kan to Sommerfuglciklide (hunner) legge egg ?? (for den ene har lakt egg allerede)
Postet 04.06.07 kl 18:33
Postet 04.06.07 kl 22:44
Postet 05.06.07 kl 19:56
Postet 05.06.07 kl 20:39
Endret: 05.06.07 kl 20:39
Postet 06.06.07 kl 18:01
Postet 06.06.07 kl 18:26
Lesbiske Sommerfuglciklider
Da har også jeg tydeligvis et lesbisk sommerfugl par
To hunner holder på å legge egg nå (bilde 1), og jeg har sett at de begge gjør det, så det er lite tvil. Jeg har en tredje en som jeg trodde var en hann (bilde 2), men da hadde de vel heller gått for han som partner eller?
Ja ja, bare de er lykkelige
To hunner holder på å legge egg nå (bilde 1), og jeg har sett at de begge gjør det, så det er lite tvil. Jeg har en tredje en som jeg trodde var en hann (bilde 2), men da hadde de vel heller gått for han som partner eller?
Ja ja, bare de er lykkelige
Postet 10.06.07 kl 20:46
Postet 10.06.07 kl 21:06
Postet 10.06.07 kl 21:15
Endret: 10.06.07 kl 21:17
Sommerfuglen på bilde 2 hadde ingenting med eggene å gjøre, veldig lett å se ettersom den er nesten dobbel så stor som de 2 hunnene (den er endel eldre) og holdt seg på den andre siden av akvariet.
For øvrig så er de 2 hunnene flinke til å passe på eggene
Desverre blir de nok skuffet.. Eller så får jo noen i akvarie en lekkerbisken en eller annen natt snart ;P
Legger til ett bilde til av den som jeg trodde var en hann.. Denne hadde altså ingenting med eggleggingen å gjøre, og to unge hunner valgte hverandre istedenfor denne. :S Det burde jo tyde på at det er en hunn.. Ellers er det trist hvis det er hormonbehandling for oppdrett som forvirrer naturlige ynglingsmønstre.. Har lest noen steder at disse fiskene er ganske utsatt for dette, og at de ofte ikke klarer å bli gode nok foreldre.
For øvrig så er de 2 hunnene flinke til å passe på eggene
Desverre blir de nok skuffet.. Eller så får jo noen i akvarie en lekkerbisken en eller annen natt snart ;P
Legger til ett bilde til av den som jeg trodde var en hann.. Denne hadde altså ingenting med eggleggingen å gjøre, og to unge hunner valgte hverandre istedenfor denne. :S Det burde jo tyde på at det er en hunn.. Ellers er det trist hvis det er hormonbehandling for oppdrett som forvirrer naturlige ynglingsmønstre.. Har lest noen steder at disse fiskene er ganske utsatt for dette, og at de ofte ikke klarer å bli gode nok foreldre.
Postet 11.06.07 kl 00:31
Postet 14.06.07 kl 09:32
jeg har forstått det sånn at både palettciklide og sommerfuglciklide, hanner og hunner, kan bli røde i buken under/rundt lek!(:
Det er godt mulig at hannen har noe med eggleggingen å gjøre, de er jo trossalt i samme akvarium så du kan nokk aldri si at han/hun ikke har det, med mindre du fulgte med på eggleggingen og lek om det var noen.
Det er det samme med palettciklider på dette punkt, som det er med sommerfuglcikliden, at etter yngling tar kun den ene av foreldrene over barna i enkelte tilfeller, og jager vekk den andre foreldreren!(går det ann å si et sånt ord?!:S xD)
Men uansett så håper jeg at jeg forklarte litt rundt dette nå,
og hvordan går det??(:
Forresten...jeg er ikke ekspert på sommerfuglciklider selv om jeg har hatt ett par 4-5 stykker av begge kjønn før, men jeg tror fisken på bilde 2 og 3 er en hanne!
Kanskje blir det unger på deg om du er veldig veldig veldig heldig!!xD
For ettersom du har andre innbyggere i akvariumet altså!
Det er godt mulig at hannen har noe med eggleggingen å gjøre, de er jo trossalt i samme akvarium så du kan nokk aldri si at han/hun ikke har det, med mindre du fulgte med på eggleggingen og lek om det var noen.
Det er det samme med palettciklider på dette punkt, som det er med sommerfuglcikliden, at etter yngling tar kun den ene av foreldrene over barna i enkelte tilfeller, og jager vekk den andre foreldreren!(går det ann å si et sånt ord?!:S xD)
Men uansett så håper jeg at jeg forklarte litt rundt dette nå,
og hvordan går det??(:
Forresten...jeg er ikke ekspert på sommerfuglciklider selv om jeg har hatt ett par 4-5 stykker av begge kjønn før, men jeg tror fisken på bilde 2 og 3 er en hanne!
Kanskje blir det unger på deg om du er veldig veldig veldig heldig!!xD
For ettersom du har andre innbyggere i akvariumet altså!
Postet 14.06.07 kl 23:22
Endret: 14.06.07 kl 23:23