Himantura rokker

Inaktiv bruker
Hei.

Noen som har erfaring med hold av Himantura rokker/skater i akvarium? Fikk en på fredag, men takket være soppangrep (mest sansynlig som følger av at fangst folka kappa av gift piggen) døde`n i løpet av en dag.

Spurte om hele navnet men fikk kun oppgitt "Himantura, Asiatisk piggskate", så veit ikke helt hvilken type det er, men om noen har ett eller annet å kunne bidra med så hadde jeg vert takknemlig.

Finner litt på FishBase o.l, men kunne tenkt meg å høre fra noen som har litt erfaring med disse fantastiske skapningene!

Hilsen Ole M. Ekeberg

Såvidt meg bekjent finnes det 25 ulike arter av rokker i denne slekten. Hvilken det var du hadde, må du nesten finne ut med å studere bilder, evt poste bilder av arten her.

Når det gjelder dødsfallet, kan jeg med stor sikkerhet si at det er lite trolig at sopp tar livet av en slik fisk på ett døgn.
Her var det nok andre faktore, som stress, ulike vannverdier\ feil vannverdier +++ som i alle fall spilte en viktig rolle.

Men hvorfor i alle dager fjernet de giftpiggen på denne måten? Dette bør, om det skal gjøres, utføres av proffer, som desinfiserer grundig etter seg, og lar fisken gå i ett miljø med minimal sjangs for at sykdom får satt seg.

Såvidt jeg vet, er det ikke noen her på forumet som har hatt Himantura-arter. Selv viste jeg ikke at disse var å få tak i her til lands :p
Men det betyr jo ikke at det ikke er noen som har info\ innspill
Inaktiv bruker
Hei Frank.

Jeg har sett hvordan de isopor kassene blir behandla.. Klart den opplever et H****** stress.

Foretok et vannbytte før rokka kom til heimen, og brukte veldig god tid på å aklimatisere. En time +/-. Sjekka ph, og den lå på 6,5 i akvariet, og 7,5 i posen(!). Tok i riktig antall skjeer med natrium bicarbonat, men spørs om ikke jeg skulle gjort det før, noen dager før. Ph`en går ikke opp på et blunk.
Er jo vanskelig å forutsi hvilket vann rokka går i når`n kommer, men da har jeg i alle fall litt mer peiling til neste gang.

De fjerner vel piggen for å unngå å bli stukket... Er visstnok noe Asiaterne gjør med slike fisker. Jeg blir forbanna på hvor patetisk mennesker av og til opptrer i forhold til sånt. Folk går jo så langt som å fjerne klørne til katta si for å unngå at`n klorer unga (skjer ikke i Norge vel og merke)!

Bilde;

[External Image]

Beste tipset hittil; Himantura oxyrhyncha

Kommer til å prøve en gang til, neste gang jeg får`n på lista. Kunne vært artig å etterhvert skaffa seg et par.. prøvd å avla litt

Ole

En times tilvenning til nytt vann er lite etter min mening. Jeg bruker ofte 5-10 timer, avhengi av art og differanser

Ph-en stiger umiddelbart når en bruker bikarbonat, så sant denne løser seg opp der og da. Jeg tror nok ikke det var Ph alene som var årsak til dødsfallet. Det er en masse andre egenskaper vannet har som er like viktig som Ph
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap