Valg av universitet

Er det noen her inne som har en formening om hvilket universitet som gir deg den mest solide utdannelsen innenfor biologi?

Vurderer å søke bachelor i biologi til neste år...
Klikk deg inn på nettsidene til de forskjellige universitetene og finn ut hva de tilbyr. Du kan jo for eksempel starte her. Etterpå kan du sammenligne, og google universitetet(ene), studiet, professorer o.l. for å se hva andre mener om disse. Jeg tror du kan finne mye info på den måten, og selv om det kan ta litt tid er det jo et ganske viktig valg du skal ta. Lykke til!

PS: En ting som kan være smart å se på er muligheter for videre studier etter bachelor, det kan jo være at du har lyst til å ta mastergrad etterpå, og da er det litt kjipt om det ikke tilbys der du først har tatt bachelorgraden.
Jeg studerer biologi i Trondheim, er nå ett semester inn i masteren. Mange flinke og engasjerte forelesere og artige ekskursjoner, særlig på det første året. Du har jo selvsagt de som ikke er fullt så interessante også da, men noen av de tror jeg alle studiesteder har, dessverre.

Det kan være litt vanskelig å få (korrekt) informasjon fra studieveilederne på NT-faktultetet, da de fleste enten ikke vet det eller mener noe annet enn det førstemann sa. Og de legger opp til at du må skaffe deg info på egenhånd.. Har hørt fra andre medstudenter som har flyttet til f.eks. Bergen at veilederne der er mye mer imøtekommende og at de virker til å interessere seg litt mer i din person.
Men nå vil jeg jo ikke skremme deg bort heller da, det finnes også flinke veiledere - man må bare vite hvor man skal gå! Dessuten er det jo ikke sikkert at man trenger å ha så mye kontakt med de heller da. Uansett, ring evt. møt opp personlig framfor å sende mail.

Her: http://www.ntnu.no/studier/biologi
har du litt generell info.

Her: http://www.nt.ntnu.no/studiehandbok/
kan du lese litt mer om studiet(bachelog og master) og om hva de forskjellige emnene tar for seg(emnebeskrivelsene). Du har jo også flere linjer å velge imellom; Zoo- og plantefysiologi(to stk.), Marine ressurser/Akvakultur, Celle- og molekylærbiologi og Økologi, etologi og evolusjonsbiologi.

Lykke til med valget!
En venn av meg som har gått ferdig bachelor i marinbiologi ved høyskolen her i Ålesund studerer nå master i Bergen og han sier mange gode ord. Jeg for min del kommer til å dra dit når jeg skal ta mastergrad.
Bergen skal visst ha et bra studentmiljø. Mange søker seg hit. Men det er dyrt å bo. Ikke så dyrt som i Oslo, tror jeg...
Kjenner flere som digger miløet litt for godt. Da blir det for mye fest, og for lite pugging... Men det handler jo selvsagt om selvkontroll ;P
Heh.... Tror ikke det blir noe problem med meg, Aggi, jeg er sosialt tilbakestående, og liker ikke fest eller mennesker (eller dansing etter drikking). :p

Er biologi i Bergen veldig maritimt rettet?
På Universitetet for miljø- og biovitenskap på Ås. (Tidl. Nlh). Har de en egen linje for dette med akvakultur. De har både Bachelor og Master innenfor dette emnet.
Kesol
Heh.... Tror ikke det blir noe problem med meg, Aggi, jeg er sosialt tilbakestående, og liker ikke fest eller mennesker (eller dansing etter drikking). :p Er biologi i Bergen veldig maritimt rettet?

Fant dette, men du finner sikkert fram i fag bedre enn meg ;P
SBF: Ja, Ås er definitivt førstevalget. Om det så blir biologi, økologi og naturforvaltning eller akvakultur. Men er det ikke helt forferdelig høgt snitt her? Noen som vet hva laveste sum studiepoeng som kom inn på disse de forrige årene var? :s

Aggi: Tror jeg må sende dem en mail og spørre! Virker som om det er forskjell i emnene fra skole til skole...
Tilfeldig bekjentskap
© Bjørn Hallberg
Reklame for plussmedlemskap