kulefisk til 110 liter, hvilken?

jeg har veldig lust på et kule fisk på til å ha i 110 literen min...
lust å bestille par en jente og en gutt.... hvilken type er best egnet som par og til størrelsen på karet, kule fisker må være de mest sjarmerende fiskene som det går an å ha i akvarium så jeg må bare få tak i noen
Det er ganske åpenbart at du må lese mye mer om kulefisk artene og hold av disse. Kikk på artene i fiskebasen og bruk Google funksjonen nede i det ene hjørnet for å finne internasjonale siden om emnet.

Fant denne fine siden:
thepufferforum.com
Hvis du ønsker det kulefisk, er denne artikkelen et must å lese først.

Kulefisk er utrolig sjarmerende skapninger, men det er også ganske krevende fisker. Selv har jeg 7 arter her i huset nå, og det krever ganske mye jobb. Her er et par ting du bør ta i betraktning før du anskaffer kulefisk:

Kulefisk bør holdes i artsakvarium. De fleste kulefisker kan når som helst utrydde all annen fisk i akvariet. Det kan gå bra en lang stund, før plutselig kula bestemmer seg for at "nå er det nok". Det er to arter som regnes som fredelige kulefisker (dvergkulefisk og sør-amerikansk kulefisk), men heller ikke de ville jeg ha hatt sammen med annen fisk, ettersom de kan være ille finnenappere. Mange av kulefiskartene kan heller ikke være sammen med noen av sin egen art. F.eks. salivatoren min har tatt livet av kona si (før jeg kjøpte han).

Kulefisk krever overfiltrering av vannet, og gode vannskifterutiner. De er svært følsomme for nitritt i vannet, og med sine særdeles grisende spisevaner, vil det være matrester i vannet etter foringstid. Det nevnes ofte at man må skifte 50% av vannet hver uke. Dette synes jeg personlig er for lite. Jeg skifter 50% av vannet flere ganger i uka. NB: filteret må være godt innkjørt før man anskaffer kulefisk. Og her duger det ikke med såkalte biostartere (f.eks. bactozym - de duger forresten ikke ellers heller).

Kulefisk må ha snegler i kosten (minst 2 ganger i uka). Dette er kanskje kulefiskeierens største problem, ettersom man liksom aldri får nok snegler. De fleste kulefiskeiere (inkludert meg selv) dretter snegler selv, men dette har også sine egne problemer. For min del greier jeg ikke selv å dekke sneglebehovet ved oppdrett av snegler. Jeg går flere ganger i uka på den lokale dyrebutikken og plukker pestsnegler ut av plantekaret der. Bare så synd at jeg ikke er den eneste kulefiskeieren i Askim som gjør det... Grunnen til at kulene må ha snegler i kosten, er for å slipe ned tennene deres. Tennene vokser nemlig hele tiden. Blir de for lange, vil ikke fisken greie å ta til seg mat til slutt. Da må man leke tannlege, noe som faktisk er risikabelt for fisken. Flere har mistet kuler under en slik "operasjon", mest fordi man aldri kan være 100% sikker på at kulene tåler å bli bedøvd.

Vær også oppmerksom på at det er ytterst få dyrebutikker som vet filla om kulefisker. Informasjon du får om fiskene er dermed veldig ofte direkte feil. En av de lokale dyrebutikkene her har f.eks. solgt grønn kulefisk som ferskvannsfisk (den er brakkvannsfisk som skal over i fullt saltvann som voksen). Dette er også informasjonen de gir videre til de som kjøper fiskene, og de nekter for at dette er feil. Jeg har kun opplevd en eneste dyrebutikk hvor jeg ikke har vært nødt til å fortjelle betjeningen at kulefisker ikke skal ut av vannet. Å fange dem inn med hov og løfte dem ut av vannet (slik man vanligvis gjør når man fanger inn annen akvariefisk) er faktisk livsfarlig for dem. For hvis de blåser seg opp med luft i stedet for vann, greier de ikke selv å kvitte seg med lufta etterpå. Og får de da ikke hjelp av oss, vil de dø av det.

Ja, kulefisk er utrolig sjarmerende skapninger. De har definitivt personlighet og de er høyst intelligente. Men det er altså fisk man må vite hva man gjør med når man anskaffer den. Jeg vil også anbefale www.thepufferforum.com. Folkene der vet hva de holder på med. Og det er masse flotte artikler om hold av kulefisk også
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap