet 30.05.07 kl 13:59
Postet 30.05.07 kl 14:17
Endret: 30.05.07 kl 14:26
Tempen er helt OK for fiskene, men det trengs under behandling litt ekstra bevegelse i overflata.
At fiskene gisper noe mer, opplevde jeg også når jeg behandlet, men valgte å se dette opp mot kombinasjonen av noe mindre surstoff i vannet og døde\ døende parasitter i gjellene.
At du har fått ett slimlag på glasset, kan stamme fra medisinen. Har vært borti noen ytterst få tilfeller der algeoppblomstring har vært resultatet etter bruk av prazi pro. Selv opplevde jeg det motsatte, og var ikke akkurat deppa av det
Når det gjelder vannverdiene dine:
Kh på ikkeno, tilsvarer en Ph som vil vandre som en jojo på skalaen. Dette i seg selv kan få fiskene til å slite stygt. Denne bør løftes til i alle fall mellom 1 og 2. Selv kjører jeg med 1,8, og dette resulterer i Ph på 6,5 som er dønn stabil hele døgnet gjennom.
Gh er etter mitt syn alt for høy. Om du ikke tilsetter noe for å løfte denne, og den er lav i krana, har du noe i karet som avgir mye kalsium og\ eller magnesium.
Dette kan med fordel lukes ut
At fiskene gisper noe mer, opplevde jeg også når jeg behandlet, men valgte å se dette opp mot kombinasjonen av noe mindre surstoff i vannet og døde\ døende parasitter i gjellene.
At du har fått ett slimlag på glasset, kan stamme fra medisinen. Har vært borti noen ytterst få tilfeller der algeoppblomstring har vært resultatet etter bruk av prazi pro. Selv opplevde jeg det motsatte, og var ikke akkurat deppa av det
Når det gjelder vannverdiene dine:
Kh på ikkeno, tilsvarer en Ph som vil vandre som en jojo på skalaen. Dette i seg selv kan få fiskene til å slite stygt. Denne bør løftes til i alle fall mellom 1 og 2. Selv kjører jeg med 1,8, og dette resulterer i Ph på 6,5 som er dønn stabil hele døgnet gjennom.
Gh er etter mitt syn alt for høy. Om du ikke tilsetter noe for å løfte denne, og den er lav i krana, har du noe i karet som avgir mye kalsium og\ eller magnesium.
Dette kan med fordel lukes ut
Postet 30.05.07 kl 14:29
Postet 30.05.07 kl 14:37
Postet 30.05.07 kl 14:43
Postet 30.05.07 kl 14:45
De fiskene har jeg solgt, men de kom seg de. Tviler på at det var gjellemark. Når det gjelder effekten av Prazipro blei vi(eller GeirK) litt usikker når den siste VF sendingen blei medisinert mens de gikk i karantene, Geir ente vel opp med dobbeldose og behandlingstid på 15 dager før man kunne si at den hadde noe effekt i dette tilfelle.
For meg ser det ut som du har vanlig Engelsk elvegrus denne skal ikke ha noen innvirkning på verdiene. når det gjelder eplesneglen dine og hurtig vekst, regner jeg med du har 28+ i discuskaret. I varmt vann vokser sneglene ekstra fort.
For meg ser det ut som du har vanlig Engelsk elvegrus denne skal ikke ha noen innvirkning på verdiene. når det gjelder eplesneglen dine og hurtig vekst, regner jeg med du har 28+ i discuskaret. I varmt vann vokser sneglene ekstra fort.
Postet 30.05.07 kl 15:35
Endret: 30.05.07 kl 15:37
Okay, har sett etter i grusen og der har jeg funnet knuste skall og små snegle hus (type bittesmå). Vil ikke dette kunne fungere som en buffer i hvis jeg skal tilsette co2? (har ikke co2 tilsats under medisineringen). Har eksamen i økologi i mårra, men det er jo bare de hærsens diskusen som tida... Hehe, skremmende ....
Postet 30.05.07 kl 15:50
De små bitene av skallet til skalldyr består i hovedsak av kalsiumkarboat. Dette skal derfor først og fremst påvirke Kh. Siden denne er 0, vil jeg anta at du har en temmelig stor produksjon av syre i karet som nøytraliserer denne.
Tilsett bittelitt natron, mål Kh, og se om denne synker av seg selv.
Ang Co2 med så lav Kh, det er å be om trøbbel i både poser og sekk. Økes Co2-innholdet fra normale 2-3mg\L til 20mg\L, faller Ph til 5,2 (med Kh 0,1). Nattetid kan Co2-mengden fort dobles, og da stuper Ph til 4,9. Selv diskus, om en ser bort fra problemer i forhold til svingningene, vil nok sutre litt over så lav Ph
Når det gjelder sneileveksten, har Bengt helt rett: det er tempen, ikke evt kalk, som fremmer den grasate veksten. I tillegg er det jo oftest mer enn nok føde for sneilene å finne i ett diskuskar
Jeg har målt veksten med ca like vannverdier og næringstilgang; i 28`C er veksten nesten tre ganger så rask som ved 23`C
Tilsett bittelitt natron, mål Kh, og se om denne synker av seg selv.
Ang Co2 med så lav Kh, det er å be om trøbbel i både poser og sekk. Økes Co2-innholdet fra normale 2-3mg\L til 20mg\L, faller Ph til 5,2 (med Kh 0,1). Nattetid kan Co2-mengden fort dobles, og da stuper Ph til 4,9. Selv diskus, om en ser bort fra problemer i forhold til svingningene, vil nok sutre litt over så lav Ph
Når det gjelder sneileveksten, har Bengt helt rett: det er tempen, ikke evt kalk, som fremmer den grasate veksten. I tillegg er det jo oftest mer enn nok føde for sneilene å finne i ett diskuskar
Jeg har målt veksten med ca like vannverdier og næringstilgang; i 28`C er veksten nesten tre ganger så rask som ved 23`C
Postet 30.05.07 kl 18:46
Postet 01.06.07 kl 14:01
Helt enig i det første innlekegget Frank skrev.
driver selv med diskuser(har 22 stk), og er nå i slutten på en PraziPro kur(3 dagen jeg ikke ser noe mark).
Normalt at dem "peser" litt mer, men puster dem noe serlig over 60-80 "trekk i minuttet, så hadde jeg blitt litt begymret.
Vannverdiene dine høres greie ut, bortsett fra at jeg mener du fint kan senke GHen til under 10-12. Det går på mine egene erfaringer.
driver selv med diskuser(har 22 stk), og er nå i slutten på en PraziPro kur(3 dagen jeg ikke ser noe mark).
Normalt at dem "peser" litt mer, men puster dem noe serlig over 60-80 "trekk i minuttet, så hadde jeg blitt litt begymret.
Vannverdiene dine høres greie ut, bortsett fra at jeg mener du fint kan senke GHen til under 10-12. Det går på mine egene erfaringer.
Postet 01.06.07 kl 17:45
En oppsummering: Kjørte på med en tredje dosering som jeg fasa ut med vannskift, og det fungerte bra, men jeg fikk en algeoppblomstring Det skjedde veldig fort, eplesneglene gikk fra å være gule og glatte til å bli grønne og matte...
Har nå skifta ut den innvedige pumpa med en utvendig 3336 Amtop, etter noen svette dager på utflukt hvor samboeren min ringte meg og sa at pumpa hadde slutta å fungere... GISP... Mn fikk hu til å bytte masse vann hver dag, mens jeg var borte... Heldigvis forklarte jeg forskjellen på en luftpumpe og en vanlig pumpe før jeg dro
Det virker i hvertfall som de satte pris på den nye pumpa, noe jeg også gjorde i henhold til støy. Er noe helt anna å ha i stua enn det innvendige Alenqueren som jeg har sliti med, har virkelig kvikna til. Det var en stund jeg var sikker på at jeg skulle miste den... Per dags dato ser det ut til at det fungere bra, men den praziproen tror jeg drev ut mye av lufta, sjøl om jeg hadde brusestein...
Så nå er det bare å sitte å vente på den neste sjukdommen som skulle ploppe opp i karet mitt... Holder ett øye med den ene marlboroen, hmmm... Er ikke helt sikker på den... Men jo lenger man ser på fiskene, jo flere sjukdommer og bekymringer får man og ser man... Kanskje jeg skal lese en bok i stedet... Hehe
Har nå skifta ut den innvedige pumpa med en utvendig 3336 Amtop, etter noen svette dager på utflukt hvor samboeren min ringte meg og sa at pumpa hadde slutta å fungere... GISP... Mn fikk hu til å bytte masse vann hver dag, mens jeg var borte... Heldigvis forklarte jeg forskjellen på en luftpumpe og en vanlig pumpe før jeg dro
Det virker i hvertfall som de satte pris på den nye pumpa, noe jeg også gjorde i henhold til støy. Er noe helt anna å ha i stua enn det innvendige Alenqueren som jeg har sliti med, har virkelig kvikna til. Det var en stund jeg var sikker på at jeg skulle miste den... Per dags dato ser det ut til at det fungere bra, men den praziproen tror jeg drev ut mye av lufta, sjøl om jeg hadde brusestein...
Så nå er det bare å sitte å vente på den neste sjukdommen som skulle ploppe opp i karet mitt... Holder ett øye med den ene marlboroen, hmmm... Er ikke helt sikker på den... Men jo lenger man ser på fiskene, jo flere sjukdommer og bekymringer får man og ser man... Kanskje jeg skal lese en bok i stedet... Hehe
Postet 14.06.07 kl 17:47