Sommerfuglciklidene har lagt egg.

i går kveld Elvis og Pricilla egg.. de vokter godt på de, og er gode foreldre (så langt..).
Noen av eggene er hvitere en resten, er disse ubefruktet, eller?..
Jeg mater yngel med avkapslet artemia, er det noe mer enn mat jeg burde tenke på? Har fisket ut et par griske ancistruser, går bare sammen med noen ottoer og guppy-yngel..
Tjoho, så gøy!!

Gratulere

Man ser ganske lett hvilke som er ubefruktet, de som er befruktet er mer gyldne i fargen.

Er usikker på om sommerfugler luker ut disse, men det kan sikkert noen med mer kunnskap svare deg på
tusen takk!!
i går hadde eggene samme farge,men i dag er de fleste blitt gyldne.. så da er det et par ubefruktede de ikke har plukket ut i alle fall.. får se hva som skjer videre.. er spennende..!
og der var alle eggene borte..
Jaja, ikka alltid like lett første gang.. får bare smøre seg med tålmodighet..

Hva har du som samboer til disse?
5 otto og noen guppy-yngel.. ingen viste interesse for eggene i går.. men kanskje de plutselig oppdaget en delikatesse? tror ikke det er yngelen i alle fall, for det pleier det å vise godt på de når de har spist.. kanskje ottoene?, eller kanskje de gjorde det selv?..

Ottoene kan nok ta de ja.. :S
Nb, foreldrene kan også finne på å ete både egg og yngel. I en artikkel jeg leste spekulerte man på om det kunne skyldes proteinmangel hos foreldrene. Skulle du få egg igjen kan du forsøke å skille egg/yngel fra andre fisk(inkl. foreldrene). I min tank spiste mor opp all yngelen i løpet av en natt. Da var de ca 5 dager gamle.
Det du har opplevd her, er ingen uvanlig situasjon. Ofte går det noen ganger der eggene blir borte før du får det til. Jeg vil anbefale deg å gi dem litt tid, - ikke bli utålmodig, og ikke fjern egg/yngel fra foreldrene før du er helt desperat og må gjøre det. Ha gjerne en lampe ved karet på nattestid, slik at mor/far kan følge med eggene også på natta.

Til noe av det andre som er nevnt her:
Sommerfuglene napper stort sett ut ubefruktede egg selv.
Jeg vil anta at det er moren/faren selv som har spist eggene. En annen mulighet er at de har flyttet dem og at de fremdeles er der. Dersom du ser påpasser-atferden fremdeles, bør du kikke litt ekstra nøye etter...
Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg otocinclus som eggtyver. Jeg har hatt egg på både sommerfuglciklider og andre fisk mange ganger, og otto'ene er fulstendig uinteresserte.

Det ble nevnt proteinmangel her. Dette har jeg også hørt, og jeg har hatt god effekt med å fôre ekstra hardt med frossenfôr (artemia, mysis, cyclops, bosmider, sorte/hvite mygglarver m.m..) i tida etter eggene er lagt + en periode ut i yngeltida. Hunnen bruker jo mye energi på eggleggingen, og hun trenger uansett mer næring. God proteinrik mat kan nok forhåpentligvis hjelpe litt på mot eggspisingen.

Ellers er det en laaang tråd som fremdeles er aktiv som går direkte inn i problematikken du er inne på her. Sommerfugler, egg, tålmodighet... Posten heter bare sommerfuglciklider, tror jeg.

LYKKE TIL!
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap