Landsnegler til kulefisk?

Jeg har nå et kar fullt av kulefisk(Nefastus).
Noen som vet om man kan fore med norske landsnegler?
Tenker da først og fremst på de med skall.

Håper noen kan svare på dette!
Du risikerer å få øye-parasitter på kulefisken hvis du gjør det, så nei... Jeg ville styrt unna...
Ok
Da satser jeg på å utvide pest og sandsnegleoppdrettet
Takk for svar
Adrian Mørk
Da satser jeg på å utvide pest og sandsnegleoppdrettet:) Takk for svar

Pst! Kuler skal ikke ha sandsnegler. De har for hardt skall, og kula kan knekke tennene på dem. Skulle ønske det ikke var slik, for sandsnegler har jeg ikke problemer med å få til å formere seg... (jeg hører til blant sandsneglehaterne)
Aha, ok.. Har imidlertid gitt dem sandsnegler i en ukes tid nå, og ennå ikke sett dem prøve seg på skallet, de bare napper ut sneglen fra åpningen(selv når de har lukket seg).
Adrian Mørk
Aha, ok.. Har imidlertid gitt dem sandsnegler i en ukes tid nå, og ennå ikke sett dem prøve seg på skallet, de bare napper ut sneglen fra åpningen(selv når de har lukket seg).

He-he, de er visst smartere enn jeg trodde! Har sett det skrevet mange ganger før at kulefisker har personlighet, og at man tydelig føler at det er ikke bare du som betrakter og vurderer fisken... de stirrer tilbake og betrakter deg også! (som om de tenkte på noe)

Så de er altså smarte personligheter, som suger eller napper sneglene ut av skallet istedenfor å risikere tennene sine på dem (de har kanskje prøvebitt litt forsiktig og oppdaget det, og derfor gått over til ny metode?)
Jepp, så faktisk på mens de forsøkte seg litt, etter 2 forsøk gikk de etter inngangen, og vips var skallet tomt Siden har de bare fortsatt slik..
Kulefisk er forbausende smarte, ja. Jeg må til kjedsommelighet nevne mine to kjære Hufflepuff og Tiger. Jeg ga dem frysetørret krill, og det falt tydeligvis ikke i smak. Hufflepuff, som ellers er opp og ned glassruta når han ser meg (ekstremt god til å tigge mat), ble så furten at han la seg i et hjørne og ville ikke snakke med meg på 2 timer! Tigers reaksjon var enda verre. Han tok en bit, spyttet den ut, og ble så sint at han begynte å angripe glasset i en annen ende av akvariet. Her en dag oppdaget jeg også at de gjør forskjell på folk. Hufflepuff er normalt veldig sosial, og kommer bort til meg hver gang jeg passerer. En dag hadde jeg besøk av en kompis, og da ble han plutselig mye mer sjenert! Han gjemte seg ikke direkte, men sørget for å alltid ha en plante mellom oss og seg. Andre kulefiskeiere nevner at kulene deres ikke liker at de har røde klær på seg.

Jeg tror det er jeg som har nevnt det med å bli betraktet av kulene, ja. Kuler ser ikke på deg. De betrakter deg! De ser på deg og vurderer hvem og hva du er. Akkurat det har jeg ikke opplevd av andre fisker.

Det at kuler napper snegler ut av skallet, er velkjent kuleoppførsel. Mange kuleeiere har opplevd at kulene bruker denne teknikken når sneglene de blir foret med er for store (sneglene skal ha ca. samme størrelse som øyet på kula). Selv har jeg ikke observert det, men det kommer nok mest av at jeg sjelden ser dem spise sneglene. Jeg bare lemper sneglene i karet, og lar kulene jakte i fred Jeg bare må linke til disse bildene på the Puffer Forum. De får meg alltid til å smile
Kampfisk napper også ut snegler fra skallet.
Det er så klart fordi de er langt mer sofistikerte og penere enn en gjennomsnittlig kulefisk. (A)
Kesol
Det er så klart fordi de er langt mer sofistikerte og penere enn en gjennomsnittlig kulefisk. (A)

Hæh? Hørte ikke! Har du hatt kulefisk i huset noen gang? Mer intelligent fisk finnes ikke. Ikke en gang kampfisk (som forøvrig er en fisk jeg også er glad i) er i nærheten når det gjelder å ha noe i hodet. Kulefisk tenker! Og når det gjelder hvem som her penest, ta en titt på her og her og her og her og her for ferskvannskuler.
Og her og her for brakkvannskuler.
For ikke å snakke om saltvannskuler her og her og her og her og her og her.
Og så til sist yndlingsbildene mine, i denne tråden, innlegg nr. 2.

Og hvis du fortsatt synes at kampfisk er penere, kommer jeg og dæljer panna mi i døra di en stormfull natt
Præhæ, skjønte du kom til å reagere. :p

Kampfisk er penest.

Jeg har vaktkampfisk, bare kom.
har tenkt å skaffe meg kulefisk, er det noe spesielt jeg burde tenke på?!?!
puss så får du en suss

Start med å lese denne artikkelen. Etterpå kan kan du lese denne tråden. Legg spesielt merke til innlegg nr 5, som var veldig bra.
puss så får du en suss

Enda en kuleeier i Askim? Da kan du ikke regne med å tak i så mange snegler hos dyrebutikkene. Det er allerede to av oss som tråler plantekarene, og vi gjør en god jobb i så måte ;-D I tillegg har jeg også observert en botiaeier i samme ærende ihvertfall en gang.

Hva du må tenke på i forhold til kulefisk, kommer også litt an på hvilken kule du tenker på. Jeg vet at de har solgt grønn kulefisk i en av dyrebutikkene her, og da må du ikke høre på informasjonen du får i butikken. Den er direkte feil. De selger nemlig grønn kulefisk som ferskvannsfisk, og det er det ikke. Jeg har forsøkt å fortelle dem at det er feil, men de vil ikke høre. Kunnskapen om kulefisk i de to dyrebutikkene her er fullstendig fraværende, selv om en av butikkene garantert kommer til å påstå noe annet (men når de også påstår at all fisk blir avlet i ph på litt over 7, og derfor at all fisk skal ha det, sier det noe om at kunnskapsnivået er dårligere enn det de gir uttrykk for). I den andre butikken er det litt bedre, kanskje særlig fordi innehaveren har pumpet undertegnede for informasjon på temaet ;-D

Dersom du fortsatt tenker på å anskaffe kulefisk, så ta gjerne kontakt for en kuleprat. Ellers skal jeg forsøke å sammenfatte det viktigste som er felles for kulehold:

*Overfiltrering må til i akvariet. Kulefisk griser veldig når de spiser. Hvis du vil se litt hvordan det er, kan du titte her. Ha i bakhodet at denne fisken faktisk bruker å grise mye mer enn dette. Dette er nemlig en av de fredeligere foringsdagene. Jeg tror kanskje det er kameraet som gjør den litt roligere enn vanlig. Så moralen er: God filtrering må til. Deres grisete matvaner passer egentlig dårlig sammen med at de er så utrolig følsomme i forhold til nitritt og ammoniakk.

*Kuler må kun settes i godt innkjørte akvarier. De er som sagt veldig følsomme for nitritt og ammoniakk i vannet, og produserer selv mye som gir stor belastning i så måte. Såkalte biostartere, for å få i gang filteret raskt (ett døgn oppgis), duger ikke!

*Gode vannskifterutiner er viktig. Det anbefales halvparten av vannet i uka. Personlig synes jeg det er for lite.

*Kulefisk ha snegler i kosten, minst 2 ganger i uka. Dette for å få slipt ned tennene deres. Hvis tennene blir for lange, vil de få problemer med å ta til seg mat. Da må eieren leke tannlege, og det er alltid risikabelt. Det hender faktisk at fisk ikke våkner igjen etter bedøvelsen. Skal man ha kulefisk, bør man sette i gang en liten sneglefarm, slik at man kan dekke sneglebehovet. Som sagt, tror jeg det blir sparsomt med snegler å få tak i i dyrebutikkene, ettersom det allerede blir ganske godt rensket av oss andre Det er forskjell på tannveksten hos de forskjellige artene. Sør-Amerikansk kulefisk er ille i så måte. Der må du garantert leke tannlege før eller senere. Jeg tror noen på the puffer forum nevnte at det må gjøres ca. 2 ganger i året på disse kulene. For øvrig skal kuler ha variert kost, og mulighetene er mange. Men sneglene slipper du ikke unna.

*Kulefisk bør holdes i artsakvarium. Sett ikke fisk du er glad i i samme akvarium som ei kule. Det finnes ikke fredelige kulefisker, kun mer eller mindre aggressive. De fredeligste kulefiskene, Sør-Amerikansk kulefisk og dvergkulefisk, kan kanskje gå sammen med andre arter, men de kan være noen fæle finnenappere, de også. Flere kulefiskarter tåler heller ikke noen av samme art sammen med dem. Det er vanskelig å si hvilke, ettersom det delvis kommer an på omgivelsene du gir kulene, og veldig an på temperamentet til den enkelte fisk. For om noe går bra med en fisk, så gjør det ikke nødvendigvis det med en annen av samme art. Det er store forskjeller innad i artene. Kuler er personligheter!

*Når du innreder et kulefiskakvarium, må du tenke på at dette er svært intelligente fisker. De trenger faktisk noe å utforske. Akkurat dette er et litt vanskelig tema, for det sies også at kuler ikke liker forandringer (hos meg er det bare en av kulene som ikke liker forandringer, men den takler det til gjengjeld veldig dårlig).

*Når skal kjøpe kulefisk, les deg godt opp på arten før du går i butikken. Det er ytterst få butikker som vet filla om kulefisk, selv om de påstår at de gjør det. Som sagt, i Askim vet de ingenting (annet enn det enkelte kuleeiere har informert om). Jeg vet ikke hvor du planlegger å handle, men disse butikkene vet litt eller en hel del: Dahls dyrerike i Moss (er den butikken jeg har funnet best kunnskap om emnet), Majorstuen zoo i Oslo, Akvariemagasinet på Løren i Oslo. Disse 3 vet jeg vet ihvertfall noe. Det er to butikker til som jeg overhodet ikke har noen erfaring med, men jeg tror det kan være steder de vet litt: Jan Holt i Oslo, og kanskje Dyrego på Oslo City. Jeg har aldri vært i disse to butikkene, men har hørt mye positivt om dem.

* Sørg for at dyrebutikken ikke løfter kulefisken ut av vannet når de fanges inn (ikke gjør det selv heller, selvfølgelig). De skal fanges under vann og holdes under vann. Det er en fare for at kulefisk blåser seg opp, og gjør de dette over vann, blåser de seg opp på luft. Kuler greier ikke å presse ut lufta selv, og kan faktisk dø av det. De må få hjelp til å få ut lufta, og jeg tror ikke mange butikker vet hvordan man skal gjøre det. Jeg har nå 9 kuler her hos meg, og kun en eneste gang har jeg opplevd å ikke være nødt til å si til betjeningen at den ikke skulle ut av vannet (ikke helt sant, fordi jeg har kjøpt flere kuler i samme butikk, og de vet nå at kulene skal være under vann - etter at jeg har handlet der ).

Og jeg greide visst ikke å fatte meg i korthet denne gangen heller. Som sagt, ta gjerne kontakt for en kuleprat eller kuletitt. Jeg reiser trolig på ferie på torsdag, og da blir jeg borte en liten stund. Jeg vil bare avslutte med en liten historie fra en dyrebutikk, som viser at problemene med manglende kunnskap også eksisterer de fleste andre steder i verden. Denne ble fortalt på the Puffer Forum, av en som hadde snakket med en dyrebutikkeier: Innledningen husker jeg ikke helt, men denne dyrebutikkeieren påstod at han hadde hatt alle kulefisker selv (dette utsagnet er i seg selv interessant). Han fortsatte med å påstå at dvergkulefisk (som maks blir 2,5 cm) ble en halv meter fullt utvokst, og at de ble grønne (!!!) når de ville parre seg! Jeg lurer på hva slags dverger han har hatt i huset... for ikke å snakke om hvor stor han tror en kulefisk som ikke er dverg blir!

Og til sist en liten advarsel: kulefisk er avhengighetsskapende. Har du først fått dem i huset, ender du opp med en haug med kuleakvarier. Jeg kjøpte den første kula mi i Oktober, og nå har jeg 9...
Jeg glemte en siste ting: det er du som må bestemme mengden mat, og ikke kula. Kuler har ikke magemål (de er jo skapt for å kunne utvide seg masse), og mange av dem kunne ha spist til de sprekker. De er noen griske fisker! Store kuler skal faktisk ikke ha mat hver dag, men gjerne annenhver, eller til og med tredjehver for enkelte arter. I tillegg er det utrolig artig å se kulene spise, så faren for å overfore er ganske stor. Foringstid hos de mest voldelige kulene er et skuespill som jeg gjerne skulle ha sett hver eneste dag. De er nettopp kule! ;-D Dessverre er dette kulene som ikke skal ha mat hver dag, så jeg må nok være forsiktig...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap