anbefalinger på stillegående og enkel utvendig filter

Jeg har et enkelt Juwel 70 liters akvarie, med det medfølgende innvendige filteret.

Vurderer å gå over til et utvendig filter, primært for å gjøre vannbyttene / filterrensing lettere. Begynner å bli lei av å drasse 10-liter bøtta fram og tilbake

Spørsmålet er hvilken type pumpe bør jeg se etter? De to viktigste faktorene er at den er stillegående (Har akvariet i stua), og pris (Iallefall under 1000,- lappen, rundt 600,- hadde vært ideelt).


Alternativet, som det ble foreslått i en annen tråd, er å kjøpe en enkel intern pumpe og legge denne i en 30-liters bøtte .
Har omtrent samme spørsmål under nybegynner. Fikk anbefalt en pumpe av Frank Angell til et litt større kar. Kanskje noe for deg?
Uansett hvilket filter du har, må du bytte vann, min gode herre. Det er ikke bare å slenge inn noen lapper i filter, og så er vannbyttene en saga blott

Ett bedre filter, med bedre biologisk kapasitet, sørger for at det blir en raskere nedbryting av ammoniakk og nitritt. Likevel, vil opphopning av nitrat, svovel, fosfatforbindelser, urinsyrer ++++ måtte reduseres med å tilføre vann med mindre\ ingen av disse forbindelsene.

Skal en ha ett vedlikeholdsfritt system, fins det filtermedier som binder opp noe av disse forbindelsene, men det er en kostbar affære å drive med nitrat og fosfat\svovelabsorbsjon.
Plussmedlem
Jeg har to akvarium i stua. Det ene står ved siden av sofaen og "godstolen" (dvs der jeg sitter når jeg ser film). Til dette karet kjører jeg to pumper. Juwel 1500l/hr og Tetratec EX1200. Minimalt med lyd. Ødelegger ikke en god filmopplevelse, for å si det slik
Tetratec'en gir faktisk mindre lyd enn Juwelpumpehodet.
Du klarer deg sikkert med Tetratec EX 600/700.
Aquamanias.no selger disse til en grei pris.
Frank Angell
Uansett hvilket filter du har, må du bytte vann, min gode herre. Det er ikke bare å slenge inn noen lapper i filter, og så er vannbyttene en saga blott ;)



Naturligvis, men tanken med å gå over til utvendig filter var å gjøre vannbyttene raskere og med mindre søl. I dag bruker jeg en hevert for å tappe ut vannet. Det blir ofte litt søl, spesielt når jeg skal ha oppi nytt vann. Med en utvendig filterpumpe var planen å montere noen ledd på inntaks/uttaksslangene, slik at jeg kunne pumpe vannet rett "fra bøtta".

Mulig at det også vil inspirere den late kroppen min til å la være å hoppe over et vannbytte i ny og ne

Takk for forslagene sålangt, skal sjekke ut linker og merker.
Du skal være klar over at jo flere skjøter, ledd, osv på en slange, jo større fare for at noe blir meget vått en gang i fremtiden. Mye våtere enn om du plasker litt med vannbyttet

Er intensjonen å sette opp ett utvendig filter for å unngå søl under vannbytter, bør du etter min mening tenke litt annerledes.

Slik bytter jeg selv vann, uten å bære en dråpe, og med minimalt med søl:
Jeg har 30l vinbøtter stående på badet. Disse er ypperlig til å lufte ut evt klor, justere vannverdiene og temperatur før en bytter vann.
Disse bøttene fylles 18-24 timer før vannbyttet skal foretas, og eventuelle remedier for å justere vannverdiene benyttes.

Når selve vannbyttet skal foretas, har jeg en 16\22mm slange, med U-rør i den ene enden. Dette hektes rett å slett over kanten på karene, og slagen er lang nok til å rekke til badet.
Jeg lar tappevannet gå rett i sluken.

Når den ønskede mengden vann er tappet fra karet, sørger en pumpe som dytter 2500L\t, for at vannet fra bøttene kommer uten søl, via samme slange som tidligere, rett i karene.
Enklere er det nesten ikke mulig å få det.

Kostnad:
Bøttene koster ca en hundrelapp.
Slangen er grisedyr, den jeg har fikk jeg for en slikk og ingenting ved ett eierskiftesalg hos den lokale dyrebutikken.
Pumpa er noe som jeg tidligere har brukt til sirkulering av vannet i ett av karene, og kan derfor ikke regnes som en reel kostnad.
Varmekolbene er upålitelige, gamle beist som jeg ellers ville pælma på fyllinga.

Systemet mitt har derfor kostet med mindre enn en tur på byen, for de som praktiserer slikt (kan bare ta utgangspunkt i kostnadene en hører om til stadighet.)
Plussmedlem
Frank Angell
Jeg har 30l vinbøtter stående på badet. Disse er ypperlig til å lufte ut evt klor, justere vannverdiene og temperatur før en bytter vann. Disse bøttene fylles 18-24 timer før vannbyttet skal foretas, og eventuelle remedier for å justere vannverdiene benyttes.


Hehe...Sikkert ikke mange som har så forståelsesfulle samboere/ektefeller som tillater x antall 30 ltr bøtter stående på badet
Bare en liten digresjon
Loomis
Hehe...Sikkert ikke mange som har så forståelsesfulle samboere/ektefeller som tillater x antall 30 ltr bøtter stående på badet :) Bare en liten digresjon ;)

Da setter man heller opp ett 200L fat, enkelt og greit
Ett eller annet sted i de fleste hjem greier man å skvise inn ett slikt plastfat, som kan stå der på permanent basis

Og vil ikke fruen, er det bare å true henne med å stappe henne i fatet i stedet :p (nei, det er vel heller ikke mye lurt...)
Loomis
[QUOTE=Frank Angell] Jeg har 30l vinbøtter stående på badet. Disse er ypperlig til å lufte ut evt klor, justere vannverdiene og temperatur før en bytter vann. Disse bøttene fylles 18-24 timer før vannbyttet skal foretas, og eventuelle remedier for å justere vannverdiene benyttes.


Hehe...Sikkert ikke mange som har så forståelsesfulle samboere/ektefeller som tillater x antall 30 ltr bøtter stående på badet
Bare en liten digresjon

Kast'a på dør.
Likestilling ?
Hos oss er det fruen (jeg) som er interessert, ikke herren, men jeg prøver å smitte`n i stedet for å true med stampen.
Tips; en billig hageslange er ofte greit nok til lang vanntransport, skulle jeg mene.
Jeg har JBL Cp120 på 60cm akvarie. 600l/t pumpe, men er kanske snill pumpekraft og passe kraftig i min 54l. Litt tendens til å ikke kvitte seg med luft, men det kommer nok kun at jeg har den i et ricciakar med 100% oksygenmetning i vannet. Den gikk et år før jeg renset den. Ellers er det mange med planteakvarier som bruker Eheim classic 2213 på 60cm akvarier.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap