Det derre med litersyken...

Hva er det som gjør at litersyken rammer de fleste av oss?
Det at man alltids kunne hatt bare ett akvarie til, skulle bare hatt noen av de og noen av dem osv?
Det klør liksom litt i fingrene hele tiden til å prøve noe nytt, lære mer, google nettet på evig søk etter det ultimate akvariet... hehe...

Høres nesten litt sykt ut det her, samboer bare rister på hodet..

Flere som føler det sånn?
Hva er det som driver dere?
Tja, det må jo bli fordi dette er den beste hobbyen det.

For meg er det slik at jeg har disse spennende fiskene. Man vil at de skal trives best mulig, så man legger alt til rette for at de skal leke. Når det skjer, så må man jo bare ha lekskar. Man har jo innredet akvariet slik at det skal se flott ut, og det er ikke alltid forenelig med hard foring, så man må jo bare ha et oppvekstkar.

Så blir man interessert i en fisketype som skal ha helt andre vannkvaliteter………

Etter noen omganger med sykdom, så innser man jo at karantenekar, er et must.

Så er det oss med plantedilla da. Man må jo bare prøve å sette opp et stilig kar. Så oppdager man de vanskelige, men kjempespennende plantene, og da må man jo ha et kar til de. Et kar med bunnæring må en jo bare ha da… osv, osv…Etter en stund er huset fullt.
så plutselig et brukt 180 l med alt utstyr til en BILLIG penge på finn.. må ha, bare må ha...
Det fine med plantekarene er at det butter på vedlikeholdet før det butter på plassen
Dødelig angrepet?
I går hadde vi tre kar... Og følte meg mildt angrepet av litersyken....
I dag kjøpte jeg meg en brukt 60-liter, og etter jeg kom hjem, så kom en nabo men et rammekar og utstyr... Gudene vet hvor stort det karet er... Men jeg gjetter på et sted mellom 80 og 100 liter... Nå har jeg et lite dillemma... Hvor i huleste skal jeg gjøre av det siste karet? Jeg har sommerren til å tenke på... Heldigvis.... :S Luksusproblem? Nei, ikke i en toroms leilighet....!
Litersyke?
Skjønner ikke begrepet, jeg. Jeg bodde på en fire-roms leilighet i byen når den ble fulll for min samboer. Og nå som vi har kjøpt hus har jeg for tiden 1*240l, 3*60l og 1*150l. Pluss at jeg kjøpt ett kar på 720 liter skal bli smykket mitt. Og nå var det plutselig fullt igjen. Skjønne seg på det den som kan.
Litersyken er såpass farlig, at man bare bør gi etter først som sist. Hiv TV-en på dør, bruk bokhylla med innhold på grillen i sommer, plasser sofaen på terassen, og nyt det våte liv.

Selv hadde jeg seriøse planer om en 720L i løpet av året, men det toget gikk fra meg, sporet av, og endte i tragedie... Sånn er det å være blakk
Men de fleste vil vel si at jeg har så det holder likevel.
For tiden har jeg (i alle fall til uka):
1*375L, 3*150, 1*170L og 1*5L i drift.
170 skal ut, og så skal 2*63+ 96litern opp. Dette i en stue på ca 25m2
Jeg har hatt litersyken to ganger tidligere i livet, men ble avvendt da pga flytting mm. Så i våres gikk jeg en tur innover her på Frøya og fikk se en nydelig sandstrand (ved et ferskvann). Jeg brøt ut til turkammeraten: "Å se, den sanda hadde vært fin i et akvarium!".
Dermed var det gjort... Sanda er lys ravfarget og av en hard, glassaktig steintype.
Nå har jeg skaffet meg (oss?) et pent brukt 250 liters med Malawi. Jeg skal gå opp til det vannet (30 min.) med sil, bøtte mm og hente sand for å sjekke om den kan brukes, og i tilfelle: Da får både bikkja og jeg noen fine turer i naturen, og mosjon. Og det er visst bare sunt, sier dem...
Kjøpte meg et brukt juvel på 70 l her i forrige uke, akvariet var strøkent og med alt utstyr, og hun som solgte skulle bare ha 400 kr for det.
Så nå har sønnen min fått seg guppy-karr
Har lyst på et 160 l. også, men det for bli etter at samboer har født, termin om 3 uker
Frank Angell
Litersyken er såpass farlig, at man bare bør gi etter først som sist. Hiv TV-en på dør, bruk bokhylla med innhold på grillen i sommer, plasser sofaen på terassen, og nyt det våte liv. Selv hadde jeg seriøse planer om en 720L i løpet av året, men det toget gikk fra meg, sporet av, og endte i tragedie... Sånn er det å være blakk :D Men de fleste vil vel si at jeg har så det holder likevel. For tiden har jeg (i alle fall til uka): 1*375L, 3*150, 1*170L og 1*5L i drift. 170 skal ut, og så skal 2*63+ 96litern opp. Dette i en stue på ca 25m2 :)

Heldigvis finnes det loftsenger (både enkle og doble) på Ikea. Når gulvplassen tar slutt får vi flytte oppunder taket så vi kan ha akvarier under senga også.
Ja, litersyken er en farlig (dyr) hobby men dog så artig. Har en del venninner som mener det har klikket for meg. En arbeidskollega ville jeg skulle overta akvariet hans når han skal flytte, en annen var lei seg for at han ikke visste om "syken" min for han hadde akkurat kastet sitt. Zoo-butikken på senteret begynner snart å ta husleie av meg siden jeg er innom nesten hver dag. Men jess det er artig, så får folk si hva de vil. Det er MIN! hobby.
Jeg ante lite om hvordan dette skulle ta av da jeg fikk mitt første akvarium på 110 liter. Da synes jeg 110 liter så stoooort ut!
Pøh! Det må være et salgstriks, for alle akvarier krymper etter et par uker i stua hjemme hos deg selv! Alle sammen! That's a fact!

Allerede en måned etterpå satt jeg og planla de neste akvariene, to stk 250 litere og det bare ballet på seg. De ynglet jo, så yngelkar måtte kjøpes inn, lekskar, osv osv...
Jeg vet ikke hvor mange jeg har i dag, men ikke alle er i drift. Jeg har vel 25, kanskje...(inkl stort og smått, fra 250 og ned til 19 og 12 liter)

I blant priser jeg meg lykkelig over å ha en mann som ikke sier et spøtt, uansett hvor mange akvarier jeg bærer inn i huset Han sier ingenting lenger, ikke nå som jeg har eget akvarierom. Han var littegranne mere vrien den gangen jeg strødde akvarier rundt i stua og på kjøkkenet, men nå er alt bare solskinn!

Jeg får ha ett akvarium i stua, for det synes han bare er pent og dekorativt. Men den eneste tilgjengelige plassen er mellom to sofaer, og da blir vannbytter et herk... så jeg har ikke noe kar i drift i stua nå.

jeg trodde at eneste medisin mot litersyken, var mere liter... men hvor ender det egentlig?
for 2 år siden hadde vi en 85 liter i stua, og nå er jeg kommet helt ut av tellingen.
samboern min drar hjem det ene karret etter det andre.. tror vi har 140 karr eller noe deromkring.
og kjenner jeg han rett, finner han plass til mere.

Ja, når flere i en familie blir rammet av samme sykdom, så tenker jeg det blir som rene pesten... Kar over alt...
Litersyken ja..
Huf den begynte med en Zebracicklide i en 3 liters pyrexbolle jeg skulle redde fra å bli skylt ned i do. ( for ca 1 1/2 år siden.
Nå har jeg 14 kar, alt i fra en stor blomstervase til 180 liter.. skal til tyskland og danmark 8-12 juli med stor bil, og da er skattepengene også på plass. hehe blir nok 2-5 kar da.. har kjøpt inn 25x25 mm firkantstål så jeg kan lage reoler når jeg kommer hjem.

Når vi bare en dag kommer inn i et eget hus, å slipper å leie mer, ja da skal 900-1360 liter inn i hus.. dvs som romskiller mellom kjøkken og stue.. eller noe sånn. eller rett og slett bare inn i kjellerstua. Men ikke tenkt på gulvplassen, tenk i HØYDEN.. 3-4 kar i høyden, Det er fint.. det finnes mye fint i rimelige gardintrapper.. hehe

Hehehe... Vi er alle huseieres store skrekk... Hva sier h*n du leier hos om alle karene dine?
Dere som ikke bor i kjeller, hva gjør dere med kar over 250 kg?
Norske hus er som regel ikke bygd for dette.
Jepp, da gjorde jeg enda et godt kjøp! To stk akvarier på henholdsvis 30 og 40 liter til 250 kr totalt, og da har guppy og palett yngelen våres fått egne karr.
Så ett 375 liter på finn til billig penge også, men da blir vel samboer steike gal...
Gleder meg til å få de i drift, lurer litt på hvordan jeg skal få flytta over yngelen uten å stresse de for mye. Har så mange planter de gjemmer seg bort i, men men, det blir ukas utfordring..
Finnes det en kur til litersyken?

Kanskje en medisin med vanndrivende effekt? ;P
Øl er vanndrivende, men det hjelper ihvertfall ikke mot litersyken!
Jo flere øl, jo flere urealistiske literideer
Hehe
Jeg fikk det fordi en venn av meg starta med et 60L også fikk jeg 110L også et 180L Vennen min har et akvarium på 60L, 70L og 400L
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap