Flytte Malawi-akvarium

Jeg overtar et ferdig innredet akvarium ( 250 l, med ca. 25 Malawi-chiklider) om noen dager og må kjøre det over 20 mil på svingete veier. Jeg har hatt chiklider før, men ikke fra Malawi. Kan noen gi meg tips/link om:
1: Flytting og oppstart av ferdig innredet akvarium.
2: Hva må jeg ta mest hensyn til i begynnelsen (ang fiskenes trivsel ).

En såpass lang transport av fiskene er ikke noe problem så lenge de pakkes riktig.
Det er mye verre for filterbakteriene, 20 mil er ikke unnagjort på så alt for kort tid. Dersom du ikke sørger for at filterbakteriene overlever (lar pumpa gå i en stor bøtte under transport, f.eks), bør filteret renses godt før dette startes opp. Om ikke, vil det spy ut masser av døde bakterier, og skape ett ulevelig miljø.

Flyttingen av selve karet må foregå uten steiner og slikt liggende løst, som kan skade glasset.
Bunnlaget (sand) kan være i karet, men må skylles før du starter dette opp. Også her vil du møte en del døde bakterier.

Siden den biologiske kapasiteten fort reduseres med 99% under en slik transport, vil karet etter oppstart være å betrakte som nystartet. Det er da ikke egnet til å huse ett så stort antall fisk, spesielt ikke såpass kravstore fisk som Malawier.
Jeg ville derfor brukt de pengene det trengs for å få kjøpt en inverter med ekte sinusbølge (ikke trinnvis tilnærming) for å drifte filteret under transport.
Slike invertere selges mange steder, du får nesten forhøre deg med dine lokale data\ bilutstyrsforretninger.
Prisen er gjerne 1000.-+ for en slik sak. Alikevel billigere enn all fisken
Flytting: Del 2
Tusen takk for nyttig svar! Har aldrig hørt om inverter engang, men om jeg får tak i det er en annen sak. Får se... Alternativet er at sønnen min blir med på turen og holder filteret i ei bøtte akvarievann, mens han klemmer på det under turen, som en slags førstehjelp. Ellers så har jeg skaffet:
1: varebil
2: en drøss med plastdunker og baljer (skal ta med mest
mulig rent akvarievann)
3: isoporkasser og plastposer til fiskene (hadde på
dyrebutikken)
4: plasttønne for vann til å fylle opp akvariet med til slutt
(får stå et døgn først)
5: gode hjelpere
6: en sekketralle for å unngå tunge løft
7: inverter med ekte sinusbølge ELLER en sønn.
m.m.
Da håper jeg at selve nedrigging, flytting og opprigging går greit ihvertfall. Og at vi berger de nyttige bakteriene, og fisken selvfølgelig.

Fortsettelse følger....

Du trenger ikke drive å drasse på masser av liter med vann, så lenge du justerer vannverdiene før fiskene has i karet.
Justering av Ph\ Gh er såre enkelt, og sparer dere for masse jobbing
Flytting: Del 3
I går (søndag) hentet vi det og vi brukte hele dagen på prosjektet. Men det var verdt det! Det er nyyydelig! Og så vakre ciklider!
Det ble til at sønnen min satt med ei bøtte akvarievann mellom beina og duppet en hov (med filterne) opp og ned i 3,5 timer på turen tilbake.
To fisker døde fordi de satte seg fast i "lommer" i de posene de var i. Posene ble vel for slappe når de ikke ble blåst opp.
I dag var jeg i nabokommunen og fikk kjøpt strips for måling av vannkvalitet, og middel for å heve Ph. De andre midlene skulle de få om ei uke, så jeg håper og tror at dette går bra.
Nå skal jeg prøve å finne ut hva de heter. . .
Må nol skuffe deg å si at teststrips er det mest upålitelige du kunne kjøpt for å teste vannet... De er rett å slett ubrukelige...
Bilde?
Kan vi få se bilde av herligheten?
Del 4
Takk for tips om strips! Vel... Jeg bor på landet og det er ikke så mye å velge i enda. Var på dyrebutikken i dag og fikk ikke den hjelpen jeg håpet på. Men jeg leser og søker på nettet om vannverdier, UV-filter, Malawichiklider, GH og pH opp og ned, og nå kjenner jeg at jeg ikke har spist på mange timer. TUSEN TAKK TIL DERE PÅ AKVAFORUM FOR MYE GOD INFO OG HJELP!!! Og fiskene; Tror jeg har en ung Cyrtocara moorii, men nei, det er en Maylandia greshakei, men så er det ikke det heller, men definitivt en Pseudotropheus estherae (Rød sebra i blåhvit utgave) men synes egentlig den er for lang og smal. 3 stk. Hongi er jeg sikker på ihvertfall.
Sjønner jeg er fersk i faget men jeg gir ikke opp!!

Kan dere hjelpe meg med en link til brukbar nettbutikk, med kvalitetsvarer og god info om produktene? Jeg vet ikke hviken jeg skal velge...

Bilde skal bli ved første anledning. Hyggelig at du spør.

Sjekk lenkesamlingen, der ligger nettbutikkene.
Sjekk hva de har av produkter/ omtale.

Så skriver du ikke navnet på nettbutikken(e) du liker i søkemotoren her inne, og du får garantert treff med snakk om den respektive butikken
Det er litt ymse hvor mye info de ulike butikkene spanderer på vareutvalget.
Her kommer AF inn i bildet; spør om brukernes erfaringer om det du føler du ønsker å kjøpe Ingen ting slår en upartisk mening.

Kan også nevne at i undreforumet "Butikker og produkter (produktdelen) ligger det massevis av produktomtaler.
Slike skrives fortløpende etterhvert som i alle fall jeg har tid, og har fått prøvd ut varene
Her er bildet av akvariet. Flere bilder under profilen min....
Ble jo kjempefint jo. Hvilke fisker har du?
Skal vel gjøre om litt etterhvert. Har begynt å fylle opp profilen min med bilder og info. Detter er kjempemoro....
http://akvaforum.no/member.cfm?id=15886
Slett ikke galt

Om jeg skal komme med tips til fremtidige forbedringer, er det bytte av bunnlaget til sand (mange malawier siler sanden på jakt etter føde), samt investere i ett stort, utvendig filter.
Malawier er kresne på vannet, og ett innvendig filter greier skjelden å by på alt for rent vann
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap