Er dette trådalger?

Jeg har fått med alger fra butikken når jeg kjøpte planter.

Disse algene ser ut som tynne forgrenede tråder som vokser på kantene av bladene.
De er grønne, og blir ganske lange. Det ser ut som om de vokser best der det er god sirkulasjon, så jeg har senket styrken på pumpen(600lt) endel for å se om det hemmer veksten noe.
Har også slått av det ene lysrøret (15w) en periode for å se om det hjelper, men ser ikke slik ut.

Plantene vokser utrolig bra her (Ozelot, og Ozelot green) og ellers er vel alt normalt.

Noe brune alger på glasset, men ikke mer enn det som er vanlig.

Hvordan kan jeg hindre vekst/fjerne disse algene?
Er det noen algespisere som tar disse? Har hatt en eplesnegle oppi der, men den har ikke tatt de. har vel fått for mye discusmat før så gidder vel ikke spise alger.

fikk ikke noen bra bilder desverre

Dette er et 70l akvarie
Dette høres ut som trådalger ja. SAE tar dem blant annet, men som med mange andre fisker bør de ikke få annen mat dersom målet er å få vekk algene, da de vil prioritere maten før algene. Problemet er jo dersom dette er i et kar, hvor det kanskje er uaktuelt å slutte å mate over en periode. Da ville jeg rett å slett ha prøvd å fjerne det meste manuelt og deretter prøve å komme til bunns i hva som forårsaker algeveksten.
Algene var allerede på plantene da jeg kjøpte de, for var i butikken uka etter, og så da at de samme algene hadde overtatt der.

Har akvariet stående ved vindu/verandadør, men det er persienner som er lukket så å si hele tiden,

har tropiica plantegjødningskapsler i grusen (en ved røttene til hver plante) og 0,42w lys per l (to ganger 15w på 70l) 8 timer om dagen.

tre fisk, og lite foring.

plantene vokser bra, og kan ikke finne ut av grunnen til algene. Skal luke vekk de bladene som er verst angrepet.
Da har jeg køpt 5stk reker av ett eller annet slag, for å se om disse tar algene.Funker ikke det blir det en gjeng med sae, og ingen foring.

Rekene var rundt 2-3cm når jeg kjøpte de, gjennomsiktige og med antydning til en stripe på ryggen.

Eplesneglen som var i dette karet er sporløst forsvunnet, den er ikke i akvariet, for har skjekka overalt, og det er vanskelig å overse en så stor snegle.
Skjønner ikke hvordan den har kommet seg ut/bort, for lokket står alltid på, og enseste åpningen bak(der slangene kommer inn) er tettet med blåsvamp
?????????????????

Ja ja. den har vel flytta til ett av nabokarene da.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Bruun
Reklame for plussmedlemskap