Noe galt med fisken..?

I løpet av den siste uken har vi lagt merke til at det er noe rart med finnene til noen av neontetraene våre. Som dere ser på bildet, så har noen av finnene fått et hvitskjær og litt av finnen har også forsvunnet. På bildet sees dette tydeligst nederst på halefinnen, men også nederst på gattfinnen og på toppen av halefinnen. Ca halvparten av neontetraene har dette, men det spres og utvikles veldig sakte. Neontetraene går sammen med sverddrager-tenåringer som har hele og friske finner. Karet ligger ute i profilen min, der er også vannvedier angitt (125 liters karet). Utover det hvite på finnene viser neontetraene ingen tegn til sykdom. Har lurt på om det er oodinium, men de klør seg ikke og jeg klarer ikke å se noe hvitt belegg på kroppen. Har også lurt på om det er finneråte eller sopp, men har ingen erfaring med syk fisk så er veldig usikker.
I slutten av neste uke flytter en gjeng med leopoldi inn i dette karet, må derfor finne en løsning på problemet fort og få karet sykdomsfritt. Håper noen der ute kan hjelpe!
Det ser rett å slett ut som en finneskade med lett irritasjon. De neonene jeg selv hadde, hadde både titt og ofte litt amputerte finner. Dette skyldtes rett å slett trangen til å småbite i hverandre.

Jeg hadde aldri behov for å gjøre noen tiltak som følge av dette.
Tusen takk for et veldig beroligende svar Siden vi i neste uke får ny fisk som vi har ønsket oss og ventet på lenge hadde det vært typisk om vi skulle få sykdomsutbrudd i karet nå. Er veldig glad for at det sannsynligvis ikke er tilfelle!!

Sånn for sikkerhets skyld var jeg rundt i noen dyrebutikker i dag og forsøkte å få tak i eSHa exit og 2000, men det var ikke lett å få tak i. Skal bestille på nett neste gang vi skal ha tak i noe, har skjønt nå at det kan være greit å ha i hus...
Å få tak i eSHa betyr netthandel Mener det er en butikk i trondheimstraktene som fører denne i vanlig butikk, ellers er det Tropefisk og Aquamanias som er leverandører.

Men; jeg vil tro med den effekten, og den omtalen eSHa har fått, så er det ikke lenge før denne er å finne i ett betydelig større antall butikker
Hvis skadekanten er "skarp" så er det en finneskade, men dersom kanten virker rund med belegg på, så har du ant. finneråte, og øker dette så kan du anslå det som overveiende sansynlig at du desverre har fått råte. Det at flere av dine tetraer har det samme forsterker inntrykket.

Jeg bruker som regel kun Sera bactopour som er meget effektivt.
i de værste tilfellene hvor fisken også er svært kostbar, har jeg brukt antibiotika eller sterkt saltbad, sistnevnte er ikke å anbefale dersom du ikke er svært erfaren.
Lykke til
Svein
Vanskelig å si om skadekanten er skarp eller rund. Belegg rundt skaden er det definitivt, men jeg tror nok vi kommer til å satse på at dette ikke er noe værre enn litt irritasjon. Noen av tetraene har hatt dette i en periode, mens sverddragerne og ottoene som går i samme kar ikke har noen finneskader. Hadde det vært finneråte (som i følge sykdomsartikkelen er veldig smittsomt) skulle det vel utviklet seg rakst og spredd seg til sverddragerne og ottoene også..?
Ser i sykdomsartikkelen at hyppige (betyr "hyppig" daglig, eller oftere/sjeldnere??) vannbytter har god effekt. Friskt vann skader vel ikke uansett, så strategien blir nok hyppige vannbytter og observasjon i dagene som kommer. Høres det fornuftig ut? Hvis dette bare er en finneskade, hvor lang tid tar det vanligvis før man ser en bedring?
Pernille
Vanskelig å si om skadekanten er skarp eller rund. Belegg rundt skaden er det definitivt, men jeg tror nok vi kommer til å satse på at dette ikke er noe værre enn litt irritasjon.

Da må man Pernille definere hva irritasjon er for noe Det er svært ofte at en finneskade blir angrepet av bakterier, og da blir det en irritasjon. altså bakterielt Dersom finneskaden ikke blir angrepet av bakterier, så vil du ikke få en irritasjon, og finnene vil forbli like skarpe som før. Ut ii fra din beskrivelse og ditt bilde så kan det tyde på at skaden er angrepet bakterielt.
finneråte kan være smittsomt da på fisk som er svekket, hvis ikke så vil ikke nødvendigvis bakteriene gå på frisk fisk.
Vurder det fortløpende og det du først og fremst vil se det på er at finnene ikke blir mer angrepet, altså forsvinner, slik at du ser finnestrålene blir mer visuelle.
Til syvende og sist er det ditt valg.
Svein
Personlig syntes jeg ikke dette er i nærheten av å behøve kjemisk behandling i form av medisiner.
Opplever stadig vekk at fiskene får seg ei lita flenge, og har nå i løpet av mange år ikke hatt noe behov for å medisinere mot finneråte.

Noe bakterier er det alltid å finne, av de sykdomsfremkallende typene.
Friskt vann styrker fiskene, og fjerner noe av bakteriene.

Friskt vann er derfor den beste behandlingen mot slikt. Om "angrepet" blir kraftigere, vurderer man heller kvalitetsmedisiner, f.eks fra eSHa.

Jeg vil også legge til; fisk har ett slimlag på kroppen. Det vet de fleste.
Jeg har mer enn en gang sett at noen tolker litt grums med dette, som bakteriell infeksjon. Det er slett ikke alltid tilfellet.
Takk for god hjelp så langt. Finneskadene (la oss kalle det for det iallefall) har ikke utviklet seg i hverken positiv eller negativ retning i dag. Men har akkurat oppdaget en hvit flekk på kroppen til en neontetra. Dette er faktisk en av de neonene som ikke har noe finneskade. Flekken sitter rett under den blå stripen på kroppen til fisken. Sett forfra ser den litt lodden ut. Er dette sopp? Eller er det hvitprikksyken som har slått til? Ser fra sykdomsartikkelen at den starter på finnene. Men skadene på finnene er ikke runde som prikker.
Har ikke lyst til å stresse fisken med å fange den og ta bilde, og stå i ro frivillig gjør den iallefall ikke. Fortsatt er det ingen andre tegn til sykdom. De andre fiskene er friske, og neonene spiser godt og klør seg ikke. Hva anbefaler dere at jeg gjør videre?
Jeg ville satset på at det er sopp. Dette er noe som vanligvis oppstår på skadede områder, og siden det etter i alle fall mye å bedømme dreier seg om fisker som er litt kampvillige, kan det være ett lett sår som har fått sopp.

Normalt gir slike lette soppangrep seg selv, spesielt om en spander er litt ekstra friskt vann på fiskene.
Om du har tilgang på flytende vitaminer for akvarier, er dette også noe som er knall mot sopp.
Selv bruker jeg eSHa Optima, og sopp-infeksjoner på 5mm i diameter er borte etter 15-30 timer etter "behandling"!
Frank Angell
Jeg ville satset på at det er sopp. Dette er noe som vanligvis oppstår på skadede områder, og siden det etter i alle fall mye å bedømme dreier seg om fisker som er litt kampvillige, kan det være ett lett sår som har fått sopp. Normalt gir slike lette soppangrep seg selv, spesielt om en spander er litt ekstra friskt vann på fiskene.

Godt å se at vi blir enig )

Finneråte begynner alltid pent, om du har det pent ettersom du har det på 3 finner kan vel diskuteres, det jeg imidlertid vet fra den tiden jeg drev med importerte betta splendens som er meget disponert for finneråte, samt da jeg tok fisk i direkte import til min zoologiske forretning, var at ble dette ikke behandlet rimelig raskt, så var denne sykdommen svært dødelig.

Vedr. slimlaget på fisk (mucus) så er det helt riktig at det er et beskyttelseslag på fisk for bl.a hindre bakterielle angrep. Dette kan da bli ødelagt dersom fisken er stresset eller fysisk ødelagt, eller dårlig vann, og da får bakterier lett tilgang til områder hvor slimlaget er ødelagt.

Hva slags medisin du bruker bestemmer du vel selv, jeg har min favoritter, men jeg regner med at du vil bruke de som normalt brukes herr inne.
Håper det ordner seg for deg.

Svein
Soppangrepet på kroppen til den ene neonen ser faktisk ut til å ha blitt litt mindre i løpet av dagen. Skadene på finnene er de samme, og ingen av de andre fiskene er blitt syke. Har tatt et godt vannskifte nå i kveld. Har dessverre ikke tilgang på hverken medisiner eller vitaminer i øyeblikket. Forsøkte å bestille fra tropefisken.no tidligere i dag, men de hadde problemer med betalingsløsningen (visa/mastercard) sin så bestillingen gikk ikke igjennom. Skal forsøke igjen nå. Inntil medisinen kommer får det bli daglige vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap