Svart sand/grus

Snart skal jeg få meg et nytt akvarium. Og idag fant jeg svart sand/grus. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det jeg =S Det så både ut som sand og grus.

Men tilbake til saken: Åssen tror dere det blir i akvariet? Har tenkt til å ha Scalarer der. ^^
hadde selv svart grus det er fint synnes nå jeg:P
Det finnes en rekke ulike grus\sandtyper som er sort. Den mørke fargen fremmer fiskenes naturlige farger bedre, og mange fisk føler seg mer trygg med denne.

Her er noen alternativer:
Sort Rådasand. Finnes i en del størrelser, er usikker på hvilke.
Det sies at denne er bassert på aluminiumsilicat, som skal være uegnet.
Det er jo da underlig at den selges som akvariesand, og brukes av mange uten problemer
Avventer svar fra produsenten vedrørende dette

Sort blåsessand, eller blåsemiddel som det egentlig er. Er også bassert på aluminiumssilicat. En del svensker bruker denne uten problemer, men den er fy-fy her i Norge. Har ikke testet denne selv, av total mangel på Biltema.

Akvastabil sort Haley.
Fin grus, 1-2mm størrelse. Knusegrus, som er litt kvass i kantene. Glinser mye.

Sort, polert grus, 2-5mm.
Har denne selv i ett kar, og den er helt OK. Ikke så "sort" som haley, men mer naturlig siden den er glatt i kantene.
[External Image]

Her kan du se ett bilde av ett kar med sort rådasand, forresten
Heisann.
Har også svart sand, til ynglene mine Syntes også dette ser bra ut ;D
Frank Angell
Det finnes en rekke ulike grus\sandtyper som er sort. Den mørke fargen fremmer fiskenes naturlige farger bedre, og mange fisk føler seg mer trygg med denne. Her er noen alternativer: Sort Rådasand. Finnes i en del størrelser, er usikker på hvilke. Det sies at denne er bassert på aluminiumsilicat, som skal være uegnet. Det er jo da underlig at den selges som akvariesand, og brukes av mange uten problemer :) Avventer svar fra produsenten vedrørende dette ;)


Det var noe sånt jeg så i butikken Men er det noe skadelig for fisken at den er bassert på aluminiumsilicat?
Det er mange som mener dette er rene giften, men siden det er såpass mange svensker som bruker denne uten problemer, vet jeg ikke helt hva jeg skal mene

Som sagt tidligere; jeg kan ikke forstå at en sand (sort rådasand) kan være skadelig, når den er produsert til vårt bruk
ja, du har rett der Jeg får heller prøve det ut, og går det galt så går det galt =S
Da var svar fra andre sia av grensen kommet.

Sort rådasand er ikke rådasand. Dette er ett produkt som markedsføres under råda-navnet, men produseres av askania.
Produktet er ett blåsemiddel, som har fagterm fajalit. Joda, du leste rett, og jeg heg ikke snøvlet i morgentimene

Fajalit er ikke aliminiumssilicat, men jernsilicat. Den er derfor temmelig trygg å bruke.
Litt fakta om sort "rådasand":
Størrelse 0,2-1,4mm
Kvasse kanter (ikke bra for coryer)
Egenvekt som tørr: 1,7kg\ L
Analyse:
FeO: 42-28%
SiO2: 35-39%
Al2O3: 3-6%
CaO: 2-4%
MgO: 1-3%
Fri kvarts: under 1%
SÅ bra det er trygt å bruke Har alltid ønska meg svart sand, og ha det uten problemer er jo helt topp ^^
Frank Angell
Den mørke fargen fremmer fiskenes naturlige farger bedre

Akkurat det kommer vel litt an på fargen til fisken. På Tam på Alnabru har de sort sand i mange av karene, også i et kar der det gikk corydoras arcuatus. Denne fisken er normalt hvit med en sort buet stripe fra nesen til halen. Fiskene hos Tam var nesten sorte i fargen! Og det var ikke fordi de var syke, men pga. sanda de gikk på. De så fine og spreke ut, men fargen gjorde at de for et halvt utrent øye kunne se ut til å være syke, pga. den mørke fargen. Vel hjemme hos undertegnede, og på lys sand, fikk de tilbake sin normale farge
Frank Angell
Da var svar fra andre sia av grensen kommet. Sort rådasand er ikke rådasand. Dette er ett produkt som markedsføres under råda-navnet, men produseres av askania. Produktet er ett blåsemiddel, som har fagterm fajalit. Joda, du leste rett, og jeg heg ikke snøvlet i morgentimene ;) Fajalit er ikke aliminiumssilicat, men jernsilicat. Den er derfor temmelig trygg å bruke. Litt fakta om sort "rådasand": Størrelse 0,2-1,4mm Kvasse kanter (ikke bra for coryer) Egenvekt som tørr: 1,7kg\ L Analyse: FeO: 42-28% SiO2: 35-39% Al2O3: 3-6% CaO: 2-4% MgO: 1-3% Fri kvarts: under 1%


Vil bare tillegge at om den sorte biltemasanda kan sammenlignes kjemisk med rådasanda ( alu istedet for ferro), er det faktisk ingen problemer å bruke denne heller. Så en liten kjemisk analyse er velkommen på den å.
Og siden dette er et middel til bruk i bla industrien, skal det finnes datablad på dette produktet også.

Så en liten "advarsel" til slutt: Ser at rådasanda inneholder både kalium og aluminium. Denne mixen er faktisk kjent for å forårsake demmens og alzheimer hos mennesker. Derfor ikke drikk akvarievann!! hehe..
Dyrehagen
Akkurat det kommer vel litt an på fargen til fisken. På Tam på Alnabru har de sort sand i mange av karene, også i et kar der det gikk corydoras arcuatus. Denne fisken er normalt hvit med en sort buet stripe fra nesen til halen. Fiskene hos Tam var nesten sorte i fargen! Og det var ikke fordi de var syke, men pga. sanda de gikk på.


Enig Enkelte Corydoras-arter blir helt merkelige når de går på mørkt underlag, og kan se ut som en helt annen fisk nesten.

Kjøpte i min tid en Corydoras-art hos Dahls dyrerike som skulle være Corydoras atropersonatus. Hjemme hos meg plasserte jeg dem først i et karantenekar med lys sand. Der var de helt lyse i fargen, i ukesvis.
Etter endt karantene flyttet jeg dem til et kar med gråsvart rundkornet grus på bunnen.

I løpet av kort tid endret fiskene farge fra den lyse kremhvite fargen til grå. På hodet ble de nesten gråsvarte...! Akkurat som grusen...
Det var forøvrig ikke Corydoras atropersonatus, men Corydoras kanei viste det seg.




Tilfeldig bekjentskap
© Anders M. Kaste
Reklame for plussmedlemskap