kampfisk, hann og hunn

Vi holder på å lage til et 60l akvarium nå, og jeg er litt fristet til å ha en hunn i. Går d an å ha en hann sammen med henne i en 60l, eller burde der være flere enn bare en hunn i 60l?

Jeg har nemlig lyst til å prøve å se om de gyter, hadde lyst til å se om jeg kan prøve meg på oppdrett senere

Eller burde jeg ha et eget "gyteakvarium"?
Jeg er ikke så veldig god på kampfisk, men jeg har da drettet de en gang for et par år siden.

Jeg hadde noen akvarier jeg skulle passe for min datter, og deriblandt et kar med to kampfiskhunner.
Jeg bestemte meg for å prøve å ha en han sammen med disse to, og da gikk jentene løs på ham. Da jeg tok bort den ene hunnen, ble hannen tøffere, og kjeppjaget hunnen som var igjen.

Jeg fjernet begge hunnene, og lot hannen bli alene i karet, jeg satte det lille karet med den største hunnen inntil slik at han så henne. Da satte han i gang med å bygge rede, og da det var stort og fint slapp jeg henne oppi.
Leken kom i gang ganske fort, og jeg fjernet hunfisken etterpå.

Hunkampfisk vil spise yngelen, og hanen vil jage henne til døde etter at de har lagt egg. Det er hanfisken som skal passe eggene etterpå, så det er vel best å la hannen få gå i karet, og la henne komme på besøk.
Det er store forskjeller fra fisk til fisk. Noen hanner vil drepe en eller to damer uten problem, noen vil bli finneklipt så det holder. De kampfiskene jeg har vært borti har fungert fint med en hann og to hunner.

Søk på Sveins dyreverden på google. Bedre side om kampfiskoppdrett finner du ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap