- Hjem
- Forum
- Snegler/skalldyr
- hva slags snegle er dette??
hva slags snegle er dette??
Har noen bittesmå sneglesaker i akvariet.
Med plantene kom vanlige pestsnegler, men nå har jeg også funnet noen veldig små snegledyr som minner om skjell. Altså, de er flate under og har bare buet skall over. ovenfra er de mørke i midten men skallet i seg selv er gjennomsiktig tror jeg.
hva slags snegle/skjell er dette?
de sitter ganske hardt på planter og på glasset...
Med plantene kom vanlige pestsnegler, men nå har jeg også funnet noen veldig små snegledyr som minner om skjell. Altså, de er flate under og har bare buet skall over. ovenfra er de mørke i midten men skallet i seg selv er gjennomsiktig tror jeg.
hva slags snegle/skjell er dette?
de sitter ganske hardt på planter og på glasset...
Postet 06.06.07 kl 18:58
Kan være en Skjoldsnegl
Postet 06.06.07 kl 19:18
Postet 06.06.07 kl 19:29
Jepp, dette ligner på mine skjell som jeg fant i mitt akvarium for ikke lenge siden. Jeg hadde tenkt å spørre om nettopp det samme, hva er dette for noe!? Men skjoldsneglen ligner mistenkelig mye ja. Beskrivelsen jeg hadde tenkt å legge inn var følgende:
"Minner om små, litt flate, avlange albueskjell, men er gjennomsiktige med mørkt i midten."
Jeg fulgte med dem et par dager; de flyttet seg ikke og var bare å finne på vallisneria-bladene. Det er lenge siden jeg hadde noe som helst oppi karet, så de må ha brukt en stund på å bli så "store" som de var da jeg fant dem, vi snakker millimeter her!
Tok bilder av dem, men veldig dårlige ettersom de var så små. Skjellene sitter på tommelen...
"Minner om små, litt flate, avlange albueskjell, men er gjennomsiktige med mørkt i midten."
Jeg fulgte med dem et par dager; de flyttet seg ikke og var bare å finne på vallisneria-bladene. Det er lenge siden jeg hadde noe som helst oppi karet, så de må ha brukt en stund på å bli så "store" som de var da jeg fant dem, vi snakker millimeter her!
Tok bilder av dem, men veldig dårlige ettersom de var så små. Skjellene sitter på tommelen...
Postet 10.06.07 kl 18:25
Siterer meg selv her jeg!
Har nå funnet flere av disse "skjellene" som absolutt rører på seg, de snegler seg avgårde overalt i akvariet, på blader, glass og pumpe. Jeg knuser alle jeg ser fortløpende, men har nå fått tatt et bedre bilde av dem. Disse bildene er en og samme snegle som krøp på glasset og dermed er fotografert fra undersiden.
Trine1Jeg fulgte med dem et par dager; de flyttet seg ikke og var bare å finne på vallisneria-bladene. Tok bilder av dem, men veldig dårlige ettersom de var så små. Skjellene sitter på tommelen...
Har nå funnet flere av disse "skjellene" som absolutt rører på seg, de snegler seg avgårde overalt i akvariet, på blader, glass og pumpe. Jeg knuser alle jeg ser fortløpende, men har nå fått tatt et bedre bilde av dem. Disse bildene er en og samme snegle som krøp på glasset og dermed er fotografert fra undersiden.
Postet 20.06.07 kl 11:15
Postet 20.06.07 kl 11:22
huff, de blir bare fler og fler her også. Det er akkurat slike på bildet jeg også har.
på den annen side spiser de sikkert alger, og det trengs i mitt rekekar nå, det er fullt av grønnalger tror jeg det er.
må si det er vanskelig å få balanse i en 28l, karet er nyoppsatt (2mnd gammelt) men det er nå ingen fisk og jeg skifter vann hver dag... likevel blir det fullt med alger, sukk.
på den annen side spiser de sikkert alger, og det trengs i mitt rekekar nå, det er fullt av grønnalger tror jeg det er.
må si det er vanskelig å få balanse i en 28l, karet er nyoppsatt (2mnd gammelt) men det er nå ingen fisk og jeg skifter vann hver dag... likevel blir det fullt med alger, sukk.
Postet 20.06.07 kl 14:11
Pass endelig på at dere ikke sprer arten til andre vann. Den naturlige utbredelsen i Norge er liten.
Har forresten laget en profil i dyrebasen.
Håper dere kan bidra til brukbare bilder av arten etterhvert
Har forresten laget en profil i dyrebasen.
Håper dere kan bidra til brukbare bilder av arten etterhvert
Postet 20.06.07 kl 19:33
Postet 20.06.07 kl 20:04
Postet 20.06.07 kl 20:20
Postet 20.06.07 kl 20:26
Postet 20.06.07 kl 20:30
Håvard Støre AndresenÅ lage en "tom" profil tar bare 5 minutter. Å finne mer informasjon og lage utfyllende beskrivelser kan ta timer.
Hvorfor laga dere ikke denne profilen tidligere da? Jeg sendte jo e-post for 5-6 uker siden å spurte om dere kunne fikse det.. Men kanskje dere ikke har fått e-posten?
Altså, det gjør ingenting, jeg bare lurte på om dere hadde fått e-posten
Postet 20.06.07 kl 20:40
Postet 20.06.07 kl 20:42
Postet 21.06.07 kl 10:20
Postet 21.06.07 kl 10:48
Postet 21.06.07 kl 11:17
Jeg beskrev dette i lokal-zoo butikken i går. Dama sa at det er en plantesnegl. Kan stemme siden jeg fikk dem i et tomt akvarium etter at plantene kom i. Har vært innom det jeg kjøpte plantene i dag og nevnte det for dem. Løsningen er å dyppe plantene kjapt i salt-bad før de settes i karet. Dette skulle vistnok ta livet av utøyene.
Postet 21.06.07 kl 14:50
Postet 21.06.07 kl 16:54
Nå har jeg snegler til deg Håvard
Var i Zoo-butikken i dag og fant de i flerfold i det ene karet. Fikk med meg noen i en pose så nå kan jeg sende til deg. Trenger ikke betaling. Send med adr. din på mail. så får jeg dem avgårde i morgen.
Postet 28.06.07 kl 16:25