Tanker og spørsmål rundt diskushold...
Som fersk diskusakvarist er det stadig nye tanker og spørsmål rundt diskushold som melder seg.
Ser at de diskusene jeg har, ikke er av den optimale sorten i henhold til form og "kvalitet". Dette gjelder først og fremst de som fulgte med karet i tillegg til at jeg har nok hatt noen "uheldige" nybegynnerkjøp. Diskusene spiser, sloss og koser seg, så det er ingen tegn til mistrivsel, men siden de har mistet en del av den optimale veksten så vil de nok aldri oppnå full størrelse, kanskje bare ett par av dem.
Det jeg lurer på i så måte er om jeg kan oppnå en god fitness på diskusen i form av litt mer fylde og jevne ut den litt spisse avlange formen, jeg forer dem 4-5 ganger daglig med myggiser, kalkunhjerte, artemia, grana diskus. Må få lov til å påpeke at jeg ikke er ute etter noe utstillingsdiskus, da de ser ut som broilere i mine øyne. Noen av dem er såpass fyldige i panna at det de nesten ser ut til å ta overbikken, ser mer unaturlig ut en naturlig etter min mening. (shoot me
Mange sier at man skal luke ut dem som ikke klarer seg, eller viser tegn til å ikke furasjere optimalt. Jeg foretok forleden dag ett samvittighetskjøp av et par diskus, som var av samme kull som jeg hadde en av fra før. Den jeg hadde var 2-3 ganger så stor som dem som var igjen i butikken, men tinga dem til en billig penge for å gi dem en sjanse. Man kan godt si at jeg skulle egentlig latt det være, men er man glad i diskus/fisk, så ser man også egenverdien i individet. Ser at dette ikke kan la seg gjøre i den grad i oppdrett, men lurer da på bakgrunnen for oppfordring til å kvitte seg med svakere individer i hobbyøyemed.
Neste punkt er hvordan man stiller seg til foring av diskus med levendefor. Mange forer med mygglarver og annet snacks man finner ute, men kvier seg for å fore med levende fisk. Det jeg da ser for meg er å bruke guppy som foringskilde. Diskusen ville selektert bort de svakere ynglene uansett da fisken ikke er noen jager. Ser at jeg sier meg selv i mot i henhold til det med individets egenverdi. Problemet er bare hvor skal man sette grensen? Mygglarve-Guppy-Diskus? Diskus spiser jo sin egen yngel, men da er jo bare naturens gang, mens foring med levende fisk blir plutselig ett etisk dilemma...?
Tilslutt er 50 l "regelen" per diskus. Hos meg så bruker de 6 diskusene hovedsaklig bare ene delen av 240 l, og etter som jeg har skjønt er diskus en sosial fisk. Jeg har sett avlspar som går i kubiske 70 l, så hvorfor er dette med liter per fisk en slik kjepphest? Ser poenget med avlspar som trenger plassen sin, men ellers? Ser en del heftig beplantede kar med grus og røtter som tar mange liter, men hvordan stiller man seg til denne "regelen" da?
Skulle kanskje delt dette opp i flere tråder, men når man først er i gang så bare renner det...
Sikkert noen som syns at jeg virker som en rebelsk diskus jypling i innlegget, men som sagt er det bare noen tanker og spørsmål rundt faget diskushold. Arrester meg gjerne, er her for å lære
Ser at de diskusene jeg har, ikke er av den optimale sorten i henhold til form og "kvalitet". Dette gjelder først og fremst de som fulgte med karet i tillegg til at jeg har nok hatt noen "uheldige" nybegynnerkjøp. Diskusene spiser, sloss og koser seg, så det er ingen tegn til mistrivsel, men siden de har mistet en del av den optimale veksten så vil de nok aldri oppnå full størrelse, kanskje bare ett par av dem.
Det jeg lurer på i så måte er om jeg kan oppnå en god fitness på diskusen i form av litt mer fylde og jevne ut den litt spisse avlange formen, jeg forer dem 4-5 ganger daglig med myggiser, kalkunhjerte, artemia, grana diskus. Må få lov til å påpeke at jeg ikke er ute etter noe utstillingsdiskus, da de ser ut som broilere i mine øyne. Noen av dem er såpass fyldige i panna at det de nesten ser ut til å ta overbikken, ser mer unaturlig ut en naturlig etter min mening. (shoot me
Mange sier at man skal luke ut dem som ikke klarer seg, eller viser tegn til å ikke furasjere optimalt. Jeg foretok forleden dag ett samvittighetskjøp av et par diskus, som var av samme kull som jeg hadde en av fra før. Den jeg hadde var 2-3 ganger så stor som dem som var igjen i butikken, men tinga dem til en billig penge for å gi dem en sjanse. Man kan godt si at jeg skulle egentlig latt det være, men er man glad i diskus/fisk, så ser man også egenverdien i individet. Ser at dette ikke kan la seg gjøre i den grad i oppdrett, men lurer da på bakgrunnen for oppfordring til å kvitte seg med svakere individer i hobbyøyemed.
Neste punkt er hvordan man stiller seg til foring av diskus med levendefor. Mange forer med mygglarver og annet snacks man finner ute, men kvier seg for å fore med levende fisk. Det jeg da ser for meg er å bruke guppy som foringskilde. Diskusen ville selektert bort de svakere ynglene uansett da fisken ikke er noen jager. Ser at jeg sier meg selv i mot i henhold til det med individets egenverdi. Problemet er bare hvor skal man sette grensen? Mygglarve-Guppy-Diskus? Diskus spiser jo sin egen yngel, men da er jo bare naturens gang, mens foring med levende fisk blir plutselig ett etisk dilemma...?
Tilslutt er 50 l "regelen" per diskus. Hos meg så bruker de 6 diskusene hovedsaklig bare ene delen av 240 l, og etter som jeg har skjønt er diskus en sosial fisk. Jeg har sett avlspar som går i kubiske 70 l, så hvorfor er dette med liter per fisk en slik kjepphest? Ser poenget med avlspar som trenger plassen sin, men ellers? Ser en del heftig beplantede kar med grus og røtter som tar mange liter, men hvordan stiller man seg til denne "regelen" da?
Skulle kanskje delt dette opp i flere tråder, men når man først er i gang så bare renner det...
Sikkert noen som syns at jeg virker som en rebelsk diskus jypling i innlegget, men som sagt er det bare noen tanker og spørsmål rundt faget diskushold. Arrester meg gjerne, er her for å lære
Postet 01.06.07 kl 14:48
GyrdSom fersk diskusakvarist er det stadig nye tanker og spørsmål rundt diskushold som melder seg.
Det er bare å konkludere med at man aldri blir utlært. Jo mere man leser jo mindre finner man ut at man vet.
GyrdDet jeg lurer på i så måte er om jeg kan oppnå en god fitness på diskusen i form av litt mer fylde og jevne ut den litt spisse avlange formen, jeg forer dem 4-5 ganger daglig med myggiser, kalkunhjerte, artemia, grana diskus.
Selve formen er det ikke noe å gjøre med, men det er ikke noe problem å få de i godt hold. Selv om discusen ikke har fått optimale forhold fra starten av så er det ikke noe i veien for å gi dem det i fortsettelsen. Min offerdiscus ser bedre ut enn mye av det som selges i butikkene.
GyrdMange sier at man skal luke ut dem som ikke klarer seg, eller viser tegn til å ikke furasjere optimalt. Jeg foretok forleden dag ett samvittighetskjøp av et par diskus, som var av samme kull som jeg hadde en av fra før. Den jeg hadde var 2-3 ganger så stor som dem som var igjen i butikken, men tinga dem til en billig penge for å gi dem en sjanse. Man kan godt si at jeg skulle egentlig latt det være, men er man glad i diskus/fisk, så ser man også egenverdien i individet. Ser at dette ikke kan la seg gjøre i den grad i oppdrett, men lurer da på bakgrunnen for oppfordring til å kvitte seg med svakere individer i hobbyøyemed.
Jeg foretar ingen samvittighetskjøp da jeg ikke ser det som min oppgave å rette opp skandalene etter andre. Når man legger ned massevis av arbeid i discusholdet så skal også fisken se bra ut. For mange vil det være liten motivasjon å fore på fisk som ikke har potensiale. Hvor vanskelig kan det være å gi en fisk nok mat?
GyrdNeste punkt er hvordan man stiller seg til foring av diskus med levendefor. Mange forer med mygglarver og annet snacks man finner ute, men kvier seg for å fore med levende fisk. Det jeg da ser for meg er å bruke guppy som foringskilde. Diskusen ville selektert bort de svakere ynglene uansett da fisken ikke er noen jager. Ser at jeg sier meg selv i mot i henhold til det med individets egenverdi. Problemet er bare hvor skal man sette grensen? Mygglarve-Guppy-Diskus? Diskus spiser jo sin egen yngel, men da er jo bare naturens gang, mens foring med levende fisk blir plutselig ett etisk dilemma...?
Det strider mot lov om dyrevern å fóre med levende fisk. Man kan ikke i det ene øyeblikket foreta et samvittighetskjøp av discus og så i neste fore dem med levende fisk.
GyrdTilslutt er 50 l "regelen" per diskus. Hos meg så bruker de 6 diskusene hovedsaklig bare ene delen av 240 l, og etter som jeg har skjønt er diskus en sosial fisk. Jeg har sett avlspar som går i kubiske 70 l, så hvorfor er dette med liter per fisk en slik kjepphest? Ser poenget med avlspar som trenger plassen sin, men ellers? Ser en del heftig beplantede kar med grus og røtter som tar mange liter, men hvordan stiller man seg til denne "regelen" da?
Du skulle ha hatt 6 fullvoksne discus i samme karret samtidig som den dominante hannen fant en leksplass midt i karret. Da hadde du sett hvor lite et 240 literskar er. Jeg har hatt 9 fullvoksne VF-discus gående i et 180 liters karantenekar i 2-3 måneder og det gikk helt fint. Må legge til at dette var et BB-kar. I det øyeblikk man setter inn innredning så blir karret plutselig veldig lite.
50 liters regelen er etter mitt syn for lite. Det minste karret jeg ville ha hatt discus i er 325 liter. Legger til at nå snakker jeg om et kar med innredning. Et lekspar krever egentlig ikke så mye plass fordi de kun skal stå i karret en kort stund.
Man må også ta i betraktning om fisken er under oppfóring eller er voksne individ. Unge fisk medfører mye avfall og små kar er ikke egnet til å ta i mot dette.
GyrdSikkert noen som syns at jeg virker som en rebelsk diskus jypling i innlegget, men som sagt er det bare noen tanker og spørsmål rundt faget diskushold. Arrester meg gjerne, er her for å lære :-)
Selv rebeller lærer til slutt .
Postet 01.06.07 kl 15:20
Jeg vet det er i mot loven å fore med levende fisk, men det er fortsatt mange som bruker dette som foringskilde. Poenget mitt var i så henseende hvor skal man da sette grensen for hva som forsvarlig å fore med av levende for. Skal ikke se bort noen mener at verdien i forholdet guppy-mygglarver samsvarer med verdiforholdet guppy-diskus. Ikke det at jeg mener dette, poenget er at man verdsetter individene forskjellig ut i fra art. Altså at en guppy er en dritfisk i en diskuseiers øyne... Kommer an på ståstedet hva man legger i individets verdi... Folk forer oscaren sin med ørekyt, for hvem verdsetter ørekyt. Ser du poenget mitt?
Postet 01.06.07 kl 16:02
Nei, jeg kan ikke se poenget ditt. Det spiller ingen rolle om det er en ørekyt, guppy eller for eksempel discus det er og blir ulovlig å fore med levende fisk.
Det spiller altså ingen rolle hva man mener om disse fiskene fordi grensen går det loven sier den skal gå.
Jeg kan heller ikke forstå at det skal være så lurt å fore med fisk. Ser man på behovene til discusen så finner man fort ut at å fore med guppy blir alt for snaut.
Postet 01.06.07 kl 16:18
Postet 01.06.07 kl 16:34
Postet 01.06.07 kl 16:47
Postet 03.06.07 kl 17:12