Utvendig eheim pumpe. Er trykket ok?

Inaktiv bruker
Utvendig pumpe. Er trykket ok nå?
Viser til vedlagt bilde. Tenker på den raude "dotten"...
Dei som har pumpen vet helt sikkert kva eg tenker på
Har hatt store problemer med at hele feltet har våre rødt, men nå er bare halve rødt..
Den røde kulen er noe dritt (pardon my french), for den kanalen den sitter i og selve kulen blir etter en tid full av slam og brunalger. Da fungerer det ikke lenger og den klistrer seg heller fast nederst (som bildet ditt viser). Det er dumt, for den fungerer jo da som en "kork" og hemmer vannstrømmen.

Når kulen er ny og "løs", fører vannstrømmen til at kulen står og hopper og danser øverst i den gjennomsiktige kanalen, fordi vannet som fosser forbi presser den opp dit. At kulen ligger nederst i kanalen på bildet, betyr enten at det knapt finnes noen sirkulasjon i filteret, eller at den har klistret seg fast pga gørr.

Jeg fjernet den på filteret mitt til slutt, ble så lei av å rense den kula og kanalen den sitter i. Den har ingen annen funksjon enn at man liksom skal se gjennomstrømningen. Men herregud, det ser man jo ved å kaste et blikk i akvariet... Så personlig har jeg aldri skjønt hensikten med den, det er et dårlig patent.
Inaktiv bruker
ok da vet eg i alle fall det. pumpen er "ny rensa" i dag, så dt er i alle fall kraft i den nå. men korleis fekk du ut kulen?

pluss eg har en slags klirre/skrapelyd i pumpa.. kommer mest og sterkest 1 minuttet den er på.. nesten sann lys som kommer når unger fester en lapp på sykkelhjulet med en klesklype..
noen som har en ide om kva dette kan vere?
Ikke for å forvirre eller noe, men er dette flovmeteret bassert på en liten gummiball, eller en rød plastskive med ei fjær?
De første ProII hadde denne ballen, som det bare baller seg med. Jeg har derfor fjernet ballen fra mine slike pumper.

Etterhvert oppdatet Eheim at denne ballen var en tullball, og har derfor byttet den ut med det samme indikatorsystemet en finner på Pro3.
Eksakt når denne forbedringen fant sted, det er jeg håpløst usikker på.

Slik jeg ser det av bildet, ser det ut til at dette er en rød skive, og at denne står på øvre halvdel av skalaen.
Det er da god nok trykk.

For den del;
Hvor stor gjennomstrømming en har, trenger i alle fall ikke jeg en indikator til å fortelle meg. Det er jo bare å se på vannet som kommer ut, hvor mye\ fort det renner

Og man trenger ikke alltid å ha brannmannstrykk for å ha ett fungerende filter.
Det laveste jeg målte 2028 til selv, var en del under 200L\t.
Men da var det så møkkete, at det begynte å trekke falskluft
På det ene bildet du har lagt ved, ser man en liten rød "hake" til høyre for den sølvfargete runde "trykke-dingsen" på pumpelokket. Når du har stengt for slangevannet med spaken op toppen og slått av filteret, kan du presse inn den lille røde haken, da løsner slangetut-koblingen fra lokket og du kan ta ut flow-indikatoren.

Cactus queen
ok :) da vet eg i alle fall det. :) pumpen er "ny rensa" i dag, så dt er i alle fall kraft i den nå. men korleis fekk du ut kulen? pluss eg har en slags klirre/skrapelyd i pumpa.. kommer mest og sterkest 1 minuttet den er på.. nesten sann lys som kommer når unger fester en lapp på sykkelhjulet med en klesklype.. noen som har en ide om kva dette kan vere?
Tilfeldig bekjentskap
© Christian Alfredsson
Reklame for plussmedlemskap